Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-10, 08:46
  #397
Medlem
Tips och råd om Malta

Hej allihopa.

Ska två veckor till Malta (Valletta) i sommar och vill ha tips och sevärdigheter, restauranger osv.

Skulle även vilja veta hur priserna ser ut i affär/shopping samt restaurang.

Tack på förhand
Citera
2017-05-10, 11:03
  #398
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskrens123
Hej allihopa.

Ska två veckor till Malta (Valletta) i sommar och vill ha tips och sevärdigheter, restauranger osv.

Skulle även vilja veta hur priserna ser ut i affär/shopping samt restaurang.

Tack på förhand


Priserna var för några år sedan något billigare än i Sverige. Valletta water front som ligger på "östra" sidan av Valletta hade flera mysiga restauranger med bra mat, du kan hitta dit genom att söka på Hard Rock Café.

Väldigt mycket äldre arkitektur och slott och ruiner att kolla på. Blue lagoon ute vid Comino är ett väldigt vanligt turistmål på Malta. Åka ut med segelbåt är också en möjlighet. Santa Maria grottorna.

Annars tycker jag att Malta främst har fantastisk dykning.
Citera
2017-05-10, 19:43
  #399
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskrens123
Hej allihopa.

Ska två veckor till Malta (Valletta) i sommar och vill ha tips och sevärdigheter, restauranger osv.

Skulle även vilja veta hur priserna ser ut i affär/shopping samt restaurang.

Tack på förhand :)

Hej vi där för 2 år sedan i månadsskiftet juni-juli och vi höll på å dö av värmeslag, det gick inte att röra sig ens i värmen, bara vara i havet och poolen. Så hoppas att ni inte få 35 grader och vindstilla alla era dagar där. Med andra ord missade vi allt på Malta...
Fint det vi såg mellan Flygplatsen och Qawra.
Citera
2017-06-25, 13:55
  #400
Medlem
Vaskrenss avatar
Jag har funderingar på att överraska min sambo med en resa dit.
Hur funkar Malta för ett par i 30-35 årsåldern. Som värderar sol, bad och avkoppling, högre än festande och fulla ungdomar nätterna (och dagarna) iända?

Om man åker i September, så bör där väl vara mindre av sistnämnda, men hur är det med sol och temperatur då?
Citera
2017-06-25, 14:17
  #401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskrens
Jag har funderingar på att överraska min sambo med en resa dit.
Hur funkar Malta för ett par i 30-35 årsåldern. Som värderar sol, bad och avkoppling, högre än festande och fulla ungdomar nätterna (och dagarna) iända?

Om man åker i September, så bör där väl vara mindre av sistnämnda, men hur är det med sol och temperatur då?

Fungerar utmärkt.
Undvik att bo i området Paceville om ni väljer att bo i St Julians.
Övriga St Julians / Malta är stillsamt.

Fortfarande varmt,temperaturen ligger mellan 25-30 på dagarna och kryper sällan/aldrig under 20 på natten.
Risken för regn något större men inget att oroa sig för.
Citera
2017-06-25, 14:28
  #402
Medlem
Vaskrenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Fungerar utmärkt.
Undvik att bo i området Paceville om ni väljer att bo i St Julians.
Övriga St Julians / Malta är stillsamt.

Fortfarande varmt,temperaturen ligger mellan 25-30 på dagarna och kryper sällan/aldrig under 20 på natten.
Risken för regn något större men inget att oroa sig för.

Tack så mycket för svaret.
Citera
2017-10-05, 23:34
  #403
Medlem
Jag behöver info om Malta!

Hej! Jag och några tjejkompisar tänkte dra till Malta nästa sommar, men ingen av oss har varit där så behöver lite svar på följande frågor;
Hur är utelivet? Bra klubbar? Tips på bra klubbar?
Vilken ålder är majoriteten av folket på utekvällarna? Kan man vara 18 och "passa in"?
Bra stränder?
Bra områden att bo i dvs nära strand, klubbar m.m.
Och allmänna tips och förslag är också välkommna!
Citera
2017-10-05, 23:56
  #404
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenab
Hej! Jag och några tjejkompisar tänkte dra till Malta nästa sommar, men ingen av oss har varit där så behöver lite svar på följande frågor;
Hur är utelivet? Bra klubbar? Tips på bra klubbar?
Vilken ålder är majoriteten av folket på utekvällarna? Kan man vara 18 och "passa in"?
Bra stränder?
Bra områden att bo i dvs nära strand, klubbar m.m.
Och allmänna tips och förslag är också välkommna!

Hej,

Jag har bott på Malta!

Som jag förstår det så kommer ni vilja festa mycket och då har ni en bargata som duger och blir över som ligger i St:julians (Paceville heter området) Sedan finns det "lite finare" ställen man kan gå till också som Cafe del mar, 22:An, Skybar m.m Kika in Events by martin på facebook för bra events.

Stränder är väll det sämsta med ön, det finns men ingen direkt Wow upplevelse. Det är mycket klippor runt ön och där kan man hitta sig en plats för bad och sol, Blue laggon tex Men ni har en helt okej strand ett stenkast från bargatan, men kan vara väldigt mycket folk där under högsäsång.

Som 18 åringar kommer ni absolut att passa in, det är blandade åldrar.

Är ni sugna på att äta gott så finns det bra restaurang utbud också.

Städerna där man håller till är ST:julians & Sliema som ligger ett stenkast ifrån varandra men som jag förstår det så vill ni bo nära utelivet och då är det i st:julians ni ska bo. Jag rekommenderar att ni hyr lägenhet privat airbnb tex eller alla facebook grupper som finns. Gå även in på Maltasvenskar på Fb.

Hoppas jag gav någon hjälp till dig/er nu

Safe trip!!
Citera
2017-10-06, 00:35
  #405
Medlem
Logisksvensks avatar
Var på språkresa på Malta, det är st:julians som gäller... se upp får långa trappan ner mot hotellet, ramlade ner för den efter lite för många shots
Citera
2017-10-30, 09:09
  #406
Medlem
Captinheros avatar
Tja funderar på att dra till malta i slutet av dec början av jan. Är en kultur människa gillar uppleva landets kultur museum historia men även se vackra naturer. Kan tänka mig lite sol/bad. Vart i malta ska man åka om man gillar att främst ta sig fram på fots? Funderar också på att åka själv. Är ingen större fest människa. Så tips om man funderar på att dra till malta ensam vart hur m.m.
Citera
2017-11-07, 15:44
  #407
Medlem
Frimurares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Tja funderar på att dra till malta i slutet av dec början av jan. Är en kultur människa gillar uppleva landets kultur museum historia men även se vackra naturer. Kan tänka mig lite sol/bad. Vart i malta ska man åka om man gillar att främst ta sig fram på fots? Funderar också på att åka själv. Är ingen större fest människa. Så tips om man funderar på att dra till malta ensam vart hur m.m.

Jaså, min gamle Laidback-favorit kommer till Malta?

Sol och bad, det blir nog svårt då - folk har trots allt slutat bada här redan. Jag har balkongen precis mot stranden och har inte sett någon bada på en vecka nu.

Du kan ta dig fram till fots överallt, men du kommer förstås att behöva åka buss då och då. Det vore väl bra om du hade basen i Sliema då du kan traska runt ganska mycket där.

Om du vill ha ett lite lugnare område så rekommenderar jag Mellieha. Jag kan också rekommendera grannön, Gozo, som är riktigt tjusig.
Citera
2017-11-08, 12:59
  #408
Medlem
Captinheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frimurare
Jaså, min gamle Laidback-favorit kommer till Malta?

Sol och bad, det blir nog svårt då - folk har trots allt slutat bada här redan. Jag har balkongen precis mot stranden och har inte sett någon bada på en vecka nu.

Du kan ta dig fram till fots överallt, men du kommer förstås att behöva åka buss då och då. Det vore väl bra om du hade basen i Sliema då du kan traska runt ganska mycket där.

Om du vill ha ett lite lugnare område så rekommenderar jag Mellieha. Jag kan också rekommendera grannön, Gozo, som är riktigt tjusig.

Blir jag nyfiken vilken användare hade du förut:P?

Kanske någon, men nu har jag bokat biljett till Polen istället senare i jan haha:P

Men tack för tipsen
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f699876

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback