2023-02-09, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag vet att det är hon.
Är inte hela poängen med denna tråden, åtminstone nu efter DNA-träffen och följande antiklimax, att få fram identiteten på mördaren? Om du dessutom är bombsäker på att det rör sig om mördaren, varför inte dela med dig?
Citera
2023-02-09, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McMay
Jag känner till några syskonpar med stor åldersskillnad i kullarna. Tycker mig se en röd tråd i att de äldre barnen ses som ”vuxna” av småsyskonen trots att de är tonåringar. Kan den här rollfördelningen funnits mellan Marie och hennes betydligt yngre syster? I så fall kan Marie, som vuxen butiksinnehavare på 30+ år, haft en vuxenroll gentemot sin då tonåriga syster. Ponera att mgm var kompis med Maries syster och bad Marie om lov till något som inte föll i god jord eller att hon agerade moderligt och sade nej till något.
Vet vi något om Maries och systerns uppväxt/föräldrasituation? Var de helsyskon?

Gärningskvinnan borde vara 1 eller 2 år äldre än lillasystern
Citera
2023-02-09, 19:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Det jag ser framför mig är en ung kvinna med mentala problem. En kvinna det brast för när hon ombads lämna. Som sedan dess levt ett liv som vuxet barn i 17 år.

Men så hände plötsligt något. Man kan ta DNA-prov på misstänkta för brott med fängelse i straffskalan. Men när tar polisen i praktiken prov? Knappast för alla brott med fängelse i straffskalan antar jag?

Kan det ha brustit igen, men mildare? Slagit ner någon oprovocerat? Självmedicinering med droger? Dvs brott där skyldiga ofta är skyldiga till flera brott.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-09 kl. 19:20.
Citera
2023-02-09, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
Är du medveten om att babbar med muslimgener är mångfalt överrepresenterade i brottsstatistiken i allmänhet och våldsbrottslighet i synnerhet jmf med etniska svenskar?
Muslimgener? Du menar att man blir muslim pga en specifik genuppsättning? Jag vet inte vilken genuppsättning du själv har, men jag kan ju gissa.
Citera
2023-02-09, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McMay
Jag känner till några syskonpar med stor åldersskillnad i kullarna. Tycker mig se en röd tråd i att de äldre barnen ses som ”vuxna” av småsyskonen trots att de är tonåringar. Kan den här rollfördelningen funnits mellan Marie och hennes betydligt yngre syster? I så fall kan Marie, som vuxen butiksinnehavare på 30+ år, haft en vuxenroll gentemot sin då tonåriga syster. Ponera att mgm var kompis med Maries syster och bad Marie om lov till något som inte föll i god jord eller att hon agerade moderligt och sade nej till något.
Vet vi något om Maries och systerns uppväxt/föräldrasituation? Var de helsyskon?

Marie var bara anställd.

På nedan länk
https://www.allas.se/relationer/mord...-teknik/325281

under rubriken Lugn och försiktig, står det bl a

"...Christina var 22 år när Marie föddes 2 april 1969. Hon och maken Leif, som var varvsarbetare, hade lägenhet på Hisingen. Ett par år senare följde systern Birgitta. Brodern Anders kom till världen efter ytterligare sju år. Familjen flyttade till ett kedjehus i Angered där Marie bodde större delen av sin uppväxt..."

under en bild på Marie med sitt yngsta syskon står det: Marie var 21 år när hennes yngsta syskon föddes
Citera
2023-02-09, 19:22
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kobenhavnlufthavn
Det var ingen som införde preskriptionstid på 15 år för minderåriga. När idioterna tog bort preskriptionstiden för mord år 2010 så glömde man helt enkelt detaljen att 15-20 åringar, som inte kunde dömas till livstid, av juridiskt logiska skäl hade en preskriptionstid på 15 år eftersom det är den maximala preskriptionstiden för tidsbestämda straff. För borttagande av preskription krävdes att personerna kan dömas till livstids fängelse.

Det ligger faktiskt en utredning om detta men riksdagen har varit så jävla sega på att driva igenom den. Hade man drivit igenom den innan 2020 oktober så hade man kunnat döma mördaren.

Har läst förarbetena till lagändringen, och är 99 procent säker på att detta tas upp. Lagstiftaren resonerar kring det och kommer fram till att preskriptionstiden om 15 år ska bestå, för de under 21 år fyllda.

Det var alltså alls inte något som glömdes bort.
Citera
2023-02-09, 19:28
Medlem
praeteritums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jotaalfa
Är inte hela poängen med denna tråden, åtminstone nu efter DNA-träffen och följande antiklimax, att få fram identiteten på mördaren? Om du dessutom är bombsäker på att det rör sig om mördaren, varför inte dela med dig?

Uppgifterna vi har om kvinnan är otillräckliga. Vi kan inte säkert identifera henne. Fantombilden är exempelvis generisk. Om det inte är så att någon kvällstidning kommer med väldigt tydliga detaljer framöver så får vi nog ställa in oss på att vi aldrig kommer få reda på identiteten.
Citera
2023-02-09, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av praeteritum
Uppgifterna vi har om kvinnan är otillräckliga. Vi kan inte säkert identifera henne. Fantombilden är exempelvis generisk. Om det inte är så att någon kvällstidning kommer med väldigt tydliga detaljer framöver så får vi nog ställa in oss på att vi aldrig kommer få reda på identiteten.
Troian var ju helt säker, så därför jag frågade.
Citera
2023-02-09, 19:32
Medlem
kobenhavnlufthavns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Har läst förarbetena till lagändringen, och är 99 procent säker på att detta tas upp. Lagstiftaren resonerar kring det och kommer fram till att preskriptionstiden om 15 år ska bestå, för de under 21 år fyllda.

Det var alltså alls inte något som glömdes bort.
Ja men jag gissar att utredaren säkert tänkte att det inte är juridiskt hållbart eller juridiskt logiskt att en 15-20 åring som inte kan dömas till livstid heller inte ska omfattas av den lag som säger att borttagande av preskription ska gälla för straff som kan medföra livstid.

Anledningen till att man inte kunde göra detta 2009 var för att vi fortfarande hade och har straffrabatt för 15-20 åringar (idag för de under 18 år). Det är säkert därför utredaren insåg att det inte hade varit möjligt eftersom man i så fall hade behövt ta bort straffrabatterna vilket det inte var på tal om redan då.
Citera
2023-02-09, 19:35
Medlem
kobenhavnlufthavns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det jag ser framför mig är en ung kvinna med mentala problem. En kvinna det brast för när hon ombads lämna. Som sedan dess levt ett liv som vuxet barn i 17 år.

Men så hände plötsligt något. Man kan ta DNA-prov på misstänkta för brott med fängelse i straffskalan. Men när tar polisen i praktiken prov? Knappast för alla brott med fängelse i straffskalan antar jag?

Kan det ha brustit igen, men mildare? Slagit ner någon oprovocerat? Självmedicinering med droger? Dvs brott där skyldiga ofta är skyldiga till flera brott.
Du blir automatiskt topsad för brott som har fängelse på straffskalan.

Sexköpare exempelvis har i flera år blivit topsade efter att ha blivit haffade trots att de alltid fick/får strafförelägganden men eftersom det finns fängelse i straffskalan så blir man topsad.
Citera
2023-02-09, 19:35
Medlem
Scientologys avatar
Ok så här enkelt kan det var? Mördaren brukar köpa något men också snatta något i samband med sina köp, just nu är hon intresserad av några speciella tygstycken för att sy till något inför en viktig fest eller liknande. Hon saknar dock pengar till det viktigaste och största tyget. Hon talar med Marie om detta flera gånger då det är viktigt för henne att få till sin balklänning eller vad det nu kan vara frågan om. Sista gången hon kommer in kommer hon in via den vanliga ingången, efter kl 18 så låser Marie dörren så att flera kunder inte kommer in. Marie litar på sina kunder och är ganska vanlig och självsäker så hon går och räknar kassan. Mördaren befinner sig i närheten och börjar klippa till sig en större tygbit som Marie efter tidigare samtal vet att hon inte har råd med.

Marie går fram för att ta tygrullen från kunden som då håller på att klippa till tyget, när Marie tar från Mördaren sin drömmar om balklänningen så svartnar det för ögonen och hon känner sina drömmar hotade, saxen sitter redan hårt i handen och ett hugg senare är Marie död. Det var ingen planerad händelse att döda däremot att stjäla tygstycket. Pengarna i dagskassan hittar mördaren snabbt därefter, antagligen för att de ligger nära Marie. Mördaren går sedan mot ingången för att lämna platsen men dörren är låst och det är en massa folk utanför på gatan. Hon känner på sig att det finns en annan väg ut eller väljer att utforska den möjligheten. På så vis når hon utgången mot den inre gården med pengarna, den skarpslipade saxen som hon huggit med i öppet läge (då hon faktiskt klippte med den och snabbt bytte grepp till att hålla den i ena handtaget för att hugga med) detta gör att hon skär sig själv med den öppna saxen mer ytligt samtidigt som hon hugger Marie djupare i kroppen. Hon lämnar butiken med saxen och tygstycket vilket hon nu sveper runt sig. hon är chockad med mycket adrenalin som pumpar runt i kroppen.

Gissar att Marie pga av händelseförloppet fullständigt saknar avvärjningsskador på händerna och att det ligger en nedblodad tygrulle i hennes närhet på golvet en tid efter mordet.

Att mördaren nu blivit topsad kanske sammanhänger med att hon sin vana trogen snattade något stort.

Vad kan tala för och emot den förklaringen?
Citera
2023-02-09, 19:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kobenhavnlufthavn
Du blir automatiskt topsad för brott som har fängelse på straffskalan.

Sexköpare exempelvis har i flera år blivit topsade efter att ha blivit haffade trots att de alltid fick/får strafförelägganden men eftersom det finns fängelse i straffskalan så blir man topsad.

Är det verkligen så att man automatiskt topsas? Ett bra verktyg så klart, men också resursslukande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in