Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-12, 17:48
  #877
Medlem
Hur får de en person att glömma ett kort de ska komma ihåg? Staged?
Citera
2016-05-12, 19:04
  #878
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickemannen86
Hur får de en person att glömma ett kort de ska komma ihåg? Staged?
Om det är tricket som jag tänker på så är min förklaring:

Du ser att de byter kort innan de "visar upp det" så att de visar istället upp ett gimmick kort som har 2 baksidor. Åskådarna tror att han visar upp kortet, offret tror att han inte har visat kortet ännu och blir därpå ombedd att blunda.

De glömmer alltså inte kortet.
Citera
2016-05-24, 23:17
  #879
Medlem
ConfessorSnitchs avatar
Kul att det finns en tråd om magi! Kanske självklart på FB, men ändå trevligt.

Jag har on-and-off sysslat med främst kortmagi i ett antal år nu, och har sett hur utbudet av magitorrents sakta sinat. Jag brukade använda Demonoid, men det kommer inte upp något nytt där längre, och seedsen är oftast 0. Jag har hört talas om att det ska finnas vissa invite-only-sidor som ska vara schyssta - har någon här något tips? Har sett att det verkar finnas lite blandade åsikter här om avslöjande osv, men är inte intresserad av någon uppläxning.

MVH
Citera
2016-05-27, 23:28
  #880
Medlem
ConfessorSnitchs avatar
Har för övrigt sett att det har varit en hel del diskussioner om Brynolf och Ljung här i tråden. Snubblade över detta precis (https://www.youtube.com/watch?v=qxw-v3Aa7D0), och vänder mig väl främst till er andra kortmagiker: Känns det inte lite oheligt att fejka att ett signerat kort är unikt? Alltså att ha en dublett av samma kort och signera dem på samma vis?
Citera
2016-05-28, 00:23
  #881
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConfessorSnitch
Har för övrigt sett att det har varit en hel del diskussioner om Brynolf och Ljung här i tråden. Snubblade över detta precis (https://www.youtube.com/watch?v=qxw-v3Aa7D0), och vänder mig väl främst till er andra kortmagiker: Känns det inte lite oheligt att fejka att ett signerat kort är unikt? Alltså att ha en dublett av samma kort och signera dem på samma vis?
Det är inte dublett med fejkad signering.

Han gör ett enkelt double lift två gånger bara. Han ger killen sitt signerade kort och han stoppar in killens signerade kort i munnen. Du kan se tydligt hur han lägger ner och vänder på korten för att byta dem.
Citera
2016-05-28, 10:33
  #882
Medlem
ConfessorSnitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Det är inte dublett med fejkad signering.

Han gör ett enkelt double lift två gånger bara. Han ger killen sitt signerade kort och han stoppar in killens signerade kort i munnen. Du kan se tydligt hur han lägger ner och vänder på korten för att byta dem.
Du menar alltså att "Gurra" lyckades få Brynolfs kort i munnen innan Brynolf signerade det? Eller menar du kanske att han lyckas switcha kortet i "Gurras" mun utan att han märker det? Förklara gärna hur du skulle utföra det.
Citera
2016-05-28, 10:36
  #883
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConfessorSnitch
Du menar alltså att "Gurra" lyckades få Brynolfs kort i munnen innan Brynolf signerade det? Eller menar du kanske att han lyckas switcha kortet i "Gurras" mun utan att han märker det? Förklara gärna hur du skulle utföra det.
Alltså. Googla double lift.

Kolla noga. Han håller alltid 2 kort ovanpå sin lek,.. och han VÄNDER ALLTID 2 kort innan han viker ihop dem.. dvs han viker ihop ett annat kort.

Det är riktigt tydligt när han gör det båda gångerna. Med "Gurras" och sitt "egna" kort.
Citera
2016-05-28, 10:39
  #884
Medlem
ConfessorSnitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Alltså. Googla double lift.

Kolla noga. Han håller alltid 2 kort ovanpå sin lek,.. och han VÄNDER ALLTID 2 kort innan han viker ihop dem.. dvs han viker ihop ett annat kort.

Han börjar med ett double lift så att han har kvar det signerade klöver 6, och således ger "Gurra" ett annat kort. Vilket kort ger han då, undrar många? Jo - ett kort som är försignerat av Brynolf. Tror du att det är ett slumpmässigt kort som råkade ligga på toppen av leken, som sedan magiskt byts till en ruter 3 med Brynolfs signatur?
Citera
2016-05-28, 10:42
  #885
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConfessorSnitch
Han börjar med ett double lift så att han har kvar det signerade klöver 6, och således ger "Gurra" ett annat kort. Vilket kort ger han då, undrar många? Jo - ett kort som är försignerat av Brynolf. Tror du att det är ett slumpmässigt kort som råkade ligga på toppen av leken, som sedan magiskt byts till en ruter 3 med Brynolfs signatur?
Ja, det stämmer att Gurra får ett försignerat kort.

Är det detta som du hakar upp är "oetiskt" i trollkarlsvärlden?
Magi bygger ju på trix och lögner så ser inget konstigt i det.
Citera
2016-05-28, 10:49
  #886
Medlem
ConfessorSnitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Ja, det stämmer att Gurra får ett försignerat kort.

Är det detta som du hakar upp är "oetiskt" i trollkarlsvärlden?
Magi bygger ju på trix och lögner så ser inget konstigt i det.

Vad bra att du lyckades lista ut det.

Oetiskt vet jag inte, men det känns som att det lite förstör poängen med signerade kort. Om jag som åskådare hade fått reda på att ett sånt här trick gjordes med ett signerat kort som inte var unikt, hade jag haft väldigt svårt att lita på att signering i framtida trick innebar unikhet - såvida det inte var jag själv som signerade.

Klart man får göra vad man vill, men mina 2 cents är att det är riktigt ocharmigt om man tittar "inifrån".
Citera
2016-05-28, 10:55
  #887
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConfessorSnitch
Vad bra att du lyckades lista ut det.

Oetiskt vet jag inte, men det känns som att det lite förstör poängen med signerade kort. Om jag som åskådare hade fått reda på att ett sånt här trick gjordes med ett signerat kort som inte var unikt, hade jag haft väldigt svårt att lita på att signering i framtida trick innebar unikhet - såvida det inte var jag själv som signerade.

Klart man får göra vad man vill, men mina 2 cents är att det är riktigt ocharmigt om man tittar "inifrån".
Vad tror du om Shin Lins akt där signerade kort tycks byta plats hela tiden, är det unika kort?
https://www.youtube.com/watch?v=EAN-PwRfJcA
Citera
2016-05-28, 11:21
  #888
Medlem
ConfessorSnitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Vad tror du om Shin Lins akt där signerade kort tycks byta plats hela tiden, är det unika kort?
https://www.youtube.com/watch?v=EAN-PwRfJcA

Undrar du på riktigt eller är du bara sarkastisk? Jag garderar mig och säger att jag helt hade glömt när jag sa att 52 shades of red var ren fingerfärdighet. Men nej, det kan det omöjligen vara. Har knappa intressen av att spekulera i Shin Lims akt dock, det är stage magic och en helt annan sport. Hade någon av tjejerna lutat sig lite åt Shins sida hade de nog sett en hel del grejer på golvet/hyllan bakom bordet. För mycket gimmicks för min smak.

Jag kan väl erkänna mig vara en sleight-of-hand-chauvinist, och har kanske ett smalt synsätt på magiker som försöker framstå som fingerfärdiga när de använder knep som två kort som är signerade på samma sätt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback