Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-25, 13:16
  #421
Medlem
Belavias avatar
Sophies värld är väl lättläst? Börja med den.
Citera
2019-12-25, 13:22
  #422
Medlem
Bichooos avatar
Skulle rekommendera Jonna Bornemark samt Byung-chul Han speciellt hans två böcker tröthetsamhället och eros
Citera
2019-12-25, 13:26
  #423
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Sophies värld är väl lättläst? Börja med den.

Tvåa på den. En av de bästa böcker jag läst.
Citera
2019-12-25, 17:19
  #424
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elinjani
Vad skulle ni rekommendera för mig vill komma in mer i filosofins värld. Föredrar böcker på svenska. Läste senast Det andra könet. Men, söker fler och andra. Behöver absolut inte vara feministisk filosofi bara för att jag är tjej.

Är du nyfiken .. funderar du över hur allt kom att bli som det vi ser?

Alla människor (nåja .. vissa verkar sakna det) har en instinkt .. eller törst .. att förstå hur allt hänger ihop. Vissa säger att allt är politik .. kanske du hört det någon gång .. andra säger att allt är ekonomi (som de som studerar nationalekonomi .. de typerna) .. åter andra säger att allt är en kamp mellan klasserna. Du ser var jag är på väg med detta .. ;-)

Läs allt du är intresserad av. Du behöver inte läsa filosofi för att göra filosofi. Läs romaner, de är väldigt bra för språkförståelse och mänsklig psykologi.

Lita inte på att det du läser verkligen stämmer. Träna din förmåga att avslöja skitsnack.

Jag kommer att rekommendera tre böcker som alla är väldigt olika. Alla tre är filosofi och du kommer säkert (hoppas jag) att strunta i dem.

Outliers -- Malcolm Gladwell
Under det rosa täcket -- Nina Björk
Om Friheten -- John Stuart Mill (inledningen och första kapitlet)

John Stuart Mills bok är den enda som tillhör "required reading" för de som vill studera filosofi och den är väldigt farlig. Läs den inte.

Läs inte Malcolm Gladwells bok eftersom den kan få dig att tänka annorlunda om historia.

Nina Björk .. ja du gör det på egen risk, handen i mycket varmt vatten.

Läs historia, romaner, tidningar, bloggar. Det är helt omöjligt att sätta sig ner och studera filosofi utan att ha den bakgrunden . och kanske .. kanske .. behöver du inte ens läsa filosofi om du gör det.

Filosofi är ingen religion, det finns ingen central berättelse vi alla måste ta som oblat i kyrkan. Filosofi är att gå på den yttersta kanten till en avgrund .. området där det vi vet övergår i gissningar. Det handlar om att våga kika över kanten och gissa vad som finns.

Du behöver --> ... .. .

Jag litar på dig.
Citera
2019-12-25, 17:21
  #425
Medlem
Sofies värld har jag hört om! Ska kolla den! Tack! Biblioteket där jag bor är inga höjdare på att känna till bra böcker så jag frågade er istället. Ska också kolla Bornemark och Byung-chu. Tack!
Citera
2019-12-25, 17:26
  #426
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Är du nyfiken .. funderar du över hur allt kom att bli som det vi ser?

Alla människor (nåja .. vissa verkar sakna det) har en instinkt .. eller törst .. att förstå hur allt hänger ihop. Vissa säger att allt är politik .. kanske du hört det någon gång .. andra säger att allt är ekonomi (som de som studerar nationalekonomi .. de typerna) .. åter andra säger att allt är en kamp mellan klasserna. Du ser var jag är på väg med detta .. ;-)

Läs allt du är intresserad av. Du behöver inte läsa filosofi för att göra filosofi. Läs romaner, de är väldigt bra för språkförståelse och mänsklig psykologi.

Lita inte på att det du läser verkligen stämmer. Träna din förmåga att avslöja skitsnack.

Jag kommer att rekommendera tre böcker som alla är väldigt olika. Alla tre är filosofi och du kommer säkert (hoppas jag) att strunta i dem.

Outliers -- Malcolm Gladwell
Under det rosa täcket -- Nina Björk
Om Friheten -- John Stuart Mill (inledningen och första kapitlet)

John Stuart Mills bok är den enda som tillhör "required reading" för de som vill studera filosofi och den är väldigt farlig. Läs den inte.

Läs inte Malcolm Gladwells bok eftersom den kan få dig att tänka annorlunda om historia.

Nina Björk .. ja du gör det på egen risk, handen i mycket varmt vatten.

Läs historia, romaner, tidningar, bloggar. Det är helt omöjligt att sätta sig ner och studera filosofi utan att ha den bakgrunden . och kanske .. kanske .. behöver du inte ens läsa filosofi om du gör det.

Filosofi är ingen religion, det finns ingen central berättelse vi alla måste ta som oblat i kyrkan. Filosofi är att gå på den yttersta kanten till en avgrund .. området där det vi vet övergår i gissningar. Det handlar om att våga kika över kanten och gissa vad som finns.

Du behöver --> ... .. .

Jag litar på dig.
Intressanta tankar! Och jag ska försöka undvika böckerna du "rekommenderade". 😉
Mitt mål är att utmana hjärnan lite. Har varit inne på både historia och teologi tidigare.
Citera
2020-01-22, 22:35
  #427
Medlem
Zombie-cats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Administratoren
Knalla ner till bibblan, hör med dom... skaffa ett lånekort och kör hårt!

Vilket toppentips..!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback