Castaway on the Moon
En utforskning av människan, dess behov o psyke, och vad annat i den moderna världen som människor mer eller mindre blir stressade o dyl. av. Samt hur det materialiserar sig.
Detta gestaltat (med enorm spännvidd!) genom två minst sagt udda figurer på lika udda platser, det hela tack och lov fick mig att funderade på varför dem betedde sig som dem gjorde. Varför deras eller riktiga (båda varianterna "riktiga") människors relation till världen ser ut som dem gör.
Uppfattar humorn som väldigt väl avvgägd eller i samtakt med de mer seriösa elementen...
Lustigheter och skämt som i sig själva är rätt löjliga och överdrivna blir tack vare att dem hänger så väl ihop med det seriösare temat bara genialiska.
Tack vare tvetydligheterna, så när t.ex. killen frenetiskt skrapade fågelskit med kreditkort kunde jag inte annat än skratta & undra.
Likaså massa annat udda beteende, för att då inte glömma tjejjen... Hon med de söndertrasade converseskorna, enormt långa ruffsiga håret, med en fetisch för bubbelplast och musklickande med skitiga fingernaglar...
Visst dem var i jobbiga situationer, men jag kunde då inte sluta mitt spånande där.. allra minst när hon var så sexig i sin nerkörda stil!!
Lite utav en feel-good film på bästa sätt, enligt mitt sätt att se på saken. Ungefär som Down by Law på så sätt... Inget skrik i dina öron att "nu ska du må bra" eller "allting löser sig", tvärtom men samtidigt hoppfullt och otroligt vackert...bitterljuvt.
Unik film som fick mig klistrad, lyckas göra typiskt kliché-material till något fantastiskt. Tappade lite på slutet, tempot & fokuset ändrades lite...men det gjorde inte så mycket "No catch no beat"
8/10