Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-09-17, 22:07
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
I den engelska översättningen fick Ture Sventon behålla sitt (ickekonsekventa?) läspande:
Tam Sventon is the daring detective with a lisp, a false beard, and a passion for hot cross buns.
Temlorna fick han byta ut mot hot cross buns.

I tysk översättning heter Ture Sventon Teffan Tiegelmann, och även här har han svårt med bokstaven s (der S-Laut), vilket bl.a. framgår av att han egentligen heter Stephan Siegelmann och säger Tahnetörtchen istället för Sahnetörtchen:
Unser Meisterdetektiv heißt eigentlich Stephan Siegelmann, aber das kann er nicht aussprechen, er stößt nämlich mit der Zunge an, der S-Laut glückt ihm nicht. Deshalb hat er seinen Namen geändert und dies amtlich bestätigen lassen. Er kann übrigens auch nicht „Sahnetörtchen“ sagen, dabei sind die „Tahnetörtchen“ aus der „Konditorei Roda“ sein Lieblingsnaschwerk: groß, gerade richtig braun und mit viel Sahne, die nach allen Seiten überquillt.
Om man googlar på Sahnetörtchen, som han har bytt ut semlorna mot i den tyska versionen, så ser de ut att vara några slags bakelser snarare än temlor.

Edit. Kan man betrakta namnet på Scotland Yards överdetektivinspektör Lispington i Agaton Sax som en diskret passning till den läspande detektiven Ture Sventon?

Korkat av engelsmännen att behålla S:et med tanke på att Tventon, eller kanske snarare Twenton, låter rätt bra på engelska. Nej, TS, du var absolut inte ensam om det. Jag störde mig väldigt mycket på det då jag såg julkalendern som barn. Har inte läst böckerna.
Citera
2021-09-17, 22:29
  #14
Medlem
DoktorNos avatar
Har inget att tillföra i ämnet, annat än att catchfrasen "ständigt denna vessla" inte fungerar med Sventons läspning.

Däremot vill jag säga att utan Åke Holmbergs böcker om den här privatpraktiserande privatdetektiven hade min barndom varit lite tristare. Mina favoritböcker i mitten av 70-talet när jag var 8-10 år. Och visst, att läspningen var inkonsekvent funderade man ju på men det var inget som störde mig.

Jag läste även Ture Sventon för min dotter när hon var liten och hon tyckte de var bra, även om det nog var jag som hade störst behållning av läsa dem igen som vuxen. Utomordentligt roliga och välskrivna barnböcker med ett allt annat än barnsligt språk.

Helge Skoog gjorde för övrigt den bästa tolkningen av Sventon på film, även om Jarl Kulle och Robert Gustafsson gjorde ett bra jobb i sina versioner.
__________________
Senast redigerad av DoktorNo 2021-09-17 kl. 22:34.
Citera
2021-09-17, 22:31
  #15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Åke Holmberg beklagade väl själv på senare år att han hittat på det där med läspningen, bland annat just för att det inte gick att vara konsekvent.

Klart det gick egentligen. Han var bara lat/glömsk.
Citera
2021-09-18, 12:37
  #16
Medlem
schizophrenias avatar
Hur många ord är det som Ture Sventon har problem med egentligen? Vilka saknas på den här listan?
Sture -- Ture
Svensson -- Sventon
pistol -- pitol
Rosas -- Rotas
semla -- temla
Citera
2021-09-25, 14:50
  #17
Medlem
schizophrenias avatar
Sventons sekreterare fröken Jansson är ett intressant fall i sig. I Ture Sventon, privatdetektiv, som är den första boken, uttalar Sventon Jansson på normalt sätt. I nästa bok, Ture Sventon i öknen, kallar privatdetektiven henne för fröken Janton. I senare böcker uttalar han återigen hennes namn som fröken Jansson.

Alltså, Sventons läspande är inte bara inkonsekvent från ett ord till ett annat, utan är det även vad gäller namnet på hans egen sekreterare.

Författaren Åke Holmberg förklarade att Ture Sventon bara led av en lätt läspning. Även om detektiven led av en tämligen lätt läspning måste man nog säga att den var jämförelsevis svår för att vara så pass lätt. Han kunde ju inte ens uttala sitt förnamn eller sitt favoritbakverk på korrekt sätt. Ständigt denna läspning.
__________________
Senast redigerad av schizophrenia 2021-09-25 kl. 15:32.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback