2008-06-26, 14:42
Medlem
Phews avatar
Okey.
Jag undrar några saker, angående bränna AVI till en DVD

Jag har 2 AVI filmer som jag vill ska komma in på en DVD så jag kan titta på filmern på min TV.
En av filmerna har svensk text andra inte.
Nu vill jag få in båda filmerna på en DVD, Så i början kan man välja vilken av dom man vill ha.
Och sen en undermeny på ena om man vill ha svensk text.

Är detta ens möjligt? Annars får jag väl använda 2 DVD skivor, och då undrar jag. Hur gör jag det?
Citera
2008-06-26, 14:46
Medlem
Germanias avatar
jag brukar tjata om att jag använder convertxtodvd för det här ändamålet. om det går att fixa en settingsmeny är jag osäker på, men det är ju ändå helt onödigt.
Citera
2008-06-26, 14:47
Medlem
TheCazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phew
Okey.
Jag undrar några saker, angående bränna AVI till en DVD

Jag har 2 AVI filmer som jag vill ska komma in på en DVD så jag kan titta på filmern på min TV.
En av filmerna har svensk text andra inte.
Nu vill jag få in båda filmerna på en DVD, Så i början kan man välja vilken av dom man vill ha.
Och sen en undermeny på ena om man vill ha svensk text.

Är detta ens möjligt? Annars får jag väl använda 2 DVD skivor, och då undrar jag. Hur gör jag det?

Kan du inte bränna filmera som en "Data Disc"?
Lägg bara filmerna i en varsin mapp om det är så att du har lösa .srt filer.

Detta kan du ju göra om du har en DVD spelare som stödjer Xvid/Dvix.

Jag brukar bränna ut ca 4-6 .avi filmer på en DVD skiva, bränner som Data Disc.
Citera
2008-06-26, 14:51
Medlem
Phews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
jag brukar tjata om att jag använder convertxtodvd för det här ändamålet. om det går att fixa en settingsmeny är jag osäker på, men det är ju ändå helt onödigt.

Citat:
Ursprungligen postat av TheCaze

settingsmeny är kanske onödigt, men det jag letar mest på är en meny som ser ut såhär typ:

.............."Film 1 - The begining".............."Film 2 - Holy Makaroni"..............

Och så kan man välja på vilken man vill se, och jag tror inte min DVD har stöd för Xvid/Divx
Senast redigerad av Phew 2008-06-26 kl. 14:56.
Citera
2008-06-26, 19:32
Medlem
Anteuss avatar
ConvertXtoDVD är det du letar efter då men tror inte du får plats med två filmer på en DVD-skiva om det inte är dual layer, sen kommer det ta lång tid att konventera till "DVD-format".
Citera
2009-08-21, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheCaze

Har prövat att bränna mina .avifilmer på DVD-skivor, även som Data Disc men det har bara resulterat i att jag fått kasta en hög skivor. "Disc Error, eller "Load disc", får jag som felmeddelande. Det går utmärkt att se dom i datorn med mplayer och CCCP?-codecs. Vad gör jag för fel? Tacksam för svar! Vänliga hälsningar Christer
Citera
2010-05-26, 21:45
Medlem
Walkers avatar
Kapar den här gamla tråden. Mitt problem är snarlikt.

Jag har redan program för att bränna in undertext på avi-filen (Avi-recomp), men tänkte testa med att ha en undertext som går att koppla på/av. Min DVD klarar DivX-filer osv.

Vet att man ska döpa filen till samma namn som filmen, men i så fall i vilket filformat. Är det srt, sub osv? Vilket är bäst att använda för mitt ändamål?
Citera
2010-05-26, 22:04
Medlem
Skogswalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walker
Vet att man ska döpa filen till samma namn som filmen, men i så fall i vilket filformat. Är det srt, sub osv? Vilket är bäst att använda för mitt ändamål?
Det vanligaste formatet som standalone-players propsar på är SubRip (.srt).
Med Subtitle Workshop konverterar du lätt t.ex. sub->srt.
Citera
2010-05-26, 22:17
Medlem
Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogswald
Det vanligaste formatet som standalone-players propsar på är SubRip (.srt).
Med Subtitle Workshop konverterar du lätt t.ex. sub->srt.

Tack för tipset. Subtitle Workshop är mycket använtbart för att synka texterna, men fanns en hel del filändelser att välja på. Jag testar med srt.

Men räcker det att bara bränna avi & srt.filen (med samma namn givetvis) i ett standardbrännarprogram (Har Cyberlink DVD Suite) eller måste jag använda ett särskilt program?
Citera
2010-05-26, 22:26
Medlem
Citat:
Tack för tipset. Subtitle Workshop är mycket använtbart för att synka texterna, men fanns en hel del filändelser att välja på. Jag testar med srt.

Men räcker det att bara bränna avi & srt.filen (med samma namn givetvis) i ett standardbrännarprogram (Har Cyberlink DVD Suite) eller måste jag använda ett särskilt program?
För att göra det enklare att förstå.
(*.avi = en sk container)

En äldre DVD-spelare klarar vanligtvis inte av Xvid/DivX på dem får man hålla sig till DVDR.

Har du däremot en modern spelare är det möjligt att den har stöd för Xvid/DivX & kanske även undertexter (är det bara bränna som data jämfört med som image), dock ovanligt så enklast att kolla i manualen eller på hemsidan.

Har du dock en gammal spelare så kan du inte bränna utan måste därför konvertera till ett format som spelaren kan hantera och därefter bränna ut det.
Citera
2010-05-26, 22:43
Medlem
Walkers avatar
Jag har en DVD-recorder/Hårddiskinspelaren från Thomson. Klarar DivX & Avi utan problem, finns menyval för undertext så det ska inte vara några problem.

Tack för alla tipsen. Gjorde en testbränning med srt som funkade, men texten blev inte lika snyggt placerad som i Avi-Recomp. Texten sitter nästan i mitten på bilden och har en ful grön färg. Men det bero kanske mer på min DVD-spelare, det funkar att titta på i nödfall.
Citera
2010-05-27, 01:54
Medlem
Skogswalds avatar
Citat:
Gjorde en testbränning med srt som funkade, men texten blev inte lika snyggt placerad som i Avi-Recomp. Texten sitter nästan i mitten på bilden och har en ful grön färg. Men det bero kanske mer på min DVD-spelare, det funkar att titta på i nödfall.
Garanterat DVD issue. Försök hitta inställningar för DVD-spelaren, har du tur kanske du kan sätta finesser såsom alignment och färg på undertexterna. SubRip-textremsor är ju just bara det -- plain text.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in