Flashback bygger pepparkakshus!
2011-09-29, 01:22
Medlem
Har sett följande filmer senaste tiden och dessa har varit bra:

I saw the devil

Internal affairs

Outrage
Citera
2011-09-29, 14:06
Medlem
Rakiis avatar
Någon som kan tipsa om asiatiska filmer med mörk humor, ungefär som Monday av Sabu?
Citera
2011-09-29, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Fick hem Eurekas utgåva av Vengeance is Mine (1979) idag och var såklart tvungen att se om filmen då det var ganska länge sedan jag såg den sist.
Vengeance is Mine är en helt igenom fantastisk film. Narrativt utmanande och annorlunda i sin omvända berättarform. Kameraarbetet är otroligt, men det som står ut allra mest är skådespelet, som är väldigt omfångsrikt och kontrastfyllt filmen igenom. Känsloladdat men subtilt på samma gång. Filmen innehåller en hel rad scener som berör och etsar sig fast i minnet. Scenen med Pappan och svärdottern i badet är bland det mest sårbara och gripande jag sett på film.
Berättelsen är allt annat än förlåtande, ibland är filmen nästan på gränsen till provocerande icke-förlåtande. Det är i flera avseenden en väldigt brutal och mörk film.

Vengeance is Mine rekommenderas i allra högsta grad.

Betyget blir 10 bångstyriga sociopater av 10 möjliga.

En annan sak jag också reagerade på när jag såg den var dom realistiska mordscenerna i början av filmen. Den finns en intervju med regissören i bookleten där han ger som tips till sina stundenter (han undervisar idag film) att hålla sig till människor & vad dom kan ge vilket kan ge en förklaring.

Är det bara jag som har sne humor eller tycker du också att den var lite komisk emellanåt?
Citera
2011-09-29, 17:31
Medlem
Rakiis avatar
Någon som har sett Shion Sonos äldre filmer, som kom före Suicide Club och Love Exposure, alltså före han fick ett genombrott utomlands?
Citera
2011-09-29, 17:56
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Någon som har sett Shion Sonos äldre filmer, som kom före Suicide Club och Love Exposure, alltså före han fick ett genombrott utomlands?
Har försökt men jag kan inte få tag i dom iaf - men icke hittat, lär i sådana fall finnas nån underground butik/sida i asien eller på nån random torrentsida då kanske...
Citera
2011-09-29, 18:27
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Har försökt men jag kan inte få tag i dom iaf - men icke hittat, lär i sådana fall finnas nån underground butik/sida i asien eller på nån random torrentsida då kanske...

Jo dom finns och har laddat hem en del utav dom, undrade mest bara om någon har sett dom och kan ge ett utlåtande. Har även Strange Circus hemma, har du sett den?
Citera
2011-09-29, 18:31
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Jo dom finns och har laddat hem en del utav dom, undrade mest bara om någon har sett dom och kan ge ett utlåtande. Har även Strange Circus hemma, har du sett den?
Nej, jag letade efter den länge men fick ge upp. Han är inte min favoritregissör men hans filmer sticker ut på ett eller annat sätt måste jag säga.
Citera
2011-09-29, 18:33
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Han är inte min favoritregissör men hans filmer sticker ut på ett eller annat sätt måste jag säga.

Långt ifrån min favorit såväl men hans filmer har någon slags säregen dragningskraft hos mig som gör att jag dras in i dom trots att jag knappast gillar någonting som han har gjort, förutom just Suicide Club. Vill ändå se mera av det han har regisserat och de äldre filmerna verkar mera jordnära och inte fullt lika flippade, Be sure to share verkar dessutom riktigt bra, på riktigt.
Citera
2011-09-29, 19:17
Medlem
wernblom88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Fick hem Eurekas utgåva av Vengeance is Mine (1979) idag och var såklart tvungen att se om filmen då det var ganska länge sedan jag såg den sist.
Vengeance is Mine är en helt igenom fantastisk film. Narrativt utmanande och annorlunda i sin omvända berättarform. Kameraarbetet är otroligt, men det som står ut allra mest är skådespelet, som är väldigt omfångsrikt och kontrastfyllt filmen igenom. Känsloladdat men subtilt på samma gång. Filmen innehåller en hel rad scener som berör och etsar sig fast i minnet. Scenen med Pappan och svärdottern i badet är bland det mest sårbara och gripande jag sett på film.
Berättelsen är allt annat än förlåtande, ibland är filmen nästan på gränsen till provocerande icke-förlåtande. Det är i flera avseenden en väldigt brutal och mörk film.

Vengeance is Mine rekommenderas i allra högsta grad.

Betyget blir 10 bångstyriga sociopater av 10 möjliga.

Har du möjligtvis sett Narayama bushiko av Imamura?
Citera
2011-09-29, 19:17
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Långt ifrån min favorit såväl men hans filmer har någon slags säregen dragningskraft hos mig som gör att jag dras in i dom trots att jag knappast gillar någonting som han har gjort, förutom just Suicide Club. Vill ändå se mera av det han har regisserat och de äldre filmerna verkar mera jordnära och inte fullt lika flippade, Be sure to share verkar dessutom riktigt bra, på riktigt.
Lyckades du ta dig igenom Love exposure då?
Kan tänka mig att du skulle ha väldigt svårt för den...
Citera
2011-09-29, 19:33
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Lyckades du ta dig igenom Love exposure då?
Kan tänka mig att du skulle ha väldigt svårt för den...

Nej, jag har väldigt svårt att se på så långa filmer på datorn och i synnerhet då den första timmen var så förbannat spretig och konstig bara. Känner på mig att jag skulle hata filmen ännu mera om jag skulle behöva plåga mig igenom den i sin helhet och slösa bort fyra timmar av mitt liv.
Citera
2011-09-29, 19:50
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Nej, jag har väldigt svårt att se på så långa filmer på datorn och i synnerhet då den första timmen var så förbannat spretig och konstig bara. Känner på mig att jag skulle hata filmen ännu mera om jag skulle behöva plåga mig igenom den i sin helhet och slösa bort fyra timmar av mitt liv.
Själv brukar jag splitta så långa filmer på två "tittningar", funkar bra för mig så länge man inte väntar länge med att återuppta den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in