Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Jag har inte sett alla filmerna du listar, men merparten. Självklart gör jag min bedömning utifrån de större och hypade filmerna som släpptes under 2010. T.ex. I saw the devil, Moss, Housemaid, Secret Reunion, Blades of Blood, A Better Tomorrow och The Man from Nowhere. Samtliga av dessa var besvikelser i någon form för mig.
Poetry var ganska bra och jag har fortfarande några filmer kvar att se. Bland annat Bedevilled.
Jag gillar inte alls den här trenden av remakes som verkar råda över den koreanska filmindustrin för tillfället. A Better Tomorrow och Housemaid var löjeväckande mycket sämre än originalen.
Vette tusan om det är rätt att kalla 2 filmer en trend?
A Better Tomorrow har jag inte sett och tänker inte heller se. Originalet är bra som det är.
Housemaid kan jag hålla med om att den inte lever upp till originalet, men sett för sig själv tycker jag ändå att det är en riktigt bra film.
Tycker personligen att Korea haft några svagare år innan 2010 men att det ljusnat. Nya Detective K ser också ganska lovande ut och har redan dragit 3 milj.
Mina två senaste filmer:
Chonmage Purin
Yoshihiro Nakamura ligger inte på latsidan direkt. Detta är hans tredje film på 2 år (Fish Story, Golden Slumber).
Filmen handlar om en samuraj från edo-perioden som reser 180 år framåt i tiden. Första halvan av filmen är genial. Sedan tappar den tyvärr en hel del och de humoristiska inslagen blir färre. Lite för sockersöt och sentimental mot slutet för att nå hela vägen, men ändock en sevärd film som visar att Nakamura för tillfället är en av Japans hetaste regissörer.
Yuriko's Aroma
Sett flera recensioner av denna film som hyllar den som Japans bästa 2010, men jag håller inte riktigt med.
Filmen handlar om en aromterapeut som fattar tycke för sin chef's 17 åriga systerson. Också denna är sevärd även om jag inte riktigt tycker att den levde upp till hypen.