Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-06-25, 15:51
  #13
Medlem
Det finns en del skvaller:

Alf Enerström greps för några år sedan av polisen i sin paradvåning på Norr Mälarstrand beväpnad med en luftpistol endast iförd kalsonger och en kastrull på huvudet som hjälm. Detta efter en kort eldstrid från Enerströms sida som lämnades obesvarad av polisen. Lägenheten var sjukt snuskig med gamla plastpåsar och tidningshögar. Han sitter på hispan idag och har en kompis som skickar ut förvirrade utskick om rättsövergrepp till kreti och pleti.

Gio Petrés yngre bror Bosse är en snäll kille som varit docent på arkeologen på SU sedan mitten på 80-talet och som nyligen pensionerades, jag undrar om inte festfixaren är son till honom.
Citera
2008-06-25, 21:05
  #14
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Gio Petré var med i ganska många publiksucceer under ett drygt tiotal år från mitten av 1950-talet. Flertalet av hennes filmer har visats på dagarna i SvT1, t.ex Bergmans Smultronstället, Arne Mattssons populära deckare Mannekäng i Rött och Ryttare i Blått, Pärlemor med Tommy Berggren o Inga Tidblad, Vaxdockan med Per Oscarsson (gick häromveckan), Mai Zetterlings Älskande Par mfl.

...som havets nakna vind och Ann och Eve - de erotiska blev slutet på hennes filmkarriär.

Om jag minns rätt gick hon i samma skola som Greta Garbo och Nacka Skoglund, dvs i Katarina Södra vid Nytorget på Söder.

Inte för att jag kan tillföra nått om Gio, så gillade jag Vaxdockan. Orskarsson äger i den filmen. Gio var snygg.
Citera
2010-12-07, 15:30
  #15
Medlem
Gio Petre var mycket känd och hade vad jag minns bra status som skådespelerska. Framför allt under åren hon var gift med Lorenz malmström. Mycket tragisk händelse med tivllingarna. Enerström var en utpräglad rättshaverist. De två tillsammans drev annonskampanjer i tidningarna där de informerade om hur farlig palme var och ville ha ekonomisk support för att driva sin kampanj vidare.

När Palme blev skjuten var faktiskt den man först tänkte på Enerström. Han var otroligt hatisk. Gio blev på något vis inblandad och påverkad av detta men verkar inte själv egentligen vara en fanatisk person.
Citera
2010-12-07, 16:19
  #16
Medlem
Gio Petré sågs idag i den både snitsiga och teatrala filmen Mannekäng i Rött från 58. Svensk Mad Men-stil!

Annonserna som hamrades ut i framför allt Aftonbladet åren före Palmes död var mystiska. Vad kan det ha kostat? Inga små "Errol-Hitler-Eddie Mediza-postorder-notiser" utan stora, iögonenfallande på sista sidan vill jag minnas. Gick ut på att man skulle betala in pengar för att få bort Palme från SAP. Inte emot sossarna i stort vad jag minnas.

Gio P var ju ingen "halvdan" skådis utan reguljärt anlitad i svensk film under en period. Kanske levde hon på sitt utseende till viss del men det är ju en del av yrket. Ej att förväxla med stjärnskott som gör högst två filmer.
Citera
2014-02-27, 00:29
  #17
Medlem
vinbras avatar
Gio drar nu tillbaka sin dåvarande sambo Alf Enerströms alibi för Palmemordkvällen.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18445827.ab

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hu...6.svd?sidan=16
__________________
Senast redigerad av vinbra 2014-02-27 kl. 00:31.
Citera
2014-02-27, 14:27
  #18
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Zeb
tack för svar och bilderna... hon såg ju rätt skaplig ut för sina 70 bast

Lorens Marmstedt gjorde nog oxå ett kap på sin tid då han gifte sig med Gio... då han var 29 år äldre... Men han var väl en maktfaktor inom Svensk film för Terrafilm hade man ju hört talas om...

Men om det var så att Lorens var fader till barnen och de gick bort i den branden du nämnde... om det skedde innan 66 skulle det kunna vara en orsak att Lorens gick bort relativt tidigt...

Marmstedt dog 1966. De stackars ungarna (döda på hösten 1969) var inte tvillingar, de blev fem och tre år gamla.


Citat:
Ursprungligen postat av bolsjevik
Gio var ihop med SE-bankens högste chef tills han dog för några år sedan. Vill minnas att jag läst detta i alla fall.

Petré var gift med Lars-Erik Thunholm från 2000 till hans död 2006.
Citera
2014-02-27, 21:55
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Zeb
Gio Petré... Vem fan är det tänker ni nu...

För en timmen sedan var även jag okunnig i Gios livsöde...

Risk att detta blir en väldig kort tråd i ett oskyrd ämne ska jag ändå försöka förklara mitt nyfunna intresse i Skådespelaren Gio Petre... och jag hoppas att det kanske finns någon som har mer skvaller i ett spännande ämne...

Såg idag på förmiddagsmatine och filmen de visade var från 1965 och hette Kattorna... En av karaktärerna hette Rike och jag tyckte att hon var rätt snygg och spelade bra... Blev nyfiken på vem det var och varför jag inte sett henne tidigare...

Bakom namnet Rike dök då namnet Gio Petré upp och en snabb googling av henne hamnade man snabbt in på ämnen som maktmissbruk, självmord, mordförsök och sinnessjukdom... (dock är källan wilkipedia och sanningshalten kan vara sådär)

Lite kort ska jag förklara hennes öde men jag kommer även att bifoga lite länkar för utfylligare läsning...

Hon född 1937 och gjord ett 25 tals filmer den sista 1974...
Hennes andra (av 3) äktenskap var med en läkare med namn Alf Enerström som var medlem i SAP med med scism med Olof Palme blev landets mest kända högerextremist... Han och sambon Gio var i spetsen för det stora Palme hat som fanns och tydligen skulle en son blivit omhändertagen av det sociala på begäran av 'Palme och endast lämnats tillbaka om de slutade med sitt förtal emot Palme och SAP... Dock blev de mer motiverade att förfölja Palme och sonen såg de inte förrän 15 år senare( slutande dock illa för sonen då han tog sitt liv)

Gio berättade om mordförsök 1979 och läkare Enerström har påstått sig blivit skjuten i början på 80-talet... Efter Palme mordet blev även Enerström förörd och misstänkt för morden, men kunde snabbt avskrivas...

Mycket galet har denna man ställt till med och han har suttit på hospital... Hissen har för länge sedan inte gått hela vägen upp... Men man undrar... myntet har alltid 2 sidor... hur mycket skit hände under 70-talet som var ren och skär maktmissbruk?

Gio blev sedan omgift igen... Men har hon kvar sina värderingar? hur gick det för barnen?

Detta är ett ämne som är smalt och jag tror att få har kunskap om det...
Men Gio och dr Enerstöm var rätthaverister och vem vet de kanske hänger här på Flashback och vill berätta?

Tycker att det var kul att se en halvdan svensk film och ifrån det finna rena rama thrillermanuset i verkliga livet... En skön måndag och ett värdigt 400 inlägg...

Länkar...
http://www.imdb.com/name/nm0678469/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alf_Enerstr%C3%B6m

http://www.alfenerstrom.se/CVsvenska.html


Oerhört intressant om de här uppgifterna om ovan beskrivna maktmissbruk är sanna. Det skulle skriva om hela bilden om Olof Palme i så fall.Uppgifterna bör dock granskas. Men som sagt oerhört intressant.
Citera
2014-03-01, 14:10
  #20
Medlem
Bumpar tråden. Undrar bara vilken sorts läkare Enerström var, d vs vilken inriktning han valde?
Ursäktar om spörsmålen varit uppe i diskussion i anna tråd som jag inte läst.
Citera
2014-03-01, 14:44
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Oxalic-
Bumpar tråden. Undrar bara vilken sorts läkare Enerström var, d vs vilken inriktning han valde?
Ursäktar om spörsmålen varit uppe i diskussion i anna tråd som jag inte läst.
Allmänläkare.
Citera
2014-03-01, 17:29
  #22
Medlem
pederastens avatar
det är klart att det inte är så, möjligen i rättshaveristparets egna skallar.

visst, troligen så var deras sjukliga palmehat en del i att de förlorade barnen, men det är deras eget fel - inte palmes.
Citera
2018-11-07, 10:09
  #23
Medlem
ieshos avatar
Ungefär samtidigt som Alf Enerström blev sambo med Gio Petré så omkom två av hans döttrar (som han hade tillsammans med Anna-Kajsa) i en flygolycka i Mälaren. DN 1971-07-13:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...6f&oe=5C817AC0

Hans tredje barn med Anna-Kajsa, Ulf, dog 1976 efter att ha anmält fadern för misshandel och blivit placerad i fosterhem. Jag är inte säker, men det verkar som att bara Enerströms och Petrés gemensamma barn är kvar i livet idag.
__________________
Senast redigerad av iesho 2018-11-07 kl. 10:14.
Citera
2018-11-07, 10:52
  #24
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ungefär samtidigt som Alf Enerström blev sambo med Gio Petré så omkom två av hans döttrar (som han hade tillsammans med Anna-Kajsa) i en flygolycka i Mälaren. DN 1971-07-13:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...6f&oe=5C817AC0

Hans tredje barn med Anna-Kajsa, Ulf, dog 1976 efter att ha anmält fadern för misshandel och blivit placerad i fosterhem. Jag är inte säker, men det verkar som att bara Enerströms och Petrés gemensamma barn är kvar i livet idag.


I den nyss utkomna boken om Palmemordet av Jan Stocklassa intervjuas Gio Petré. Enligt henne tog Enerströms son Ulf livet av sig genom att köra ner i vattnet i Arvika eftersom han ville dö på samma sätt som sina systrar. I Sveriges dödbok finns en Ulf Enerström, född 1961, som var skriven i Arvika när han gick bort 1992.

Petré säger också att hon egentligen inte var särskilt intresserad av att driva kampanjerna mot Palme, men att hennes man mer eller mindre tvingade henne.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback