Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2008-07-29, 18:12
  #49
Medlem
Får lite vibbar av att Mr_Nygren är en lite mobbad ensam människa som kanske inte riktigt lyckades få de bästa förutsättningarna den dan generna skulle fördelas.
Citera
2008-07-31, 22:35
  #50
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 109740
Jag är nämndeman vid en tingsrätt i landet. Vi är/blir politiskt valda. Partiet får ett visst antal platser i nämnder (beroende på hur det går i valet) där bl.a. uppdraget som nämndeman ingår. Man väljer själv vem som anses bäst lämpad för uppdraget och röstar fram personerna (om kandidater är fler än platser). Sedan är det bara en formalitet att kommunfullmäktige godkänner det hela.

Jag tycker att detta system är helt jävla värdelöst. Har varit med vid flertal tillfällen då nämndemännen bara håller med lagmannen i fråga. De är konfliktskygga och vågar inte ifrågasätta lagmannens tolkning av händelsen. De flesta är dessutom pensionärer och lever i en egen värld. De har inget att göra om dagarna och ser det som någon sorts sysselsättning för att ta kål på vardagstristessen. Det är som om de inte fattar att det är människors liv och öden som vi beslutar om i tingsrätten. Det är långt ifrån säker att hovrätten tar sig an ett överklagat straff om de anser att tingsrätten har motiverat påföljden väl och använt sig av gällande praxis.

Jag minns ett tillfälle då jag inte riktigt vågade gå emot de övriga i ett fall. Var inte 100% säker på om vi skulle döma som de andra ville. Sen mådde jag piss i några veckor över det. Nuförtiden struntar jag i allt sånt, säger min åsikt och reseverar mig med goda motivationer när jag känner att jag behöver göra det.

Sorry för OT men jag ville bara förklara lite då jag såg att frågan hade väckts.

Känner till att nämndemän är politiskt valda. Oftast sitter de dock med en rådman, inte en lagman. Var mest det jag försökte påpeka. Tycker för övrigt, precis som du, att nämdemän är skit. Särskilt idioterna som har egna tankar och idéer. Mycket bättre med de som bara håller käft och nickar då.
Citera
2008-08-07, 02:06
  #51
Medlem
109740s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Känner till att nämndemän är politiskt valda. Oftast sitter de dock med en rådman, inte en lagman. Var mest det jag försökte påpeka. Tycker för övrigt, precis som du, att nämdemän är skit. Särskilt idioterna som har egna tankar och idéer. Mycket bättre med de som bara håller käft och nickar då.

Med andra ord - jag?

Tycker inte det. Syftet är ju att man ska kunna ge rådmannen en annan bild av storyn man hört. Kanske väcka andra tankar som han/hon inte haft? Men det är din syn som jag inte delar. Så enkelt är det
Citera
2008-08-08, 13:59
  #52
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 109740
Med andra ord - jag?

Tycker inte det. Syftet är ju att man ska kunna ge rådmannen en annan bild av storyn man hört. Kanske väcka andra tankar som han/hon inte haft? Men det är din syn som jag inte delar. Så enkelt är det

Det stora problemet är väl att nämndemännen allt som oftast inte kommer med en annan bild av storyn utan med helt oväsentliga kommentarer om helt andra saker som man kanske råkar känna till om den tilltalade etc... Ibland får man höra saker som verkligen får en att bli mörkrädd. Saker som "han är säkert skyldig för han var dålig att betala avgiften när han bodde i min bostadsrättsförening" och liknande har jag hört vid flera tillfällen. "Magkänsla" är också ett uttryck som nämndemän borde försöka sudda bort i sitt tanke- och ordförråd. Men.. givetvis finns det väl några få undantag. Överlag tycker jag dock att nämndemän är onödiga och ibland direkt skadliga. Nämndemannadomar är det värsta som finns.
Citera
2009-09-08, 01:58
  #53
Avstängd
Mr_Nygrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
http://www.vk.se/Article.jsp?article=201312

Brände kille med cigg - döms för misshandel

De två 16-åriga flickorna brände en 18-årig kille med en cigarett, slog honom och skadade hans mopedhjälm och mobiltelefon. Nu har de dömts för både misshandel och ofredande. En av dem döms också för skadegörelse.
Killen var intresserad av en av tjejerna. Men intresset var inte besvarat och de hade blivit ovänner under förra våren.
Därför ska 18-åringen ha gjort ett bildcollage med uppgifter om några flickor i tjejens bekantskapskrets. Collaget hade han lagt ut på internet.
Syftet var att påverka, hota och till och med, om det behövdes, utöva utpressning på flickorna.

Ta bort bilder
VK har tidigare berättat om hur de två 16-åriga flickorna, tillsammans med några andra tjejer, bestämde träff med killen i centrala Umeå där de gav sig på honom. De ville få honom att ta bort bilderna från internet.

Någon av flickorna fimpade en cigarett mot killens kind. De slog honom mot huvud och kropp. Vid bråket skadades också hans mobiltelefon och mopedhjälm.

Ungdomstjänst
En av flickorna är inte tidigare dömd för brott. Hon döms nu till 20 timmars ungdomstjänst
Den andra flickan gjorde förra året sig skyldig till rattfylleri. Rätten tycker att hennes livssituation gör att hon ska dömas till ungdomsvård.

Båda flickorna ska tillsammans betala 18-åringen 7 100 konor i skadestånd.

Jag fick 3500kr av Maries föräldrar bara någon dag efter att domen meddelats men jag har tyvärr inte fått mitt skadestånd från Linn på 5000kr ännu (hon har förmodligen inga pengar) och pengarna som jag bör få i ränta har jag inte heller fått ännu..

Föräldrarna har skickat papper till organisationen som har hand om fall där skadeståndet inte betalas ut enligt domen och det gjorde dem för flera månader sedan. Jag hoppas att jag får mina 5000kr plus räntan snart .
Citera
2011-11-03, 21:07
  #54
Avstängd
Mr_Nygrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Nygren
Jag fick 3500kr av Maries föräldrar bara någon dag efter att domen meddelats men jag har tyvärr inte fått mitt skadestånd från Linn på 5000kr ännu (hon har förmodligen inga pengar) och pengarna som jag bör få i ränta har jag inte heller fått ännu..

Föräldrarna har skickat papper till organisationen som har hand om fall där skadeståndet inte betalas ut enligt domen och det gjorde dem för flera månader sedan. Jag hoppas att jag får mina 5000kr plus räntan snart .

Den summa som Linn Forsgren är skyldig mig efter domslut i det här ärendet år 2008 har stigit till 9000kr. Hon har inga pengar och kan därför inte betala sitt skadestånd till mig vilket betyder att det ständigt stiger för varje dag då det finns en ränta tills dess att skadeståndet har betalats ut.

Jag har fört ärendet vidare till Kronofogden för längesedan men inga pengar har synts till.. Kravet på utmätning har förnyats år efter år.. Nu har jag dock fått en rapport från kronofogden som var allt annat än tillfredsställande.

Rapporten:

"Utredningsrapport för gäldenär

920408-%&¤/

Namn Forsgren, Linn Irma

Utredningen är avslutad

Datum: 2011-10-31

Gäldenären saknar kända utmätningsbara tillgångar för täckande av skulden.

Resultat från löneutredningen

Gäldenär saknar känd inkomst.

Uppgifter i utredningen

Information är inte inhämtad från gäldenären.

Motivering: Det har inte gått att få tag på gäldenären och ytterligare försök till gäldenärskontakt anses förutsättningslöst.

Förrättning är inte genomförd

Motivering: Kronofogden bedömer att ytterligare utredning med bostadsförrättning inte ger anledning anta att tillgångar finns.

Genomförda utredningsåtgärder

Inhämtade uppgifter från
Skatteregister
Bilregister
Försäkringskassan

Övriga utredningsåtgärder

Funna tillgångar: Inga.

Inkomster/ersättningar: noll

Handläggare Sara -Lena Lindgren."

Sen står det "Utredningen är avslutad och målet ligger kvar för bevakning. Vi planerar att påbörja ny utredning senast 2013-10-31".

Nästa utredning påbörjas alltså senast om två år..

Saken är den att Linn mycket väl har tillgångar!! Hon har fått dyrbarheter som Iphone och Ipod av sina föräldrar och säkert mer än så.. Hon bor fortfarande hemma så föräldrarna sköter hyra och hon har förmodligen aldrig behövt betala skatt, gått till försäkringskassan eller skaffat bil under hela sitt liv. Klart att hon inte finns i dessa register.. Sen kan man ifrågasätta att de inte fått tag på henne? Hon lägger förmodligen på mobilen varje gång en okänd ringer men kronofogden kan alltid besöka henne i föräldrarnas hem eller hur? Hon har garanterat prylar som man kan utmäta..

Sen är det så att hon och folk runt henne har sagt att hennes farsa är chef på rättspsyk i Umeå och att han ärft flera miljoner av sin far. Av dessa miljoner så ska tre miljoner tillfalla Linn Forsgren på hennes tjugoårsdag som är den åttonde aprill nästa år. Om detta stämmer så borde väl Kronofogden ha koll så att jag får mina niotusen? Det är irriterande att man inte fått skadeståndet ännu.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback