Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-06-26, 22:30
  #1
Medlem
appe-s avatar
jag har haft klockor som hobby ganska länge nu, trots mina ringa tjugoett år. nu är det dags för mig att göra verksamhet av min hobby.
jag har för intresse att göra vinst, men först och främst vill jag utforska möjligheterna kring klockdesign och urmakeri.

- först och främst ska jag fixa till min design. jag har färdiga idéer och ska föra över det till CAD-ritningar (och sedan till pdf) i mån av konkurens kommer jag inte ange så mycket om det färdiga urverket.

designidéer:
jag är mycket för stor, simpel, gedigen konstruktion - gärna fyrkantig. dock så tycker jag ändå ur och band tillsammans verkligen ska runda handleden perfekt. t.ex så kommer de fyrkantiga konstruktioner jag gör inte vara plana undertil, utan lätt rundade för att bättre passa handleden.
(det är ett vanligt problem bland klockor med "större" ur - dom får gärna en
"ligger-ovanpå-armen"-look vilket verkligen suger)
något annat jag strävar efter är att utnyttja genomskinlighet. synliga urverk är väldigt häftigt (jag avslöjar kanske redan nu vad det kommer vara för urverk ;p)

då det är en designerklocka det handlar om, kommer dom första vara väldigt billiga, men kan sedan bli ganska dyra då märket ska uppmärksammas mer. (ja, försök inte, det är så det fungerar).

jag har kontakter vid Harrods, diverse äldre urmakarknegare och en stadig flock kompisar som gillar mina design-idéer som dom är nu, så jag tror det kommer bli ett lyckat försök iaf.

priserna för min första egna klocka kommer att vara väldigt hög, och jag kommer dessutom behöva köpa mängder av verktyg. (det ska sägas att klockverktyg är bajsdyrt (ja, avföringsdyrt))

jag har redan en armé av både lyxiga och billiga skitklockor, där de senare kommer agera plockaisärklockor för lite mer ingående i urverken.
Citera
2008-06-26, 22:36
  #2
Medlem
csts avatar
Kul intiativ, måste önska dig lycka till. Jag hoppas verkligen att detta kommer att bli av, dock är jag tveksam till genomskinliga ur. Snyggare om man inte ser själva urverket, kanske att man kan se det från insidan.

Ska du driva detta projekt helt själv? För även om du kan själva klockdelen så kommer du att behöva en marknadsstrateg eller PR-konsult samt någon form av reklamare för att marknadsföra dina ur på rätt sätt. I vilken prisklass kommer uren att ligga? Kommer kvalitén att motsvara etablerade märken i samma prisklass?

Se till att skaffa dig ett bollplank som du kan bolla idéer med, om allting som inte rör själva klockan.
Citera
2008-06-26, 22:57
  #3
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Kul intiativ, måste önska dig lycka till. Jag hoppas verkligen att detta kommer att bli av, dock är jag tveksam till genomskinliga ur. Snyggare om man inte ser själva urverket, kanske att man kan se det från insidan.

Ska du driva detta projekt helt själv? För även om du kan själva klockdelen så kommer du att behöva en marknadsstrateg eller PR-konsult samt någon form av reklamare för att marknadsföra dina ur på rätt sätt. I vilken prisklass kommer uren att ligga? Kommer kvalitén att motsvara etablerade märken i samma prisklass?

Se till att skaffa dig ett bollplank som du kan bolla idéer med, om allting som inte rör själva klockan.
tack! och ja, jag ska börja själv. eller iaf i själva skapandet. jag är så tidigt i projektet att jag inte än har något att marknadsföra. jag konstruerar as we speak.
ja, urverken som kommer användas i de sålda modellerna kommer hålla lika hög klass som större urtillverkare. det ur som hittils tilltalar mig bäst är liknande versioner som finns i Rolex. (läs "liknande" då rolex ur inte är någon orginalkonstruktion, jag kan heller i marknadsynpunkt inte berätta vad för modifiering den här typen av urverk kommer att ha)
prisklassen är däri ganska påverkad. de första modellerna blir således helt handtillverkade och testade under en längre tid innan jag öht kan sälja dom, vilket betyder att dom blir dyra. (jag räknar på 50-60.000 i arbetskostnad för min första klocka, då det blir ett rent hantverk - det påverkar också priset)

priset för de klockor jag tillverkar vill jag ha upp ganska rejält, då jag inte har ambition att skapa två miljoner kopior som alla kan köpa. dessutom så kommer inte tillverkning vara speciellt stor.. till en början iaf. :-)

ang. genomskinliga ur så är det väldigt "inne" just nu med klassiska 1800tals-ur med genomskinlig överdel (glaset på ovansidan (se länk nedan)

