Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-06-26, 16:52
Medlem
Daniel_s85s avatar
Hejsan var över i Nogre och arbetade en kort stund och fick idag hem något papper från Norge om skatten. Undrar nu om någon kan ge mig lite mer klarhet. Står:

Til gode längst ner undrar om det är detta belopp man får tillbaks? Eller är det "Utliknet skatt" som gäller? Markerad med en stor fet nolla?

Står även under att "Tilgodebelop blir utbetalt etter at det offentlige har foretatt motregning for eventuelle tidligare ubetalte krav. Skatteoppkreven vil sende egen medling om eventuell slik motregning."

"Var vennlig å ta med skatteoppgjorsblanketten ved henvendelse til skattekontoret eller skatteoppkreveren."

Så vad är det som gäller? Massor tips/råd från er som fått skatt tillbaks!
Citera
2008-06-26, 17:14
Medlem
TheZoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel_s85
Hejsan var över i Nogre och arbetade en kort stund och fick idag hem något papper från Norge om skatten. Undrar nu om någon kan ge mig lite mer klarhet. Står:

Til gode längst ner undrar om det är detta belopp man får tillbaks? Eller är det "Utliknet skatt" som gäller? Markerad med en stor fet nolla?

Står även under att "Tilgodebelop blir utbetalt etter at det offentlige har foretatt motregning for eventuelle tidligare ubetalte krav. Skatteoppkreven vil sende egen medling om eventuell slik motregning."

"Var vennlig å ta med skatteoppgjorsblanketten ved henvendelse til skattekontoret eller skatteoppkreveren."

Så vad är det som gäller? Massor tips/råd från er som fått skatt tillbaks!
Utliknet skatt är den du ska betala o har du nolla där så grattis.
Citera
2008-06-26, 17:22
Medlem
Daniel_s85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheZoo
Utliknet skatt är den du ska betala o har du nolla där så grattis.

Ok vilket är det man får tillbaks då?

Utliknet skatt 0
Avregning:
Forskuddstrekk 5757+
Overskytende 5757
Rentegodtgjorelse 209+
Till gode 5 966

Är det 5 966 NOK tillbaks i skatt då?
Citera
2008-06-26, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel_s85
Ok vilket är det man får tillbaks då?

Utliknet skatt 0
Avregning:
Forskuddstrekk 5757+
Overskytende 5757
Rentegodtgjorelse 209+
Till gode 5 966

Är det 5 966 NOK tillbaks i skatt då?

verkar ju rätt lurt att det är så..
Citera
2008-06-26, 17:29
Medlem
TheZoos avatar
Till gode=tillgodo så visst är det så.
Citera
2008-06-26, 17:38
Medlem
Daniel_s85s avatar
Så är det bara att invänta att pengarna kommer in på kontot eller måste man sms eller något liknande som i Sverige?

*edit*

Hitta det här på skatteetaten.no:
"Skatteoppgjøret er klart onsdag 25. juni. Tilgodebeløp blir utbetalt kort tid etter. Første termin restskatt skal betales innen 20. august."

Så visst ser det ut som om man får in pengar på kontot.
Senast redigerad av Daniel_s85 2008-06-26 kl. 17:45.
Citera
2008-06-26, 21:22
Medlem
_Winstons avatar
Gjorde du inga avdrag?

Jobbade tre månader, får tillbaka 11000 norska.
Citera
2008-06-26, 21:34
Medlem
Jag fick bara tillbaka 1500NOK efter 9 mån arbete.. hehe
Citera
2008-06-26, 22:13
Medlem
TheZoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Winston
Gjorde du inga avdrag?

Jobbade tre månader, får tillbaka 11000 norska.
Ts skriver "var över i Norge och arbetade en kort stund" jämför du det med dina tre månader genom en spåkula eller?
Citera
2008-06-28, 00:53
Medlem
_Winstons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheZoo
Ts skriver "var över i Norge och arbetade en kort stund" jämför du det med dina tre månader genom en spåkula eller?

Hey smarty! Eftersom TS inte skriver något om ev. avdrag han gjort så får jag anta att han inte lagt någon större möda på deklarationen. Om man väljer att läsa vad det står så kan man faktiskt få tillbaka mer än dubbelt så mycket pengar jämfört med att göra ett sk "minstefradrag" som är standard, något som TS enbart har gjort. ( I guess)

Sen, vad har mina tre månader med saken att göra?
Citera
2008-06-28, 03:29
Medlem
TS har betalt 5700+ i skatt och får tillbaka alltsammans. Vad spelar avdragen då för roll? Hade ni tänkt er att han skulle få pengar av staten eller?
Citera
2008-06-28, 07:38
Medlem
TheZoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Winston
Hey smarty! Eftersom TS inte skriver något om ev. avdrag han gjort så får jag anta att han inte lagt någon större möda på deklarationen. Om man väljer att läsa vad det står så kan man faktiskt få tillbaka mer än dubbelt så mycket pengar jämfört med att göra ett sk "minstefradrag" som är standard, något som TS enbart har gjort. ( I guess)

Sen, vad har mina tre månader med saken att göra?

Hey dummy, begriper du inte att exempelvis 2veckor samlar på sig mindre avdrag än vad 3månader kan göra. Så tiden är mycket relevant för den överskjutande skatten, dummy.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in