2008-06-27, 07:27
Medlem
Siphon02s avatar
Hej, jag undrar om någon vet något bra sätt att bli kvitt sin förkylning?

Finns det något man kan köpa på apoteket eller någon huskur så dela gärna med dig av det.

Tacksam för svar
//Siphon02
Citera
2008-06-27, 08:39
Medlem
lindra förkylning

gå in och fråga på någon hälsokost affär , dom har flera olika bra medel som är bra mot förkylning.
Citera
2008-06-27, 13:04
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Som det alltid är så har jag blivit förkyld lagom till min semester börjar.
Apoteket rekommendera mig Kan Jang som är gjord av örter.
Jag vet inte riktigt om jag tycker att det hjälper men något som jag alltid kör med för att lindra förkylningen är Vicks halstabletter i te.
Ta gärna 2-3 st i så att det blir härligt friskt.
Krya på dig!
Citera
2008-06-27, 13:08
Medlem
Flytande_argots avatar
Finns väl inga som helst vetenskapliga belägg för att huskurer och olika naturpreparat skulle ha någon inverkan på vanlig förkylning?

Se till att du är lagomt packad så lider du inte lika mycket av den.

Bland det viktigaste man kan göra själv när det gäller förkylningar är ju att inte få dem, och det mest effektiva är att se till att man har god handhygien. Tvätta händerna innan du tar på mat och stoppar den i munnen.
Citera
2008-06-27, 16:09
Medlem
Siphon02s avatar
nu kom hostan oxå, några bra tips mot det?

PS. tack för svaren
Citera
2008-06-27, 16:12
Medlem
Förr när jag blev förkyld så brukade den hänga i sig i 2-3 veckor. Sen började jag testa att ta C-vitamin när jag blev sjuk och nu försvinner förkylningen snabbt och jag brukar vara helt återställd efter 3-4 dagar. Så testa C-vitamin är mitt tips. Men köp det inte på tablettform utan ta rent C-vitamin i pulverform. Då löser det sig och verkar snabbare. Ren C-vitamin kallas askorbinsyra och brukar finnas i kryddhyllan i de flesta mataffärer.

Så här ser påsen ut: http://www.santamaria.se/servlet/se....&c=1&s=2&id=90
Citera
2008-06-27, 16:18
Medlem
Krafses avatar
Nej nej nej och suck suck suck.
Inte vitaminer och sav från gamla träd osv, det gör dig bara förgiftad. Människan behöver inga vitamintabletter eller annat trams, (dessutom är det gift) det finns tillräckligt i spaghetti med ketchup och grillkrydda.

Känn dig frisk.

Ja, så är det, du skall icke gå runt och känna dig sjuk, då blir du sjuk. Jag startade faktiskt en tråd om detta för längesen, och sen dess (och långt innan jag startade tråden) har jag inte varit förkyld. Däremot har jag varit nära på att bli det, men det går att kontrollera. Nu - såhär efter ett par års träning - blir jag aldrig sjuk.

Jag menar vafan, hur kommer det sig att människan är det enda djuret som går och blir sjukt hela tiden? Det beror på att vi tänker för mycket på det, och att vi förväntar oss att bli sjuka dirr vi känner något rasslande i halsen eller nyser några gånger. Det är just det som är problemet.
Citera
2008-06-27, 17:41
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse

Jag menar vafan, hur kommer det sig att människan är det enda djuret som går och blir sjukt hela tiden? Det beror på att vi tänker för mycket på det, och att vi förväntar oss att bli sjuka dirr vi känner något rasslande i halsen eller nyser några gånger. Det är just det som är problemet.

Vi lever ju i enormt stora populationer tätt tätt inpå varandra. Om en älg blir förkyld så är ju sannolikheten att den går och smittar någon annan älg rätt liten. Skogen är så stor så stor.
Och när det gäller typ insekter som ju lever i stora samhällen så är det väl rätt svårt att veta om de blir förkylda eller inte?

När det kommer till domesticerade djur, typ grisar och höns så får de väl rätt stora mängder antibiotika plus att populationerna är isolerade från varandra. En gris från gård A reser väl inte ofta till gård B?

Jag spånar bara nu.
Citera
2008-06-27, 18:03
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siphon02
Hej, jag undrar om någon vet något bra sätt att bli kvitt sin förkylning?

Finns det något man kan köpa på apoteket eller någon huskur så dela gärna med dig av det.

Tacksam för svar
//Siphon02

Echinagard droppar (tror tabletter finns nu) - häloskostpreparat som även finns på apotek och större affärer. Innehåll av växten röd solhatt. Helst ska man börja vid första symtom men den kan även lindra senare.
Mot hosta färska ellert orkade blad av Citronmeliss. 5-6 normalstora blad får koka med en mugg vatten och stå och dra en liten stund (kan med fördel göra dubbeldoser och dricka kallt senare) Finns ofta att köpa bland andra kryddväxter i affärer och då i kruka. Bra idé då man kan torka resterna och ha i mörk, tät burk och använda vid flera luftvägsinfektioner vintertid. Som namnet lyder - lite citronsmak dock ej stark. (kan söta om man vill) Finns även i växtbutiker bland kryddörter också.
Har själv inte haft en enda svår förkylning sedan Echinagard kom ut på marknaden (8 år ? ca) Då efter att jag låtit apotekspersonalen prova själva med positivt resultat
Testa!
Mvh
Citera
2008-06-27, 18:47
Medlem
äter du mat?

Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Nej nej nej och suck suck suck.
Inte vitaminer och sav från gamla träd osv, det gör dig bara förgiftad. Människan behöver inga vitamintabletter eller annat trams, (dessutom är det gift) det finns tillräckligt i spaghetti med ketchup och grillkrydda.

Känn dig frisk.

Ja, så är det, du skall icke gå runt och känna dig sjuk, då blir du sjuk. Jag startade faktiskt en tråd om detta för längesen, och sen dess (och långt innan jag startade tråden) har jag inte varit förkyld. Däremot har jag varit nära på att bli det, men det går att kontrollera. Nu - såhär efter ett par års träning - blir jag aldrig sjuk.

kan du äta något alls? det kommer rapporter hela tiden om allt som är giftigt och cancer framkallande . djur får också olika sjukdomar det finns faktiskt djursjukhus .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in