http://i43.photobucket.com/albums/e3...Val-72-600.jpg
Citera
2008-06-26, 23:09
  #4
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
tack! och ja, jag ska börja själv. eller iaf i själva skapandet. jag är så tidigt i projektet att jag inte än har något att marknadsföra. jag konstruerar as we speak.
ja, urverken som kommer användas i de sålda modellerna kommer hålla lika hög klass som större urtillverkare. det ur som hittils tilltalar mig bäst är liknande versioner som finns i Rolex. (läs "liknande" då rolex ur inte är någon orginalkonstruktion, jag kan heller i marknadsynpunkt inte berätta vad för modifiering den här typen av urverk kommer att ha)
prisklassen är däri ganska påverkad. de första modellerna blir således helt handtillverkade och testade under en längre tid innan jag öht kan sälja dom, vilket betyder att dom blir dyra. (jag räknar på 50-60.000 i arbetskostnad för min första klocka, då det blir ett rent hantverk - det påverkar också priset)

priset för de klockor jag tillverkar vill jag ha upp ganska rejält, då jag inte har ambition att skapa två miljoner kopior som alla kan köpa. dessutom så kommer inte tillverkning vara speciellt stor.. till en början iaf. :-)

ang. genomskinliga ur så är det väldigt "inne" just nu med klassiska 1800tals-ur med genomskinlig överdel (glaset på ovansidan (se länk nedan)

http://i43.photobucket.com/albums/e3...Val-72-600.jpg
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en klocka som är inne just nu. Köper man en klocka i den prisklassen skall den vara tidlös, gärna ska den gå att använda i så många sammanhang som möjligt också, på jobbet, på semestern osv. (givetvis inte till BT eller WT om det inte är en guldklocka med läderarmband).

Om klockorna kommer att bli ett sådant hantverk som du beskriver så anser jag att du är fel ute i din prisklass. Lägg på 30.000 till, dock kräver det att kvalitén är i samma klass som t.ex. Chopard, Patek Philippe osv.
Genom att öka priset så ökar du ju även samlarvärdet vilket kan locka kunder i längden.

Två förslag för att skapa en liten hype kring dina klockor. Se till att folk som syns i media samt klock entusiaster får tag i dina klockor och använder dem, på det sättet väcker du gratis intresse samt får publicitet.
Förslag nummer två är att du har något som urskiljer dina ur från mängden, det räcker inte med form, utan någon form av funktion. T.ex. klassika polo klockor där du vänder hela urtavlan för att skydda glas och kronograf från repor/skador.

Jag tycker att detta projekt låter intressant, vill du fortsätta bolla idéer men kanske inte så här publikt så är du välkommen att PMa
Citera
2008-06-27, 01:44
  #5
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en klocka som är inne just nu. Köper man en klocka i den prisklassen skall den vara tidlös, gärna ska den gå att använda i så många sammanhang som möjligt också, på jobbet, på semestern osv. (givetvis inte till BT eller WT om det inte är en guldklocka med läderarmband).

Om klockorna kommer att bli ett sådant hantverk som du beskriver så anser jag att du är fel ute i din prisklass. Lägg på 30.000 till, dock kräver det att kvalitén är i samma klass som t.ex. Chopard, Patek Philippe osv.
Genom att öka priset så ökar du ju även samlarvärdet vilket kan locka kunder i längden.

Två förslag för att skapa en liten hype kring dina klockor. Se till att folk som syns i media samt klock entusiaster får tag i dina klockor och använder dem, på det sättet väcker du gratis intresse samt får publicitet.
Förslag nummer två är att du har något som urskiljer dina ur från mängden, det räcker inte med form, utan någon form av funktion. T.ex. klassika polo klockor där du vänder hela urtavlan för att skydda glas och kronograf från repor/skador.

Jag tycker att detta projekt låter intressant, vill du fortsätta bolla idéer men kanske inte så här publikt så är du välkommen att PMa
det var därför jag skapade tråden, för att få ordentlig kritik på viktiga saker kring mode och design för klockor.
dessutom, "det som är inne just nu" är det ganska tidlösa uren (mindre klockor med simpel enmetallskonstruktion och platt tavla, tex) jag gör kanske lite hottade versioner av det.

just nu jobbar jag med en damklocka, som kanske är mer HM än Breitling. (touché)
Citera
2008-06-27, 03:10
  #6
Medlem
appe-s avatar
http://fac.dndr.se/poo/sneak.jpg <-
Citera
2008-06-27, 10:05
  #7
Medlem
Affelindos avatar
Vilket spännande projekt du har satt igång. Det måste kännas härligt att satsa på något som man är genuint intresserad av.

