Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-07, 14:04
  #913
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lavidaloca
Någon som kan förklara denna "tankeöverföring". Om det skulle vara uppgjort så borde väl Brynolf/Ljung till slut bli avslöjade av någon kändis?

https://youtube.com/watch?v=wpN3-FqavzU
Helt makalöst. Någon som ens kan försöka sig på en förklaring?
Citera
2017-03-09, 20:34
  #914
Medlem
Bizmarcks avatar
Nån som kollar på Brynolf och Ljung just nu? Hur fan gjorde de tricket där ett namn framträdde i skrift på armen?
Citera
2017-03-24, 00:17
  #915
Medlem
Banned.s avatar
Men alltså Brynolf och Ljung När musiken kom i hörlurarna? Jag blir galen på sånt här!
Citera
2017-03-28, 13:23
  #916
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Men alltså Brynolf och Ljung När musiken kom i hörlurarna? Jag blir galen på sånt här!

Håller bara med... Blir fan helt störd! 😳🤓
Citera
2017-03-30, 21:04
  #917
Medlem
Sitter och kollar på brynolf och Ljung nu och såg hur ett trick gick till. Dom gör en massa olika trick på jockiboi och Jonna där dom bl.a. Ber dom nämna en valfri frukt som kommer upp i huvudet. Dom säger äpple vilket också är den enda frukten dom har med sig.


Tricket går till på ett enkelt sätt. Brynolf tar upp sin iPhone och pekar mycket tydligt på äpplet under tiden han frågar dom. Ganska dåligt utfört i mina ögon
Citera
2017-03-30, 21:14
  #918
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Sitter och kollar på brynolf och Ljung nu och såg hur ett trick gick till. Dom gör en massa olika trick på jockiboi och Jonna där dom bl.a. Ber dom nämna en valfri frukt som kommer upp i huvudet. Dom säger äpple vilket också är den enda frukten dom har med sig.


Tricket går till på ett enkelt sätt. Brynolf tar upp sin iPhone och pekar mycket tydligt på äpplet under tiden han frågar dom. Ganska dåligt utfört i mina ögon

Men hur förklarar du att telefonen som han nyss höll kommer till drönaren?
Citera
2017-07-14, 15:54
  #919
Medlem
this isn't mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagerby
Hur gör de med kaffekoppen som han först dricker ur och som sen är full av bönor?

Eller när de ställer fram klockan i första avsnittet? Förstår hur de ställer om själva tiden men de vet ju inte hur många minuter förens senare.

Ursäkta det otroligt sena svaret men denna video visar förklaringen till ett liknande trick som David Blaine gjort, fast där förvandlar han kaffet till mynt i stället.

https://m.youtube.com/watch?v=SotjJA20y-c

Tycker Brynolfs och Ljungs version var ännu häftigare när de kastade ut bönorna och sen kunde väl åskådarna se botten av muggen efteråt?
Citera
2017-07-14, 22:28
  #920
Medlem
Hur i all sin dar gör Brynolf och Ljung tricket där de låter offret bestämma lagfärgerna för en fotbollsspelare. De ber offret fylla i vilka färger laget ska ha på tröjan och på shortsen. Sen vänder de på ett fotbollskort som legat på bordet under hela tricket. Spelaren på kortet har då exakt samma färger som offret målat. Brynolf och Ljung ber sen offret döpa fotbollslaget. Offret säger vad laget ska heta. På bordet har det under hela tricket legat ett större kuvert. B och L ber offret öppna kuvertet. I det ligger en halsduk med lagets namn stickat. Hur går det till??? Någon som sett tricket som har någon aning??
Citera
2017-07-26, 22:30
  #921
Moderator
Elrosss avatar
Någon som kan förklara hur denna går till?

https://www.youtube.com/watch?v=TwFIJyWKs1k

Han ska vara blind, att byta ut korten borde Penn eller Teller ha sett så hur lyckas han få korten i ordning?
Citera
2017-09-14, 08:11
  #922
Medlem
aivs avatar
Är det någon som vet var man kan köpa "osynlig tråd" i Göteborg? Jag vet att det finns på nätet men pojken ville ha det till helgen..
Citera
2017-11-15, 11:58
  #923
Medlem
crippledmfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Någon som kan förklara hur denna går till?

https://www.youtube.com/watch?v=TwFIJyWKs1k

Han ska vara blind, att byta ut korten borde Penn eller Teller ha sett så hur lyckas han få korten i ordning?

Richard Turner är en riktig legendar, hans kortteknik är fantastisk Med det sagt så tror jag faktiskt att Penn and Teller vet hur tricket genomfördes egentligen. Just för att hans tekniker är relativt välkända, men det faktum att han är blind gör det så jäkla bra och han fick vinna i vilket fall. Att P&T inte ens diskuterar stärker bara mitt påstående, de är överens om att det är så oerhört bra, att trots att de vet hur Richard manipulerar med korten så kunde de inte avgöra exakt när det hände och kan därmed acceptera att de blivit "lurade".

Sen är inte P&T några fantastiska magiker när det gäller korttrick, de har blivit lurade flera gånger med korttrick som faktiskt inte är avsevärt svåra att genomföra.

Det handlar inte om en utbytt lek, det handlar inte heller om kort som "palmas" (vilket Richard säkert vill ge intrycket av vid 6:06, finns ingen anledning att ens röra Tellers två kort egentligen.) Efter Tellers blandningar så sker själva tricket. Den första kuperingen är det avgörande momentet då fyra kort kuperas till toppen av leken. Uppenbarligen kungarna. "Stripers deck" kallas det när specifika kort är mer lätthanterligare än andra, för en blind man med enormt mycket erfarenhet blir det ironiskt nog ännu enklare. Sen är det ju bara olika sorters falska kuperingar och blandningar och kollar du noga och vet vad du ska kolla efter så ser du att kungarna hamnar både överst och underst. I början så gjorde han sin variant på en "faraoshuffle" aka "perfect shuffle" när leken hamnar i produktionsordning. I själva tricket är det däremot vanliga falseshuffles och given i sig är bara "second/bottomdeals". Det som gör det tricket så bra är ju att han precis visat sina seconddeals

Nu kom jag inte ihåg om det var just Richard eller någon annan blind kortmagiker, men minns en dokumentär då den blinde mannen i fråga avslöjade att han pg.a sin blindhet hade förbättrat sin känsel avsevärt och med åren lärt sig att urskilja kort med enbart fingrarna. Något som jag skulle påstå är omöjligt i sig men däremot så kan en blind man garanterat märka en lek på icke visuella sätt som ej blinda personer inte kan upptäcka.
Citera
2018-01-01, 17:51
  #924
Medlem
trattfans avatar
Alright, får panik nu.

En bekant visade ett trick för mig nu under nyår som jag aldrig sett innan. Varit intresserad av trolleritrick och kan väl de flesta korttrick, men detta tricket är jag helt lost.

Först så bad han min vän att skriva 8 ord/namn på 8 st småbitar papper. Sedan vika varje papper dubbelt och sedan ge dom till honom. Sedan hade han "högen" med namnen i handen bakom ryggen. Han fipplade lite och tänkte massa innan han tog fram lappen var för sig.

Första lappen han tog fram sa han "denna får ni läsa högt och sedan säger jag resten". Om det var pga han helt enkelt inte kunde "läsa" av just den är oklart.

Iallafall sedan satte han resterande 7 namn fläckfritt. Det var omöjligt för honom att se vad som stod på lappen när de var ihopvikta. De gick inte heller att höll pappret på ett sätt när han gav de tillbaka så att han skulle se de där.

Vi kände även med fingrarna över texten som var skriven om det skulle gå att "känna" något. Det gick ej. Vi blev helt ställda båda två.

Aldrig varit med om detta innan.
Enligt honom (han som utförde tricket) så var han den enda som kunde tricket, han hade aldrig sett någon göra det innan. Enligt honom kunde dock vem som helst lära sig det, även fast det ligger en del träning bakom...

Han hade blivit erbjuden 10k för att lära sig tricket men blivit nekad.

NÅGON SOM HAR NÅGON ANING OM HUR FAN KAN HAN HA GJORT? Är HELT lost. PM uppskattas
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback