Flashback bygger pepparkakshus!
2008-06-23, 02:03
Medlem
klyps56s avatar
Någon som kan svara på varför en fil blir skadad eller korrupt? Har länge funderat på varför och vill gärna veta så det kan undvikas
Citera
2008-06-23, 05:59
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
I vilket sammanhang?

Vad för fil syftar du på?
Citera
2008-06-23, 06:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
I vilket sammanhang?

Vad för fil syftar du på?

Han syftar säkert på någon rar-fil som han har laddat ned. Efter att ha laddat ner en film i små rar-filer, så kan ibland någon vara korrupt.. men om man laddar ner samma rar-fil igen så fungerar den..

Så hans fråga är nog hur det kommer sig att filen kunde bli korrupt.
Förmodligen är det väl bara data som har skickats fel, alltså att den missat en sträng med data eller så, vilket gör filen korrupt...
Citera
2008-09-14, 04:29
Medlem
bump. skulle också jätte gärna vilja veta vad exakt det är som gör att en viss fil blir skadad. Har sökt på internet men inte hittat... Är det så att en fil bara kan ligga på en hårddisk och helt plötsligt bara bli skadad ? Från en dag till en annan lixom ?
Citera
2008-09-14, 08:32
Medlem
Blir en sektor på din hårddisk trasig så kan det bli så. Märker du att du har problem med hårddisken så skaffa en ny så snabbt som möjligt.
Citera
2008-09-14, 10:33
Medlem
kvints avatar
En hårddisk är mekanisk, mekaniska apparater slits ut med tiden pga av användning.

Skivorna inuti hårddisken är också väldigt känsliga för damm. Smuts och dammpartiklar kan få läsarmen att slå emot skivorna och repa dem. Vid en sådan läsarmskrasch är informationen oftast förlorad för alltid.
Citera
2008-09-14, 14:48
Medlem
Men kan en fil bli skadad enskilt utan att man märker det. Jag menar att bara en fil blir lite skadad medan alla andra är oskadda ?
Citera
2008-09-14, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissekattt
Blir en sektor på din hårddisk trasig så kan det bli så. Märker du att du har problem med hårddisken så skaffa en ny så snabbt som möjligt.
Skulle vara skönt om någon kunde bekräfta ?

En till sak också.. Hur vet man om man har en sliten/dålig/trasig hårddisk ?
Citera
2008-09-14, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunterh
Skulle vara skönt om någon kunde bekräfta ?

En till sak också.. Hur vet man om man har en sliten/dålig/trasig hårddisk ?

Alltså, vad gör du ens på detta forumet? Det enda du frågat är om rarfiler är säkra och nu frågar du denna dumma frågan?

OT: Tror han menar filer i systemet, ett exempel är NTFS.sys.
Citera
2008-09-14, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Alltså, vad gör du ens på detta forumet? Det enda du frågat är om rarfiler är säkra och nu frågar du denna dumma frågan?

OT: Tror han menar filer i systemet, ett exempel är NTFS.sys.
Haha jaa, jag är väl medveten om att jag är jävligt dryg med dom där rar och fil frågorna, men det är endast för att jag vill vara väldigt säker på dessa saker innan jag bara släpper det.. Är väldigt rädd att förlora bilder osv, även om jag har en backup...

Hoppas du/ni förstår, för jag fattar själv att det är säkert jävligt irreterande, men jag vill bara vara säker...
Citera
2008-09-14, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunterh
Haha jaa, jag är väl medveten om att jag är jävligt dryg med dom där rar och fil frågorna, men det är endast för att jag vill vara väldigt säker på dessa saker innan jag bara släpper det.. Är väldigt rädd att förlora bilder osv, även om jag har en backup...

Hoppas du/ni förstår, för jag fattar själv att det är säkert jävligt irreterande, men jag vill bara vara säker...

Vara säker på vad? Sluta oroa dig så jävla mycket och lita på mjukvaran istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in