Hur har du tängt finansiera ditt projekt? Det kommer ju att bli en hel del investeringar (avföringsdyra verktyg bl.a.) samt att gå åt många arbetstimmar. Har du eget kapital, banklån eller kanske en riskkapitalist? Kommer du att satsa all din tid till detta eller sköter du ett vanligt jobb vid sidan av?

Lycka till. Det skall bli intressant att följa tråden.
Citera
2008-06-27, 12:13
  #8
Medlem
appe-s avatar
i och med att jag fortfarande är i upplärningstadie så är det helt självfinansierat. jag arbetar vid sidan om.
det här kan ta lite tid, då jag måste sätta mig in i mycket ekonomi, jag byter arbete och bostad för tillfället, så det är mycket att göra. :-)

jag har proffs i ryggen, får jag väl säga. är god vän med flera lokala reparatörer och makare (då jag nördat i affärerna sedan barnsben). dessutom har jag ekonomisk hjälp från en arbetskamrat (som arbetar som ekonomiansvarig på mitt nuvarande arbete).

det ska väl sägas att det här kan bli extremt långsiktigt, då jag fortfarande inte vet hur hela tillverkningsprocessen fungerar. :-)

glöm inte kolla länken ovan för en av dam-designerna. notera att den svarta bakgrunden sedan ska bli en bild och inte enfärgad.
Citera
2008-06-27, 12:36
  #9
Medlem
csts avatar
Nästan lite Cartier över den där damklockan .

Du bör omgående skaffa dig någon som är villig att investera i ditt projekt, dels för att skydda din privatekonomi men även för att öka dina möjligheter att lyckas. Det är mycket som ska finansieras i ett sådan här projekt.
Vad är det för tillverkningsprocess du talar om? Skall du börja serieproducera klockorna? Då sjunker mitt intresse, det häftiga var ju att de var handgjorda.
Citera
2008-06-27, 13:15
  #10
Avstängd
appe: En stor 'Lycka Till' klapp i ryggen, hoppas verkligen att du lyckas
Fortsätt gärna att komma med uppdateringar!
Citera
2008-06-27, 13:19
  #11
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prestige2k
appe: En stor 'Lycka Till' klapp i ryggen, hoppas verkligen att du lyckas
Fortsätt gärna att komma med uppdateringar!
tack!

Citat:
Ursprungligen postat av cst
Nästan lite Cartier över den där damklockan .

Du bör omgående skaffa dig någon som är villig att investera i ditt projekt, dels för att skydda din privatekonomi men även för att öka dina möjligheter att lyckas. Det är mycket som ska finansieras i ett sådan här projekt.
Vad är det för tillverkningsprocess du talar om? Skall du börja serieproducera klockorna? Då sjunker mitt intresse, det häftiga var ju att de var handgjorda.

hehe, jag har nog tittat lite på bland annat cartier.
tillverkningsprocessen är just hantverket, dom ska handskapas en och en. (med användning av vatten- och ls900(laser)skärare.
t.ex måste jag beställa hem och bygga om ett par urverk, för storleksanpassning. urverk blir fruktansvärt dyra ju mindre de är.
jag tänker inte börja med att bygga egna urverk, då det är utanför min kompetens (läs: jag är för grön för att tillverka "kvalitéts-urverk" själv).

jag jobbar på olika skisser för tillfället.

dock, en annan fråga: hur fungerar patent per design? patenterar jag -allt- jag gör en gång, eller är det olika patent eller skydd för varje enskild design?
__________________
Senast redigerad av appe- 2008-06-27 kl. 13:23.
Citera
2008-06-27, 19:40
  #12
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
tack!



hehe, jag har nog tittat lite på bland annat cartier.
tillverkningsprocessen är just hantverket, dom ska handskapas en och en. (med användning av vatten- och ls900(laser)skärare.
t.ex måste jag beställa hem och bygga om ett par urverk, för storleksanpassning. urverk blir fruktansvärt dyra ju mindre de är.
jag tänker inte börja med att bygga egna urverk, då det är utanför min kompetens (läs: jag är för grön för att tillverka "kvalitéts-urverk" själv).

jag jobbar på olika skisser för tillfället.

dock, en annan fråga: hur fungerar patent per design? patenterar jag -allt- jag gör en gång, eller är det olika patent eller skydd för varje enskild design?
Okej, då hänger jag med bättre.
Angående patent så är väl något du tar på funktionerna (dvs själva urverket) och i det här fallet är väl inte det ditt? Namn och utseende tror jag inte du kan patentera, däremot kan du väl registrera namn och företag för att få ensamrätt på det. Inte helt hundra, det är inte mitt område om man säger så.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback