• 1
  • 2
2008-06-27, 15:45
Medlem
FlyingMachines avatar
Först och främst så gäller det Musikbörsen i Malmö, och ingen annan stans!

Jag har spelat lite ackord på en akustisk i några månader nu och vill gå över till en elgitarr.

Min kompis föreslog mig ett av de här paketen från Musikbörsen:
http://www.musikborsen.se/frameset.a...no=196256&fm=1
http://www.musikborsen.se/frameset.a...no=196255&fm=1

Musiken som jag vill spela är dels metal (så som Axel Rudi Pell), men även hardcore-punk.

Vilket paket föreslår ni? Eller ni kanske rentav föreslår ett annat, dyrare, på Musikbörsen? Kom då gärna med en motivering.
Citera
2008-06-27, 18:45
Medlem
gör inte misstaget att köpa en billig gitarr i början... är du seriös med ditt spelande så köper du en bra gitarr för lite mer pengar från första början, för efter ett halvår kommer du endå ångra ditt billiga gitarrköp o du kommer vilja avancera en grad till.

nu pratar jag egentligen bara efter egna erfarenheter, men rent generellt brukar det vara så här,
Citera
2008-06-27, 18:49
Medlem
FlyingMachines avatar
Har du något annat paket att föreslå mig då? Har tillräcklig budget för att köpa det dyraste paketet på MB, men är det värt de extra pengarna?
Citera
2008-06-27, 18:55
Medlem
Tråknicks avatar
Jag brukar också säga att man skall försöka köpa riktiga grejer direkt men när det gäller elguror så tycker jag man faktiskt får en del för dessa pengar.

Börjar du spela i band vill du senare köpa en riktig förstärkare, gitarren lär det dröja längre att byta ut så pröva den i affären så att du är säker på att du kommer att tycka att den är ok att spela på några år.

Ingen av dessa verkar ha sånt där lyxsvaj som kräver att man spänner strängarna i nut:en, detta är bra och kommer spara dig bra med tid i början.

Det enda alternativet för dig tycker jag är att handla beg från blocket eller vendolin men jag har svårt att se att du sparar några större summor.
Citera
2008-06-27, 18:59
Medlem
Tråknicks avatar
Vad gäller de andra paketen på MB så tycker jag nog inte att du får mer grejer för Squirepaketet, börjar du repa med polare och så kommer du ändå att vilja byta upp dig till riktig förstärkare.

Möjligtvis är Scott Ian-paketet lite roligare iom att du kan få ut lite roligare ljud ur stärkaren vilket kanske gör det roligare att sitta hemma och plinka, guran kanske ser lite roligare ut också.
Citera
2008-06-27, 19:07
Medlem
Laser Mannens avatar
Annars hade du kunnat "komponerat" ditt egna gitarr paket med en billig liten vox eller nått liknande och någon billigare gitarr av ibanez, gibson eller ltd runt prisklassen 2- 4000.

Det är vad jag hade gjort ifall jag hade kunnat göra om mitt som jag gjorde när jag köpte min första el.
Citera
2008-06-27, 19:46
Medlem
The Meatballs avatar
Som förstärkare kan jag rekommendera Roland Microcube, kostar 1250 kr från musikbörsen. Väldigt bra liten förstärkare för hemmabruk. Dessutom så har den några av de vanligaste effekterna inbyggda som du kan fippla runt med för att få en uppfattning om vad de gör. Då har du pengar över att lägga ut på en lite dyrare gitarr som du kan ha kvar längre. Billigare Ibanez och Jackson brukar vara prisvärda.
Citera
2008-06-27, 20:32
Medlem
FlyingMachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Vad gäller de andra paketen på MB så tycker jag nog inte att du får mer grejer för Squirepaketet, börjar du repa med polare och så kommer du ändå att vilja byta upp dig till riktig förstärkare.

Möjligtvis är Scott Ian-paketet lite roligare iom att du kan få ut lite roligare ljud ur stärkaren vilket kanske gör det roligare att sitta hemma och plinka, guran kanske ser lite roligare ut också.
Men den gitarren riktat sig uppenbarligen till metal, hur pass stor effekt kommer det få om jag får för mig att spela punk. Är det så att gitarrerna verkligen är anpassade till en genre , eller är det bara ett försäljningsknep?

Citat:
Ursprungligen postat av Laser Mannen
Annars hade du kunnat "komponerat" ditt egna gitarr paket med en billig liten vox eller nått liknande och någon billigare gitarr av ibanez, gibson eller ltd runt prisklassen 2- 4000.

Det är vad jag hade gjort ifall jag hade kunnat göra om mitt som jag gjorde när jag köpte min första el.
Då jag inte är så insatt skulle jag uppskatta om du (eller någon annan) kan sätta ihop ett pakeet åt mig. Stämapparat och plektrum har jag redan, så det behöver jag inte.
Citera
2008-06-27, 20:40
Medlem
brainspaces avatar
Köp något begagnat istället!
Citera
2008-06-27, 22:24
Medlem
Krackshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingMachine
Men den gitarren riktat sig uppenbarligen till metal, hur pass stor effekt kommer det få om jag får för mig att spela punk. Är det så att gitarrerna verkligen är anpassade till en genre , eller är det bara ett försäljningsknep?

Ljudet i gitarrer varierar, det beror på pickups, om det är humbuckers eller singlecoils, strängtjocklek, träslag, om det är lackat, tjocklek på hals osv. En hel del spelar in, så det är inte bara ett försäljningsknep.

Med det sagt, så kan du ju alltid ändra ljudet igenom en förstärkare, så att du får lite skränigare punk-dist, men bäst ljud får du ut av en som är anpassad för lite mer punkigt ljud.
Senast redigerad av Krackshot 2008-06-27 kl. 22:39.
Citera
2008-06-27, 23:08
Medlem
gör vad du vill men köp inte ett nybörjarpaket!
Citera
2008-06-28, 19:15
Medlem
FlyingMachines avatar
Har ni någon bra kombination att föreslå då (gitarr, förstärkare, kabel)? Budget på 5000 kr.

Lär som sagt mest spela hardcorepunk, men även lite metal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in