2008-06-30, 18:26
Medlem
"Ingenting rör sig snabbare än ljuset, utom möjligtvis med undantag för dåliga nyheter, som lyder sina egna speciella lagar. "
Citera
2008-06-30, 18:56
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rückblende
ja, så varför får man en doppler-effekt? Är det ingen som sitter inne på svaret?
Det har ju inte o göra med att ljushastigheten är konstant. Om ett tåg åker mot dig kommer ljudvågorna att komma tätare, om man tänker sig vågorna som pulser kommer de ju oftare och då ökas ju frekvensen (de avges lika ofta från tåget, men eftersom tåget hinner färdas en bit innan nästa våg avges, kommer de oftare att nå mottagaren i jämförelse med om tåget var stilla). Åker det bort från dig så minskar frekvensen. Ljudhastigheten ändras ju inte bara för att ljudkällan rör sig? samma sak med ljus, ljusvågorna kommer tätare eftersom mellan vågorna har föremålet hunnit en bit famåt/bakåt.

Man använder detta fenomen för att räkna ut hur avlägsna stjärnor rör sig.

Beräkningar:
Anta en frekvens på ljuset som är f Hz och T är periodtiden, dvs T=1/f.dessa avges från ett föremål som åker mot mottagaren/bort från mottagaren med hastighet v. mellan varje våg så kommer föremålet ha hunnit vT m, så det kommer att ta så mycket kortare tid för denna våg att nå mottagaren som det tar för ljuset att färdas denna sträcka, alltså vT/c. Tiden mellan varje våg som mottagaren träffas av kommer vara T2=T-vT/c (v är positiv i riktning mot mottagaren). Den nya frekvensen blir f2=1/T2=1/(T-vT/c)=f/(1-v/c).

Var ett tag sen det här och jag spekulerar/improviserade lite så rätta om jag skrivit något felaktigt.
Citera
2008-06-30, 20:37
Medlem
rückblendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurret
Det har ju inte o göra med att ljushastigheten är konstant. Om ett tåg åker mot dig kommer ljudvågorna att komma tätare, om man tänker sig vågorna som pulser kommer de ju oftare och då ökas ju frekvensen (de avges lika ofta från tåget, men eftersom tåget hinner färdas en bit innan nästa våg avges, kommer de oftare att nå mottagaren i jämförelse med om tåget var stilla). Åker det bort från dig så minskar frekvensen. Ljudhastigheten ändras ju inte bara för att ljudkällan rör sig? samma sak med ljus, ljusvågorna kommer tätare eftersom mellan vågorna har föremålet hunnit en bit famåt/bakåt.

Man använder detta fenomen för att räkna ut hur avlägsna stjärnor rör sig.

Beräkningar:
Anta en frekvens på ljuset som är f Hz och T är periodtiden, dvs T=1/f.dessa avges från ett föremål som åker mot mottagaren/bort från mottagaren med hastighet v. mellan varje våg så kommer föremålet ha hunnit vT m, så det kommer att ta så mycket kortare tid för denna våg att nå mottagaren som det tar för ljuset att färdas denna sträcka, alltså vT/c. Tiden mellan varje våg som mottagaren träffas av kommer vara T2=T-vT/c (v är positiv i riktning mot mottagaren). Den nya frekvensen blir f2=1/T2=1/(T-vT/c)=f/(1-v/c).

Var ett tag sen det här och jag spekulerar/improviserade lite så rätta om jag skrivit något felaktigt.
ahmn, vad pinsamt fel jag tänkte, tack för bra svar..
Citera
2008-07-01, 00:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av S.Ingvar

Om en rymdraket färdas med farten v = 30 km/s (=0.01 c ) i ljusets riktning (t.ex. från solen) så förskjuts ljuset spektrum mot 0,01 % kortare våglängder. Och ljusets relativa fart är c – v. dvs. 300000 km/s – 30 km/s.

Det omvända sker i riktning mot ljuset (t.ex. mot solen) då "rymdraketens passagerare" får sitt ljusspektrum förskjutet mot längre våglängder: därför att ögats frekvensresonans är konstant.
Och ljusets fart (relativt raketen) är nu c + v. dvs. 300000 km/s + 30 km/s.

Borde inte ljuset förskjutas mot längre våglängder om raketen rör sig bort från solen och sedan tvärt om.. ?
och sedan har man ju lärt sig att c + c = c
Senast redigerad av mortal1ty 2008-07-01 kl. 00:50.
Citera
2008-07-01, 05:35
Medlem
alinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurret
Det har ju inte o göra med att ljushastigheten är konstant. Om ett tåg åker mot dig kommer ljudvågorna att komma tätare *snip*

Jo, ljudvågorna kommer tätare då ljudhastigheten är "konstant" oavsett tågets hastighet.

Med samma logik får vi en dopplerskiftning då ljuset som bekant inte har hastigheten "utsändarens hastighet" + c utan enbart c. Annars skulle ljuset ha oförändrad våglängd men färdas snabbare.

Edit: Min kommentar är inte riktigt relevant då du motsäger det första du skrev i mitten av stycket och i princip säger det jag skrev ovan. Det har att göra med att ljushastigheten är konstant
Senast redigerad av alind 2008-07-01 kl. 05:38.
Citera
2008-07-01, 18:53
Medlem
FreeThinkers avatar

Ok så ponera att jag har ett rymdskepp som färdas nära ljusets hastighet. Jag tänder strålkastaren fram i skeppet, så relativt för mig så färdas ljustet från strålkastaren i 1c?
Säg att en person ute i rymden kunde observera mitt skepp som färdas nära ljusets hastighet från en fast punkt. Vad skulle han se när jag tände mina strålkastare? Och om han kunde mäta hastigheten från hans referens punkt vad skulle den upmätta hastigheten bli på ljusstårlen eller fotonerna?
Citera
2008-07-01, 20:57
Medlem
rückblendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeThinker

Ok så ponera att jag har ett rymdskepp som färdas nära ljusets hastighet. Jag tänder strålkastaren fram i skeppet, så relativt för mig så färdas ljustet från strålkastaren i 1c?
Säg att en person ute i rymden kunde observera mitt skepp som färdas nära ljusets hastighet från en fast punkt. Vad skulle han se när jag tände mina strålkastare? Och om han kunde mäta hastigheten från hans referens punkt vad skulle den upmätta hastigheten bli på ljusstårlen eller fotonerna?
Det är ju uppenbarligen konstigt, att ljuset sett från kabinen färdas ifrån skeppet i 1c. Alltså en ljustpuls på 1hz färdas från skeppet i 1c. Och står man utanför å tittar så ser man ett skepp som åker i 0.999c och en ljusstråle som dels avlägsnar sig skeppet och dels,, (nästan) inte avlägsnar sig.
Citera
2008-07-01, 21:16
Medlem
discardeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rückblende
Det är ju uppenbarligen konstigt, att ljuset sett från kabinen färdas ifrån skeppet i 1c. Alltså en ljustpuls på 1hz färdas från skeppet i 1c. Och står man utanför å tittar så ser man ett skepp som åker i 0.999c och en ljusstråle som dels avlägsnar sig skeppet och dels,, (nästan) inte avlägsnar sig.

Utifrån sett är det ett mycket, mycket ihoptryckt rymdskepp (pga längdkontraktionen) som färdas i 0,999c och blått/violett ljus som avlägsnar sig från skeppet. Det som gör det konstigt intuitivt är att man inte tänker på de relativitiska effekterna som uppstår just pga att c är max.

Kolla gärna:
http://www.youtube.com/watch?v=JQnHTKZBTI4&feature=related
http://en.wikipedia.org/wiki/Relativistic_Doppler_effect
Citera
2008-07-01, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FreeThinker

en person som stod vid en fast punkt skulle nog inte hinna uppfatta dig, sedan skulle fotonerna ha hastigheten c, så om man nu hann se något skulle det väl vara ett relativt platt skepp som passerat ungefär samtidigt som ljuset från dina strålkastare träffat personen..
Citera
2008-07-01, 23:50
Medlem
negerbarns avatar
Bara en intressant frågeställning, som egentligen är helt OT:

Om man nu skulle kunna överskrida ljushastigheten( ja jag vet att de är omöjligt så den som nämner att de är omöjligt en gång till får sig på moppo), skulle det kunna bli en "ljusbang" om ni förstår vad jag menar? Som när man går in i överljudshastighet...
Citera
2008-07-02, 00:05
Medlem
><((((°>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn

Om man nu skulle kunna överskrida ljushastigheten( ja jag vet att de är omöjligt så den som nämner att de är omöjligt en gång till får sig på moppo), skulle det kunna bli en "ljusbang" om ni förstår vad jag menar? Som när man går in i överljudshastighet...

en sk big bang eller?
Citera
2008-07-02, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn

Eftersom ljuset har olika "hastighet" i olika medium så har man faktiskt sett en s.k ljusband, kommer dock inte ihåg vad det heter och lämnar fortsättningen åt experterna, jag vet att hastigheten inte ändras i olika medium utan sträckan men jag håller fast vid hastighet för att jag gillar att skriva ordet och jag är lite dum.

mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in