2013-08-11, 12:38
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk

Filmer låter faktiskt riktigt intressant, den ska jag se!

Har nu sett New World och jag gillade den, men något extraordinärt tyckte jag verkligen inte det var. Hade nog framförallt kunnat bli bättre om en riktig regissör gjort den och om man bytte ut Lee Jung-jae, även om han hyllades tidigare i tråden. Manuset är skarpt och lyfter filmen, vilket även Choi Min-sik gör. Produktion, allt vad gäller regi, foto, soundtrack och ljud är inte mycket att hänga i granen.

En av de bättre filmerna jag sett i från 2013, men förväntar mig mer av filmer jag ännu inte sett.

Ser att varken Rakii eller InternationalWOT var så superheta på The Unjust, vad är det som sänker den? Har inte sett den men funderar på det, samma manusförfattare men den gången stod han ju inte för regi.
Men du herr Kapten, du måste väl ändå hålla med om att denna filmen är det klart bästa hittills 2013? Denna och Drug War är ju dom klart skarpaste, och Drug War var ju inte i närheten av New World. Jag tyckte den var riktigt välgjord vad gäller manus, skådespelarinsatser och även foto och produktion. Ibland så blir jag lite förvånad om vad du tycker om vissa filmer, även om vi såklart ibland har samma åsikter och jag klankar absolut inte ner på din smak. Samma gäller Lesson of the Evil, som jag verkligen uppskattade rakt igenom. Våld på film uppskattar jag personligen väldig mycket själv, men förstår förstås om det finns de som inte gör det. Så där var jag inte lika förvånad, men New World har ju i princip alla tyckt att det var en riktigt tät film.

Haha, vet inte riktigt vart jag vill komma någonstans, tyckte bara du var lite väl hård mot filmen. Jag ska börja gå igenom dina tips som jag fick på animefilmer. Tackar för dom, men kommer börja med Whisper of the Heart tror jag och se vad jag tycker om den...

Pieter - Betyg har ju börjat bli tradition här i tråden, så jag håller med. Dock tycker jag att det är väldigt svårt att sätta betyg på vissa filmer. Madadayo nu senast, men ibland så tycker jag att det är lättare att sätta ett betyg när man fått smälta en film lite. Just Madadayo tyckte jag väl var en stark trea i alla fall, möjligen även en svag 4/5. Kurosawa verkar ha haft svårt att göra något dåligt, och man kan tycka att Madadayo var en perfekt avslutning på en lysande karriär.
Senast redigerad av alprazolam_ 2013-08-11 kl. 12:57.
Citera
2013-08-11, 12:52
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Tackar för dom, men kommer börja med Whisper of the Heart tror jag och se vad jag tycker om den...

Såg den häromdagen och den var bra, lite väl glättig och så för min egen smak men den kanske går hem hos dig!
Citera
2013-08-11, 12:59
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Såg den häromdagen och den var bra, lite väl glättig och så för min egen smak men den kanske går hem hos dig!
Sett början och tycker hittills att den kändes lite mer för yngre personer, men jag kommer såklart se hela innan jag bestämmer mig.
Citera
2013-08-11, 13:00
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Sett början och tycker hittills att den kändes lite mer för yngre personer, men jag kommer såklart se hela innan jag bestämmer mig.

Ja, den var lite som The Ocean Waves faktiskt.
Citera
2013-08-11, 15:24
Medlem
Rakiis avatar
Någon som har sett Man of Tai Chi med Keanu Reeves och Iko Uwais?

http://www.imdb.com/title/tt2016940/
Citera
2013-08-11, 15:42
Medlem
Citat:
Men du herr Kapten, du måste väl ändå hålla med om att denna filmen är det klart bästa hittills 2013? Denna och Drug War är ju dom klart skarpaste, och Drug War var ju inte i närheten av New World. Jag tyckte den var riktigt välgjord vad gäller manus, skådespelarinsatser och även foto och produktion. Ibland så blir jag lite förvånad om vad du tycker om vissa filmer, även om vi såklart ibland har samma åsikter och jag klankar absolut inte ner på din smak. Samma gäller Lesson of the Evil, som jag verkligen uppskattade rakt igenom. Våld på film uppskattar jag personligen väldig mycket själv, men förstår förstås om det finns de som inte gör det. Så där var jag inte lika förvånad, men New World har ju i princip alla tyckt att det var en riktigt tät film.

Whisper of the Heart sticker ut, så ge inte upp efter den. Den är t.ex. inte regisserad av Miyazaki själv. Men visst är även barn målgruppen, det gäller även för Totoro, som ju är en favorit hos en del på forumet, så som Lotso. Uppskattar man inte det bör man nog hålla sig till Mononoke, då även de stora som Spirited Away har barn som målgrupp.

Jag tyckte jag var tydlig med att jag uppskattade New World, den var smart och Choi Min-sik var väldigt bra. Du kan dock inte mena att produktionen imponerade? Dussinfoto tyckte jag verkligen att det var, såg ut som vilken Hollywoodfilm som helst (t.ex. Dead Man Down som ju kom 2013 så vitt jag vet). Många scener är överexponerade både vad gäller ljus och färg och som många andra koreanska filmer är utomhusljudet alldeles för rent, som om de står i en studio. Dessutom nästintill totalavsaknad av unika kameravinklar eller välregisserade scener. Kräver mer sett till vad filmen vill tävla mot, fantasilös regi räcker inte långt.

Fanns en del scener med de två äldre herrarna som var smått parodiskt överspelade (den där "nej så skulle vi aaaaldrig göra"-scenen t.ex.). Som sagt, produktionen kändes medioker, manuset var grymt. Hade kunnat bli något riktigt episkt. Mja, alla vet jag inte, vet att Rakii gav den en tvåa.

Man får helt skilja på den och Lesson of the Evil. Lesson of the Evil hade magiskt foto, bra skådespelarinsatser och ett grymt soundtrack och ljud. En gediger produktion. Det var liksom inte där det föll hos mig.

Edit: Dubbelkollade mina betyg och ja, New World är än så länge bäst av de jag sett ifrån 2013.
Senast redigerad av KaptenFantastisk 2013-08-11 kl. 15:48.
Citera
2013-08-11, 16:00
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Whisper of the Heart sticker ut, så ge inte upp efter den. Den är t.ex. inte regisserad av Miyazaki själv. Men visst är även barn målgruppen, det gäller även för Totoro, som ju är en favorit hos en del på forumet, så som Lotso. Uppskattar man inte det bör man nog hålla sig till Mononoke, då även de stora som Spirited Away har barn som målgrupp.

Jag tyckte jag var tydlig med att jag uppskattade New World, den var smart och Choi Min-sik var väldigt bra. Du kan dock inte mena att produktionen imponerade? Dussinfoto tyckte jag verkligen att det var, såg ut som vilken Hollywoodfilm som helst (t.ex. Dead Man Down som ju kom 2013 så vitt jag vet). Många scener är överexponerade både vad gäller ljus och färg och som många andra koreanska filmer är utomhusljudet alldeles för rent, som om de står i en studio. Dessutom nästintill totalavsaknad av unika kameravinklar eller välregisserade scener. Kräver mer sett till vad filmen vill tävla mot, fantasilös regi räcker inte långt.

Fanns en del scener med de två äldre herrarna som var smått parodiskt överspelade (den där "nej så skulle vi aaaaldrig göra"-scenen t.ex.). Som sagt, produktionen kändes medioker, manuset var grymt. Hade kunnat bli något riktigt episkt. Mja, alla vet jag inte, vet att Rakii gav den en tvåa.

Man får helt skilja på den och Lesson of the Evil. Lesson of the Evil hade magiskt foto, bra skådespelarinsatser och ett grymt soundtrack och ljud. En gediger produktion. Det var liksom inte där det föll hos mig.

Edit: Dubbelkollade mina betyg och ja, New World är än så länge bäst av de jag sett ifrån 2013.
Nej då, jag har mitt barnasinne kvar och har som principsmak att se klart filmer jag påbörjat, det krävs att det är något extremt dåligt för att jag ska kolla 10 minuter och sen stänga av. Twilightfilmerna är väl ett bra exempel... Huuu, ve och fasa.

Ah, okej då missuppfattade jag dig lite där. Ber om ursäkt för det. Men ja, jag tyckte den var väldigt välgjord och riktigt bra. I stand my ground! Vad gäller fotot så har jag inget att klaga på där, jag tycker generellt att Koreanska filmer påminner mer om amerikanska filmer. Jag har märkt bland mina vänner att dom har väldigt mycket lättare att ta till sig Koreanska filmer än tex Japanska filmer.

Manuset var riktigt välskrivet. Den tog lite vändningar jag inte var beredd på... En sak jag funderat på är:

Major spoiler alert (kanske):

Sen att Lesson of the Evil var mycket snyggare håller jag såklart med dig om.
Citera
2013-08-11, 16:33
Medlem
Rakiis avatar
Citat:

Jag gillar också Totoro om än inte lika mycket som Lotso men fortfarande en bra film som jag måste se om snart igen!

Någon som har tips på animefilmer med och om mechas? Vet att det finns animeserier om mechas som Neon Genesis Evangelion men är ute efter filmer, eller finns det japanska filmer som är som Pacific Rim med mechas?
Citera
2013-08-11, 16:57
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Jag gillar också Totoro om än inte lika mycket som Lotso men fortfarande en bra film som jag måste se om snart igen!

Någon som har tips på animefilmer med och om mechas? Vet att det finns animeserier om mechas som Neon Genesis Evangelion men är ute efter filmer, eller finns det japanska filmer som är som Pacific Rim med mechas?
Vad har du emot Serier?
Citera
2013-08-11, 17:37
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vad har du emot Serier?

Ingenting egentligen men föredrar att se filmer som man kan beta av snabbt jämfört med att nöta en serie på massa avsnitt och säsonger. Orkar nästan aldrig se klart serier som jag har börjat med, finns såklart undantag men generellt föredrar jag serier.

Hittade en ny anime med mechas i storyn, ska ge den en chans i alla fall!
Citera
2013-08-11, 17:44
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ingenting egentligen men föredrar att se filmer som man kan beta av snabbt jämfört med att nöta en serie på massa avsnitt och säsonger. Orkar nästan aldrig se klart serier som jag har börjat med, finns såklart undantag men generellt föredrar jag serier.

Hittade en ny anime med mechas i storyn, ska ge den en chans i alla fall!
Är inte serier smidigare för det mesta? Då kan man se ett avsnitt på 20min här och där och behöver inte sätta sig ner i 1½-2 timmar för att se en film.
Citera
2013-08-11, 17:49
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Är inte serier smidigare för det mesta? Då kan man se ett avsnitt på 20min här och där och behöver inte sätta sig ner i 1½-2 timmar för att se en film.
Det jag gillar med serier är att det finns så mycket tid att bygga upp karaktärerna, så man lär känna dem riktigt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in