Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-06-21, 12:43
  #1
Medlem
score!s avatar
Tjenare, jag satt och undrade vad ni verkligen gör på erat linux? Är ingen höjdare på Os'et, Vad gör ni man inte kan göra med Windows XP? Om det finns liknande tråd som sorry Tycker själv Linux verkar ganska intressant och funderar på att börja köra det på den dåligaste datorn i huset.
Citera
2008-06-21, 12:50
  #2
Medlem
Man kan väl göra samma saker som på windows...
Har själv kört gentoo i fem år nu och är nöjd.
www.gentoo.org
Citera
2008-06-21, 12:59
  #3
Medlem
kentabarss avatar
Jag gör samma saker som jag gjorde i windows. Dvs, surfar, laddar ner, msn:ar kollar på film, bränner filmer osv.
Citera
2008-06-21, 13:03
  #4
Medlem
Den absolut största skillnaden är hastigheten. Min dator, som jag kör gentoo på startar på cirkar 10 sekunder.

Programen startar snabbt och allt. Jag rekomenderar dej att inte använda linux versioner som ubunto.

Man slipper massa extra saker som man aldrig skulle behöva som tar upp kraft. Det är väldigt härligt när man har börjat använda det. Sedan finns det program som tex compiz som skapar fantastiska grafikeffekter.

Men när man använder de mer anvancerade linux versionerna ska man tänka på att ha tid och ork att verkligen optimera kärnan osv.
Citera
2008-06-21, 13:07
  #5
Medlem
score!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Constantiuos
Den absolut största skillnaden är hastigheten. Min dator, som jag kör gentoo på startar på cirkar 10 sekunder.

Programen startar snabbt och allt. Jag rekomenderar dej att inte använda linux versioner som ubunto.

Man slipper massa extra saker som man aldrig skulle behöva som tar upp kraft. Det är väldigt härligt när man har börjat använda det. Sedan finns det program som tex compiz som skapar fantastiska grafikeffekter.

Men när man använder de mer anvancerade linux versionerna ska man tänka på att ha tid och ork att verkligen optimera kärnan osv.

Aha okej! Min kompis har haft ubuntu och sa det var skit. Omöjligt att installera något osv. Har sett massa addons i "Ditt fria desktop" Är det möjligt att lägga till sådant i gentoo?
Citera
2008-06-21, 13:21
  #6
Medlem
ni-ar-fjortisars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av score!
Aha okej! Min kompis har haft ubuntu och sa det var skit. Omöjligt att installera något osv. Har sett massa addons i "Ditt fria desktop" Är det möjligt att lägga till sådant i gentoo?
Att intstallera ett program i Ubuntu ör väll 100ggr lättare än i Windows?
Citera
2008-06-21, 13:48
  #7
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av score!
Aha okej! Min kompis har haft ubuntu och sa det var skit. Omöjligt att installera något osv. Har sett massa addons i "Ditt fria desktop" Är det möjligt att lägga till sådant i gentoo?

Att installera ny mjukvara i Ubuntu är faktiskt så enkelt det kan bli, jag kan inte ens tänka mig ett enklare sätt.
Bara att använda Synaptic och söka upp den mjukvara man vill ha installerad och kryssa i den och klicka på verkställ.

Tänker du på Compiz fusion är det redan installerat i nyare versioner av Ubuntu
Citera
2008-06-21, 13:57
  #8
Medlem
Kör ubuntu 7 på min server som står på 24/7... Kör ftp- och webb-server på den. Har även större delen av allt mitt lagringsutrymme på den. Delar ut hårddiskarna med samba till windowslaptopen och xboxen. Remote kontrollerar den med ssh och nomachine där jag kommer åt linuxdc++ i X också. Kör rtorrent för torrents vilken piskar alla andra klienter jag kommit i kontakt med.
Citera
2008-06-21, 14:28
  #9
Medlem
Att använda ubuntu är inte så smart om du frågrar mig. Det finns ett flertal olika anledningar men som exempel blir det ungefär som xp du får med dig en massa saker du aldrig kommer ha någon nytta av.

Några fördelar du får om du byter till linux är
- Snabbare (beroende på vilken version av linux du använder, visst även ubunto kan vara snabbare än xp men hur mycket säger det egentligen )
- Stabilare (Krachar långt ifrån lika mycket som XP/Vista, när man väll har anpassat systemet, en sak vanliga ubunto användare inte gör, det är förmodligen därför de ofta får så pass många problem)
- Virus, Du minskar risken för virus extremt mycket, det görs praktiskt taget inga virus till linux. (jag tror det görs fler till mac som är otroligt säkert)
- Du kan enkelt ändra och anpassa det för just Dig, och om det är några små buggar eller liknande är det möjligt att åtgärda dem. Annars åtgärdar andra personer dem snabbt om man inte orkar göra nått själv
- Du får något att skryta om för kompisar (om man använder de mer avancerade versionerna)
- Det är fulkomligt Gratis att använda. Du slipper även kostnader för virusskydd osv.

Men det finns vissa nackdelar också.
- Även om många nyare spel även fungerar till linux så kan det ibland dröja ett år eller så innan de fungerar helt perfekt på linux + att det kan vara lite krångligt att installera dem ibland
- Drivrutiner kan ibland vara lite jobbigt att hitta

Men annars fler saker som har varit dåliga till linux har jag inte kunnat hitta. Och det finns extremt många program till linux så om det är nått man behöver, existerar det med stor säkerhet redan ett. Och om det inte finns är det möjligt att även använda windows program om man skulle vara tvungen. Så vad man än gör på datorn så funkar linux till det och om man inte vågar helt kan man ju alltid ha båda installerade på datorn.

Om jag har missat något säg bara till.


Alla program är möjliga att använda i de olika versionerna av linux.
(i alla fall vad jag vet, rätta mig om jag har fel och i vilket fall som helst tror jag det finns ersättande program för de ifall de saknas).
__________________
Senast redigerad av Constantiuos 2008-06-21 kl. 14:28. Anledning: Stavfel
Citera
2008-06-21, 14:39
  #10
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ni-ar-fjortisar
Att intstallera ett program i Ubuntu ör väll 100ggr lättare än i Windows?

jag hoppas att du menar med apt och inte då man kompilerar från sås. isåfall har du antagligen inte suttit uppemot en timme bara för att hitta samtliga dependencies. nej, det är enklare med en exekverbar fil i det fallet.
Citera
2008-06-21, 15:09
  #11
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
jag hoppas att du menar med apt och inte då man kompilerar från sås. isåfall har du antagligen inte suttit uppemot en timme bara för att hitta samtliga dependencies. nej, det är enklare med en exekverbar fil i det fallet.

Säger man installerar är det väl ganska uppenbart att man menar en installation med apt eller genom ett .deb paket.
Annars skulle i alla fall jag säga "kompilera"
Citera
2008-06-21, 15:16
  #12
Medlem
krijgenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Constantiuos
Den absolut största skillnaden är hastigheten. Min dator, som jag kör gentoo på startar på cirkar 10 sekunder.

Programen startar snabbt och allt. Jag rekomenderar dej att inte använda linux versioner som ubunto.

Man slipper massa extra saker som man aldrig skulle behöva som tar upp kraft. Det är väldigt härligt när man har börjat använda det. Sedan finns det program som tex compiz som skapar fantastiska grafikeffekter.

Men när man använder de mer anvancerade linux versionerna ska man tänka på att ha tid och ork att verkligen optimera kärnan osv.

Vem har sagt att man måste köra Gnome bara för att man kör Ubuntu? Jag kör en minimal install av Ubuntu, där jag själv har installerat X.org, Openbox osv sedan. Förutom att du har kompilerat hela ditt OS själv, och självklart tjänar prestanda på det, vad är det som skulle ta upp "mer kraft" på min burk än din? Använder du Compiz, så ska du nog se att din burk är mer bloated än min.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback