2008-06-21, 17:01
Medlem
Jag försöker att installera en gammal xp home version på en sata hårddisk som jag har använt som lagringsdisk i ett halvår, men jag lyckas bara formatera den och när datorn sedan startas om så fastnar jag vid windowslogan.

Vissa säger att man måste ha drivrutiner och trycka på f6 vid installationen men det är väl endast om disken är helt oanvänd?

Tex, kopplar jag in fler diskar och trycker på f8 vid startup så kan jag välja vilken disk jag ska starta ifrån och där synns sata disken.

Varför fastnar installationen vid windowslogan? Har provat 3 olika windowsskivor.
Citera
2008-06-21, 17:16
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Men har du provat med drivrutinen?

Ta hem den och läs in under installationen så ska du får ordning på detta.
Citera
2008-06-21, 18:14
Medlem
McKenneths avatar
Gamla XP har inte stöd för SATA. När du får fart på skiten, gör en egen XP-cd och intregrera sata-drivisar, servicepack m.m. med hjälp av nLite t.ex.
Citera
2008-06-21, 21:37
Medlem
datajesuss avatar
nlite eller floppy är dom vägarna du kan gå.. det fungerar inte att köra satadisken emulerad först om du har en kontroller som inte stödjs med en ren windows skiva.

** f6-modellen måste alltid användas om du inte har fungerande drivare såklart
Citera
2008-07-05, 23:35
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McKenneth
Gamla XP har inte stöd för SATA.
Vad räknas som "gamla XP"?
Jag har en CD innehållandes Windows XP Professional inkl. SP2 (Microsoft.Windows.XP.Professional.Corporate.SP2.In tegrated.MULTI.IMAGE.SWEDiSH-ETH0) - Har den inbakade SATA-drivisar?
Den släpptes i augusti '05 om det gör någon skillnad.
Citera
2008-07-05, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Vad räknas som "gamla XP"?
Jag har en CD innehållandes Windows XP Professional inkl. SP2 (Microsoft.Windows.XP.Professional.Corporate.SP2.In tegrated.MULTI.IMAGE.SWEDiSH-ETH0) - Har den inbakade SATA-drivisar?
Den släpptes i augusti '05 om det gör någon skillnad.
Om det är SP2 på den ska det inte vara några som helst problem. Det kör jag iaf på min dator och har aldrig haft några som helst problem med mina SATA diskar.
Citera
2008-07-09, 22:04
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wee!
Om det är SP2 på den ska det inte vara några som helst problem.
Är det någon som kan bekräfta/dementera huruvida det finns SATA-drivisar inbakade i SP2 eller ej?
Jag skall installera XP på en dator som endast har en SATA-disk imorgon, och det skulle vara rätt surt om jag bara kom halvvägs igenom installationen...
Citera
2008-07-09, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Är det någon som kan bekräfta/dementera huruvida det finns SATA-drivisar inbakade i SP2 eller ej?
Jag skall installera XP på en dator som endast har en SATA-disk imorgon, och det skulle vara rätt surt om jag bara kom halvvägs igenom installationen...

Det finns, tyvär icke för raidade diskar D':
Citera
2008-07-09, 23:12
Medlem
DennisOlofs avatar
antagonisten, ska inte vara några problem SP2 ska ha stöd för SATA, i alla fall de vanligaste chipen och det som är standard.

Däremot förmodligen inte stöd för raid. Plus om man har någon udda sata chip så kanske det inte funkar, men för det mesta fungerar det.

Inget man ska behöva tänka på i vanliga fall.

Själv installerade jag om datorn med en ren WinXP som har SP3 redan inlaggt, så man slipper installera det i efterhand
Citera
2008-07-11, 11:31
Medlem
Flakons avatar
Har ett problem som kan vara liknande. Har Windows SP2 på skiva och ska installera detta på en Dell Optiplex 745 med sata-hårddisk och cd. Efter "Press any key to boot from cd..." så blir skärmen svart och cd-läsaren slutar snurra. Har även provat köra en cd-läsare via usb med samma resultat. Hjälp, någon?
Citera
2008-07-11, 13:18
Medlem
DennisOlofs avatar
Flakon, prova att plugga bort sata kabeln från hårddisken för att se om samma sak händer igen. Då kan du såklart inte installera windows men det är ett bra sätt att testa om felet är kopplat till hårddisken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in