• 2
  • 3
2009-07-01, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av runit
Jag fick ocks ett brev hem om att jag ska f til gode skatt =)

Det jag undrar ver r om man mste skicka in deklarationen fr att f pengarna? Fick hem den i vras s jag skumma igenom den men hittade inget p den om att jag skulle betala eller f tillbaka s den blev liggandes i rkningshgen tills ett par veckor sen d jag hade stor stdning =/

Det brev jag fick hem verkar vara av samma typ som TS.

Jobbade bara 3 mnader s trodde inte det skulle bli nn skatt direkt men fr tillbaka 17325 kr

vart vl ndrat i r s att man kan va passiv, allts, lmnar du ej in s godknner du den, tror mig lst nt snt..
Citera
2009-07-01, 20:46
Medlem
Lter ju lysande

Hoppas bara att dom har rtt konto nr
Citera
2009-07-01, 22:08
Medlem
YONIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runit
Jag fick ocks ett brev hem om att jag ska f til gode skatt =)

Det jag undrar ver r om man mste skicka in deklarationen fr att f pengarna? Fick hem den i vras s jag skumma igenom den men hittade inget p den om att jag skulle betala eller f tillbaka s den blev liggandes i rkningshgen tills ett par veckor sen d jag hade stor stdning =/

Det brev jag fick hem verkar vara av samma typ som TS.

Jobbade bara 3 mnader s trodde inte det skulle bli nn skatt direkt men fr tillbaka 17325 kr
Ja, r det inte otroligrigt.. jag fattar ingenting. Fr tillbaka en massa pengar som jag inte betalt in.
Citera
2009-07-01, 22:15
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel_s85
Ok vilket r det man fr tillbaks d?

Utliknet skatt 0
Avregning:
Forskuddstrekk 5757+
Overskytende 5757
Rentegodtgjorelse 209+
Till gode 5 966

r det 5 966 NOK tillbaks i skatt d?
"Till gode" betyder naturligtvis "till godo", dvs pengar du fr.

Sjlv r jag mest fascinerad av att ngon har lyckats arbeta i Norge utan att ha grepp om det norska sprket ens p den nivn...
Citera
2009-07-01, 23:52
Medlem
YONIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
"Till gode" betyder naturligtvis "till godo", dvs pengar du fr.

Sjlv r jag mest fascinerad av att ngon har lyckats arbeta i Norge utan att ha grepp om det norska sprket ens p den nivn...
Jo,, jag fattar sprket.. men fattar inte hur jag kan f pengar tillbaka nr jag inte har betalat skatt.. det r ett mysterium fr mig. Har en massa pengar tillgodo.. helt ovntat.

Ja,, jag tycker det r kul.. men knepigt.
Citera
2009-07-02, 14:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av YONI
Jo,, jag fattar sprket.. men fattar inte hur jag kan f pengar tillbaka nr jag inte har betalat skatt.. det r ett mysterium fr mig. Har en massa pengar tillgodo.. helt ovntat.

Ja,, jag tycker det r kul.. men knepigt.

du har nog betalat skatt ska du se, du lr ju ha gett arbetsgivaren ditt skattekort, dremot s lr de ha dragit lite..Om du nu inte jobbat svart men d vet ju ej skattestatten om dig vilket som, s du har nog betalat..
Citera
2009-07-02, 15:56
Medlem
YONIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piekna
du har nog betalat skatt ska du se, du lr ju ha gett arbetsgivaren ditt skattekort, dremot s lr de ha dragit lite..Om du nu inte jobbat svart men d vet ju ej skattestatten om dig vilket som, s du har nog betalat..
Du har rtt, de har dragit en summa som de inte kallar skatt. Sg det nu p lnespec. men den summan sg jag inte p deklarationen. Jag tyckte jag fick ganska bra betalt som det var. Nu blev det nnu bttre.
Citera
2009-07-02, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YONI
Du har rtt, de har dragit en summa som de inte kallar skatt. Sg det nu p lnespec. men den summan sg jag inte p deklarationen. Jag tyckte jag fick ganska bra betalt som det var. Nu blev det nnu bttre.

Utan att veta hur det fungerar i Norge men det r vl inte s osannolikt att det fungerar exakt som i Sverige. Se till att bara dra in 50000 lax hr om ret s lr du bli varse om att det inte r s hgt skattetryck d.....
Citera
2010-05-24, 14:34
Medlem
bumbirobins avatar
Allts om man inte lmnar in deklarationen verhuvudtaget, vad hnder d, vad fr man tillbaka p d? fr jag har inte lmnat in deklarationen, och jag skattade 50% p 2 av mina lner.. Fan typiskt mig att vara lat och inte orka bry sig, och nu ngra sig nr jag hr hur mkt man kan f igen..
Citera
2010-05-24, 19:02
Medlem
Om du inte lmnar in deklarationen/egen mellingen i Norge r det som att du godtar den .
Men du kan i efterkant ndra p den 2r tillbaka i tiden .
Finns fina avdrag att gra i Norge .
Sjlv fr jag tillbaka nrmare 35000 nok p 7mn arbete .
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in