Flashback bygger pepparkakshus!
2008-06-28, 21:06
Medlem
Mr Bls avatar
Hej!

Har ett problem som jag önskar hjälp med.
Fick två gamla gamla (?) pc av en nära släkting som använts i jobbet men som utrangerats. Den ena med cd/dvd, den andra utan...men med usb-portar. Den med cd/dvd var med engelskt tangentbord och den har jag lyckats skicka in Ubuntu på men den andra...den med svenskt tangentbord. Tänkte bara använda den som surfdator när man inte orkar gå ner till den stationära eller använda den "engelska". Problemet med den senare är att företaget hade ngn form av inloggningsapplikation med id och lösen som släktingen inte kommer ihåg. Jag kan ändra bootordning osv via F10 men hur gör jag för att rensa allt och hur gör jag för att skicka in XP/Ubuntu även på denna - USB-pinne??! Hur kan jag ladda pinnens drivrutiner innan inloggning?!? Om jag i alla fall kan köra USB - Hur gör jag i så fall?!? Hur behandlar jag då den XP/Ubuntu-iso jag har och hur kör jag den i så fall innan login-menyn?!? Är annars extern cd/dvd-enhet det enda alternativet eller är det bara att gå till återvinningen med skräpet?!?
Citera
2008-06-29, 00:43
Medlem
Carbonites avatar
Kanske missförstod dig men är det inte bara att stoppa in skivan (med ubuntu/xp, om du har någon) och välja att man ska boota från skivan och sedan bara formatera datorn via ubuntu innan du installerat det och sedan installera det!
Men du kanske menade att bios var låst eller någonting så att man behövde lösen för att komma åt bios eller för att starta? Om det är så, kan man inte ta bort batteriet i moderkortet? nollställer sig inte bios då?
Citera
2008-06-29, 01:23
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carbonite
Kanske missförstod dig men är det inte bara att stoppa in skivan (med ubuntu/xp, om du har någon) och välja att man ska boota från skivan och sedan bara formatera datorn via ubuntu innan du installerat det och sedan installera det!
Men du kanske menade att bios var låst eller någonting så att man behövde lösen för att komma åt bios eller för att starta? Om det är så, kan man inte ta bort batteriet i moderkortet? nollställer sig inte bios då?
det var väl så att han inte hade nån cd/dvd på den datorn?
Citera
2008-06-29, 22:44
Medlem
Mr Bls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbson
det var väl så att han inte hade nån cd/dvd på den datorn?

Just så var det :-/
Alltså...ingen optisk enhet...men vad skulle hända om jag fick tag i en extern dvd-enhet - stopp pga drivrutiner?!? Har frågat på min it-avdelning och släktingen på den gamla men ingen har ngt att låna ut.
Någon som vet var man kan hyra/låna en sådan på timbasis (för en flaska vin eller två) för att försöka skicka in ngt jag kan använda?!? Iofs inte mkt pengar men det känns bara så onödigt att köpa en extern enhet som jag kanske inte kommer att ha användning för...
Citera
2008-06-29, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Blå
Just så var det :-/
Alltså...ingen optisk enhet...men vad skulle hända om jag fick tag i en extern dvd-enhet - stopp pga drivrutiner?!? Har frågat på min it-avdelning och släktingen på den gamla men ingen har ngt att låna ut.
Någon som vet var man kan hyra/låna en sådan på timbasis (för en flaska vin eller två) för att försöka skicka in ngt jag kan använda?!? Iofs inte mkt pengar men det känns bara så onödigt att köpa en extern enhet som jag kanske inte kommer att ha användning för...

Nåväl, att ha en extra extern enhet skulle ju aldrig skada om man ska se det från den ljusa sidan.
Citera
2008-07-01, 22:23
Medlem
Carbonites avatar
Känner mig lite korkad att jag missade att du inte hade cd/dvd

Men man ska väl iallafall med ubuntu kunna boota från usb minnet??
moderkortet kanske behöver stödja det en sådan boot?
Citera
2008-07-01, 22:26
Medlem
Dust0rs avatar
Ta cd/dvd'n från den ena och sätt i den andra, installera och koppla tillbaka den igen?
Citera
2008-07-02, 00:03
Bannlyst
Köp en kraftig fläkt och blås på datorn med den. Har du tur så blåser den bort så problemen försvinner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in