Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2008-09-21, 21:51
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bt23
Underskatta inte en mans passion för klockor. Gäller väl det mesta iofs. Kolla bara på valfritt klockforum ska du se hur många som har ett genuint (och absurt) intresse för klockor. Speciellt alla detaljer såsom ovan.
Var kommer fascinationen från? Det verkar inte vara så användbart - om man inte jobbar med klockor, som man gör i denna tråd.
Citera
2008-09-21, 22:24
  #50
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidakten
Var kommer fascinationen från? Det verkar inte vara så användbart - om man inte jobbar med klockor, som man gör i denna tråd.
jag är (som något geni skrev) väldigt engagerad i urverk. jag tycker det är intressant helt enkelt.
är för övrigt ganska insatt i mode öht, och anser att klockan är en av de viktigaste delarna av dito. samtidigt har jag som sagt skruvat isär och spanat in hur urverken fungerar, för att sedan börja bygga mina egna.

annars jobbar jag med avancerad el-automation, där principerna i stort sett är densamma. 1+1 blir alltid två, så länge du har kapat kuggarna rätt.

mitt stora intresse ligger faktiskt i automation, där urverk inräknas enligt min vetskap. jag gillar att bygga saker - stora som små - som uträttar saker, drar fjädrar, flyttar block, rör på cylindrar, flyttar starkström, flyttar svagström, skapar energi, snurrarlekerramlarsprängsflyttar - you name it.

dessutom känner jag att jag är i perioden i mitt liv då jag är som mest informationsgalen - jag måste hela tiden äta mig in i saker som jag tror jag kan ha nytta av. det är på det sättet jag nu t.ex säljer klockor och därför behövde lära mig ekonomi, och logistik.

dvs, jag har gått ifrån en tonnårsstinn it-tönt till ganska välfungerande säljare och tekniker.
det som fattas nu är pappersarbete, och betyg.
jag har på gång att studera mekanisk teknik, elteknik ext (extrem), microstyrning, ekonomi, logistik, handel, etc. jag kommer nog aldrig sluta.

mer info kommer snart!
Citera
2008-09-21, 22:38
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
betyg.
Vad ska du med betyg till? Du verkar driftig nog att bli en mycket god entreprenör och entreprenörer behöver inga betyg!
Citera
2008-09-21, 23:30
  #52
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bt23
Vad ska du med betyg till? Du verkar driftig nog att bli en mycket god entreprenör och entreprenörer behöver inga betyg!
för rätt kurser och arbetsplatser med den här konkurensen, ja. mina gymnasiebetyg är väl iofs oviktiga. dock så saknar jag väldigt viktiga kurser på den nivån. jag har t.ex inte läst mer än matte A, vilket suger lite när man söker studier. ja, jag är entreprenör, men frågan är hur långt jag kommer på noll meriter.
Citera
2008-09-22, 10:51
  #53
Avstängd
Giovannis avatar
Så länge du har en mkt bra idé och en plan att genomföra dina planer så borde det inte omöjligt att hitta kapital. Prata med xallo på forumet så hjälper han dig säkert! Lycka till, hoppas vi får se dina klockor snart på marknaden!
Citera
2008-09-22, 18:03
  #54
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Så länge du har en mkt bra idé och en plan att genomföra dina planer så borde det inte omöjligt att hitta kapital. Prata med xallo på forumet så hjälper han dig säkert! Lycka till, hoppas vi får se dina klockor snart på marknaden!
jag har förvisso planerna färdigställda. jag säljer klocka med ganska god vinst just nu, dock som hobbyverksamhet. jag minns bannemig inte när jag måste bli ett företag, men tills dess försöker jag iaf få ihop till ett kommande AB (på lång sikt).
Citera
2008-09-23, 14:44
  #55
Medlem
beppe34s avatar
Är det någon speciell anledning till just detta urverk?
Citat:
urverk (Tourbillon(hemligt)): 24.920:-

Jag kan ju iofs inget om klockor o urverk - men urverk av Tourbillon typ läste jag om i nått fysik sammanhang.

De marknadsfördes som ett urverk som upphävde gravitationen - är det så fortfarande?
Jag tror väl att de på sin höjd kan motverka en del av effekten av gravitation utan att upphäva den

Personligen tycker jag det verkar vansinnigt kostsamt med dylika urverk - är inte elektriska lika bra? eller är det som att svära i kyrkan -- att nämna elektriska urverk.
Citera
2008-09-23, 19:16
  #56
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beppe34
Är det någon speciell anledning till just detta urverk?


Jag kan ju iofs inget om klockor o urverk - men urverk av Tourbillon typ läste jag om i nått fysik sammanhang.

De marknadsfördes som ett urverk som upphävde gravitationen - är det så fortfarande?
Jag tror väl att de på sin höjd kan motverka en del av effekten av gravitation utan att upphäva den

Personligen tycker jag det verkar vansinnigt kostsamt med dylika urverk - är inte elektriska lika bra? eller är det som att svära i kyrkan -- att nämna elektriska urverk.

märket är egentligen inte så intressant, om man ser till det aktuella priset. det som är speciellt här är att jag köpt enskilda kvalitétsdelar jag själv satt ihop. det är en viss skillnad på handel när du köper något som det vanligtvis är mycket sträng orderkö på, plus att jag bara köper <10 stycken.
och ja, att köpa klassiska ur med helelektroniskt inre är som att köpa en rolls royce med fiat-motor. :-)

tourbillon är väldigt rolig läsning! det är bland de mest innovativa uppfinningarna som finns.

de marknadsförs väl inte huvudsakligen för sina grundegenskaper kring gravitära problem, just nu. men det är en av de saker som fick dom att bli ett av världens mest erkända urmärken.
tourbillonen i sitt esse, var dessutom en otrolig succé, då den uppfanns precis när det var som mest aktuellt att förändra saker och ting, både kring industrin och det personliga jaget - tourbillonen fixade båda. horologisterna under sjutton- och artonhundratalets största problem var att man nu var fullt medveten om jordens gravitation, och dess påverkan på det då populära fick-uret.

lösningen som skapade tourbillonen rent formellt är ganska enkel:
det då alldagliga fick-uret hade i stort sett precis samma mekaniska egenskaper som en stor pendelklocka. en aktiv del som utövar en uppvriden rörelse för att styra flera passiva delar.
problemet häri blev att man bara fick rätt funktion vid en av "tonnvis gravitationsaxlar" (spännande formulering, det jag menar är att man helt enkelt bara kunde ha klockan på ett håll). samtidigt blev aldrig tider konstant eller exakt - då klockan aldrig låg stilla, och därmed aldrig fick en korrekt rörelse.
abraham-louis breguet kom fram med en ganska fiffig lösning.
genom att placera alla interna delar på den rörande delen, fick man helt plötsligt en rörelse som alltid är intakt med sin egna rörelse. visst påverkas alltid en mekanisk klocka av gravitation, men den första tourbillonen nollade den gränsen i jämförelse. en enkel wikipedia-förklaring (på engelska):

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia om Tourbillon
In a tourbillon, the entire escapement assembly rotates, including the balance wheel, the escape wheel, the hairspring, and the pallet fork, in order to average out the effect of gravity in the different positions. The rate of rotation varies per design but has generally become standardized at one rotation per minute. Most tourbillons use standard swiss lever escapements, but some have a detent escapement, and others contain novel designs, such as the Audemars piguet Millenary for example.

:

Edit:
det ska förtydligas att det inte är att svära i kyrkan att nämna elektroniska urverk. dock så passar det inte att sätta ett japanskt hafsverk i en redan handtillverkad klocka. klockan som smycke är helt enkelt i kundens ögon häftigare med ett mekaniskt urverk, och det förstår jag till fullo.
vad det beror på vet jag inte säkert, men det är troligen en viss retroism eller känslan av att ha något genuint maskinellt på sig. det frånhåller också kommersstämpeln lite mer än annars..

Edit2:
den egentliga anledningen till att jag just köper ett tourbillon för det här är just för att det passar kraven jag ställer på designen. det gör det enkelt för mig att testa fram rätt funktion, helt enkelt.
__________________
Senast redigerad av appe- 2008-09-23 kl. 19:20.
Citera
2009-01-17, 17:13
  #57
Medlem
hur går det här inne? ganska längesen du skrev ngt nytt och har följt projektet med späning
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback