Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-09, 02:23
  #373
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Det finns en stor mängd böcker men den här tycker jag är bra om du bara vill ha en orientering i ämnet:

Argumentationsteori, språk och vetenskapsfilosofi - Föllesdal, Walloe, Elster - THALES, ISBN 91-7235-013-X (kapitel 9 & 10)

Om du vill ha en lärobok så varför inte denna:
ABC i symbolisk Logik - Dag Prawitz - THALES, ISBN 91-7235-009-1

Bägge är utmärkta böcker, välj den översta i första hand.
Tack, uppskattas!
Citera
2016-07-09, 04:36
  #374
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ego.k
Tack, uppskattas!

Varsågod!

Om du är äventyrlig kan du pröva den här (den är överkurs och jag är själv inte klar med den, läser den mer eller mindre som godis när jag behöver socker):

METALOGIC, an introduction to the Metatheory of Standard First Order Logic -- Geoffrey Hunter -- ISBN 978-0-520-02356-7

Men gör det bara om du känner att de två böckerna ovan inte är tillräckliga. Om du gillar filosofi gillar du "meta tänkande".
__________________
Senast redigerad av Proprioception 2016-07-09 kl. 04:53.
Citera
2016-07-21, 22:38
  #375
Medlem
starke_adolfs avatar
Jag har två filosofer vars verk jag gärna skulle vilja förstå: Wittgenstein och Nietzsche. Var ska jag börja? Har ni några bra tips?
Citera
2016-07-26, 10:58
  #376
Medlem
Puviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Jag har två filosofer vars verk jag gärna skulle vilja förstå: Wittgenstein och Nietzsche. Var ska jag börja? Har ni några bra tips?

Jag började med Wittgenstein Tractatus Logicus Philosophicus, vilket nog både var bra och dåligt... det väcker trots allt ett väldigt intresse för hans filosofi och ibland händer att man blir lite golvad så att säga på att bra sätt men mycket av det just goes over your head så att säga. Filosofiska undersökningar är nog mer uttömmande gällande hans filosofi; där han också tar itu och reder ut mycket av det som finns i Tractatus...

Av Nietzsche har jag endast läst Den Glada Vetenskapen, vars aforismer kan vara svårtillgängliga liksom upplysande och briljanta. Men det är båda två filosofer som det har skrivits mycket om, finns kanske tolkningar och biografier (även på svenska) som kanske är bäst att börja med...
Citera
2016-09-04, 22:38
  #377
Medlem
Min tanke är att läsa in mig lite grann på litteratur om Kant och särskilt då om första kritiken inför mitt nästa sommarprojekt som jag tänker skall kretsa kring Kants första kritik. Men förutom Otfried Höffes introduktionsbok känner jag inte till några verk. Trist att varken Seburo eller CurryCurry skriver här längre. Det känns som att de skulle kunna ge en uppsjö förslag. Sitter någon annan möjligen på bra tips?
__________________
Senast redigerad av Caesare 2016-09-04 kl. 22:44.
Citera
2016-09-08, 21:56
  #378
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Jag har två filosofer vars verk jag gärna skulle vilja förstå: Wittgenstein och Nietzsche. Var ska jag börja? Har ni några bra tips?
Jag tycker att du ska göra så här.

Först ska du läsa två böcker om vardera filosof:
Nietzsche: tankarnas biografi av Rüdiger Safranski
&
Ludwig Wittgenstein: geniets plikt av Ray Monk

Sen ska du läsa dessa två böcker av respektive filosofi:
Den glada vetenskapen av Friedrich Nietzsche
&
Filosofiska undersökningar av Ludwig Wittgenstein

Lycka till!
Citera
2016-09-08, 22:01
  #379
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Min tanke är att läsa in mig lite grann på litteratur om Kant och särskilt då om första kritiken inför mitt nästa sommarprojekt som jag tänker skall kretsa kring Kants första kritik. Men förutom Otfried Höffes introduktionsbok känner jag inte till några verk. Trist att varken Seburo eller CurryCurry skriver här längre. Det känns som att de skulle kunna ge en uppsjö förslag. Sitter någon annan möjligen på bra tips?
The Cambridge Companion to Kant's 'Critique of Pure Reason' redigerad av Paul Guyer.

Sen så skrev ju Kant själv Prolegomena till varje framtida metafysik som skall kunna uppträda som vetenskap som en slags förenklad och kortare sammanfattning av Kritik av det rena förnuftet.
Citera
2016-09-08, 22:24
  #380
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puvis
Jag började med Wittgenstein Tractatus Logicus Philosophicus, vilket nog både var bra och dåligt... det väcker trots allt ett väldigt intresse för hans filosofi och ibland händer att man blir lite golvad så att säga på att bra sätt men mycket av det just goes over your head så att säga. Filosofiska undersökningar är nog mer uttömmande gällande hans filosofi; där han också tar itu och reder ut mycket av det som finns i Tractatus...

Av Nietzsche har jag endast läst Den Glada Vetenskapen, vars aforismer kan vara svårtillgängliga liksom upplysande och briljanta. Men det är båda två filosofer som det har skrivits mycket om, finns kanske tolkningar och biografier (även på svenska) som kanske är bäst att börja med...

Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Jag tycker att du ska göra så här.

Först ska du läsa två böcker om vardera filosof:
Nietzsche: tankarnas biografi av Rüdiger Safranski
&
Ludwig Wittgenstein: geniets plikt av Ray Monk

Sen ska du läsa dessa två böcker av respektive filosofi:
Den glada vetenskapen av Friedrich Nietzsche
&
Filosofiska undersökningar av Ludwig Wittgenstein

Lycka till!
Tack för tipsen!
Citera
2016-09-09, 15:11
  #381
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Jag bara undrar; hur många böcker om Nietzsche finns det på svenska? Han verkar seriöst vara den filosof som det skrivits mest om i Sverige. Det finns ju även många översatta böcker om Nietzsche till svenska.

Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Tack för tipsen!

Sten Andersson har också skrivit en bok Wittgenstein: Filosofen som inte ville tala (2012). Den fokuserar däremot mer på Wittgenstein som person snarare än som filosof. Med tanke på hur hatad den boken är skulle det nästan vara intressant att ha en liten bokcirkel om den här på Flashback.
__________________
Senast redigerad av WardenMcClusky 2016-09-09 kl. 15:13.
Citera
2016-09-24, 12:05
  #382
Medlem
Bra filosofisk läsning för de som inte orkar med det filosofiska språket.

Som någon skrev i en tråd nu, det filosofiska språket på akademisk nivå stänger ute. Det gör filosofin exkluderande. Men, mycket av det som skrivs av de största filosoferna är allt annat än fyllt av filosofiskt fikonspråk. De riktigt bra i ett ämne brukar inte ha några problem med att prata sitt ämne på vanlig svenska eller engelska. kan vi inte samla lite bra filosofi som inte är skrivet som Wittgensteins Tractatus?

Har ett par förslag:

Nietzsches Den Glada Vetenskapen
Platons Staten och Timaios.
Russells moderna västerländska historia.

Sedan finns en mycket bra filosofisk tidskrift, engelsk, som heter "Philosophy Now" som har hela spannet från flum till nästan akademiskt språk. Prenumrerar på denna sen många år.

Det är himla synd att det finns så lite "mittemellan". Antingen skall det vara rent akademiskt eller så är det "varför finns det någonting överhuvudtaget". Tänkte det kunde vara bra att knuffa för den seriösa amatörfilosofin, så att säga.

Bra siter, bra youtubeklipp?
Citera
2016-09-24, 12:27
  #383
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Bra siter, bra youtubeklipp?
School of life har en del youtubesammanfattningar.
https://www.youtube.com/playlist?lis...fU97eyEs70krSb
Lite introduktioner till en del tänkare och tankar.
Citera
2016-09-24, 12:37
  #384
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Som någon skrev i en tråd nu, det filosofiska språket på akademisk nivå stänger ute. Det gör filosofin exkluderande. Men, mycket av det som skrivs av de största filosoferna är allt annat än fyllt av filosofiskt fikonspråk. De riktigt bra i ett ämne brukar inte ha några problem med att prata sitt ämne på vanlig svenska eller engelska. kan vi inte samla lite bra filosofi som inte är skrivet som Wittgensteins Tractatus?

Har ett par förslag:

Nietzsches Den Glada Vetenskapen
Platons Staten och Timaios.
Russells moderna västerländska historia.

Sedan finns en mycket bra filosofisk tidskrift, engelsk, som heter "Philosophy Now" som har hela spannet från flum till nästan akademiskt språk. Prenumrerar på denna sen många år.

Det är himla synd att det finns så lite "mittemellan". Antingen skall det vara rent akademiskt eller så är det "varför finns det någonting överhuvudtaget". Tänkte det kunde vara bra att knuffa för den seriösa amatörfilosofin, så att säga.

Bra siter, bra youtubeklipp?

Vi lever i väst och mycket av de vi ser idag har haft väldigt mycket inflytande från Plato, Sokrates, Aristotle, det är ingen direkt lätt läsning när det kommer till filosofi då man måste ha argumentationstekniker som är minimal felaktigt där man försöker utesluta frågan varför.
Den översättaren som jag har fattat tycke för är C.D.C Reeve, texten flyter på sedan så har han lagt in anekdots som underlättar läsningen, egna reflexioner/analyser.

Har själv läst en del av dessa herrar och kan konstatera att man fått ett bredare perspektiv, har också boken Machiavelli - fursten, denna är dock på svenska då jag ville ha lite variation då de flesta av mina böcker är på engelska.

Vet dock inte vilka hemsidor eller youtube klipp som kan uppväga innehållet i en bok.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback