Flashback bygger pepparkakshus!
2012-02-19, 19:50
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
A Bittersweet life är i månt mycket ett mästerverk i sin genre och en av de bästa gangsterfilmerna som gjorts de senaste 15 år.
I saw the Devil är en härlig Vigilantefilm som vänder ut och in på begreppet hämndfilm och tar det mot helt nya nivåer.

Tale of two Sisters är enligt mitt tycke Jee Won Kims sämsta film. Tyvärr alldeles för lågt tempo och händelsefattigt. Det är en okej film, men bör inte nämnas tillsammans med hans andra storverk.
Ja i saw the devil är klart bättre än Tale of two sisters, så får se om jag håller med när jag sett alla hans filmer. Men tycker absolut den håller och är mycket bättre än de usa spottar ur sig.
Citera
2012-02-20, 01:58
Medlem
sim-man92s avatar
A Bittersweet Life
Första timman är jag och fingrar på de högsta betyget, men någonstans där tappar den väldigt mycket. gillar inte alls de jag ser. Men sen händer något dem sista 20 min som höjer filmen igen och slutet är väldigt vackert å bra. Fotot och musiken är dessutom de svårslaget. Skådespelet går inte heller att klaga på.
Betyg: 4 av 5
Citera
2012-02-20, 12:37
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Är man ute efter korruptionsfilmer så är det kinesisk film som gäller. Här finns en hel drös med polis och gangsterfilmer som kretsar kring det ämnet.

Filmer som Overheard, The Stool Pidgeon, Infernal Affairs (given klassiker) och Accident (genrens bästa) är givna förstagångsfilmer för den som söker spänning, korruptionselement och inte minst övervakningstema.
När du är inne på övervakningstema så måste jag nämna en film som det faktiskt inte skrivits så mycket om här i tråden, nämligen Eye in the Sky. http://www.imdb.com/title/tt0901488/

Tyckte den var helt okej vill jag minnas, även om det var ganska länge sedan jag såg den.

Håller även med dig om att Accident är en bra rulle! Gillade den väldigt mycket!

Ska kolla upp The Broken som du skrev om lite tidigare också. Skriver ner den i stora "att se" listan.
Citera
2012-02-20, 12:40
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
A Bittersweet Life
Första timman är jag och fingrar på de högsta betyget, men någonstans där tappar den väldigt mycket. gillar inte alls de jag ser. Men sen händer något dem sista 20 min som höjer filmen igen och slutet är väldigt vackert å bra. Fotot och musiken är dessutom de svårslaget. Skådespelet går inte heller att klaga på.
Jo, visst är den guld! Jag blir faktiskt lite avundsjuk på att du har så mycket bra att se framför dig! Men, det har ju visserligen jag också, då det finns så oerhört mycket att gå igenom...
Citera
2012-02-20, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
A Bittersweet Life

Där ser du. Lyssna på mig när du vill ha bra film.
Citera
2012-02-20, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
När du är inne på övervakningstema så måste jag nämna en film som det faktiskt inte skrivits så mycket om här i tråden, nämligen Eye in the Sky. http://www.imdb.com/title/tt0901488/

Tyckte den var helt okej vill jag minnas, även om det var ganska länge sedan jag såg den.

Håller även med dig om att Accident är en bra rulle! Gillade den väldigt mycket!

Ska kolla upp The Broken som du skrev om lite tidigare också. Skriver ner den i stora "att se" listan.

Hmm Simon Yam....varför inte..
Citera
2012-02-20, 13:21
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Hmm Simon Yam....varför inte..
Har du inte sett den så kan jag rekommendera den! Den var väldigt underhållande vill jag minnas!
Citera
2012-02-20, 13:51
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Har du inte sett den så kan jag rekommendera den! Den var väldigt underhållande vill jag minnas!

Drar ner den jag också, om inte annat för att synopsen låter hur rolig somhelst .
Citera
2012-02-20, 13:57
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
Drar ner den jag också, om inte annat för att synopsen låter hur rolig somhelst .
Det gör du rätt i! Johnnie To är producent också, vilket kan vara värt att veta.
Citera
2012-02-20, 16:47
Medlem
InternationalWOTs avatar
Jag såg Japanska A Piece of Our Life - Kakera igår. Helt ok film som förvisso hade sina ups and downs i det att den imellanåt kunde tyckas bli lite väl långdragen periodsvis.

Filmen ifråga handlar om människors vilja att få uppleva kärlek i någon form, i detta fall mellan två kvinnor. Förväntar ni er en massa mjukporrsscener mellan huvudaktriserna kommer ni bli väldigt besvikna. Filmen är inte köttsligt orienterad på det sättet. För mig var det detaljerna regissören slänger in som var det som gjorde filmen minnesvärd.

Tyckte även om att filmen står som en frisk fläkt när det kommer till kvinnlig sexualitet när man jämför med hur lesbiska förhållanden brukar farmstå i hollywoodfilmer och dylikt. Denna berättelse känns långt mer jordnära och äkta och karaktärerna hade min fulla sympati. Gemensamt för dem allihopa är det ständiga sökandet efter någon att finna sitt "hjärterum" med. Ett sökande som hela tiden tycks vara närvarande i deras liv och som jag är säker på många kan relatera till. Så även till den frustration detta kan ge upphov till.

Filmen får faktiskt en svag 4, det som drar ner betyget från en stabil 4 är att vissa scener kunde kännas lite väl substanslösa

http://www.imdb.com/title/tt1512184/
http://asianwiki.com/A_Piece_of_Our_Life_-_Kakera
Citera
2012-02-20, 18:52
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Jag såg Japanska A Piece of Our Life - Kakera igår. Helt ok film som förvisso hade sina ups and downs i det att den imellanåt kunde tyckas bli lite väl långdragen periodsvis.

Filmen ifråga handlar om människors vilja att få uppleva kärlek i någon form, i detta fall mellan två kvinnor. Förväntar ni er en massa mjukporrsscener mellan huvudaktriserna kommer ni bli väldigt besvikna. Filmen är inte köttsligt orienterad på det sättet. För mig var det detaljerna regissören slänger in som var det som gjorde filmen minnesvärd.

Tyckte även om att filmen står som en frisk fläkt när det kommer till kvinnlig sexualitet när man jämför med hur lesbiska förhållanden brukar farmstå i hollywoodfilmer och dylikt. Denna berättelse känns långt mer jordnära och äkta och karaktärerna hade min fulla sympati. Gemensamt för dem allihopa är det ständiga sökandet efter någon att finna sitt "hjärterum" med. Ett sökande som hela tiden tycks vara närvarande i deras liv och som jag är säker på många kan relatera till. Så även till den frustration detta kan ge upphov till.

Filmen får faktiskt en svag 4, det som drar ner betyget från en stabil 4 är att vissa scener kunde kännas lite väl substanslösa

Den ska jag ta och kolla upp direkt faktiskt! Tackar för det utlåtandet!
Citera
2012-02-20, 18:56
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:

Filmkritiker much? Av kvinnligt kön?

Du gör det bra men tyvärr känns det som vi inte gillar samma typer av filmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in