Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-06-20, 20:14
  #1
Medlem
kallebass avatar
Jag vet inte om denna tråd bör ligga i övriga språk eller här (mod får gärna flytta den om jag skapat tråden i fel forumdel)

Jag försöker att göra ett bashscript och det jag vill att scriptet ska göra är följande:

Läsa in en fil.

Dela upp filen texten i filen i 2 delar där den hittar ett speciellt tecken.


Jag har försökt att googla men hittar inte exakt vad för något jag bör använda mig av

Hur gör jag detta på enklast möjliga sätt, eller vilka kommandon jag bör använda mig av?
Citera
2008-06-20, 20:42
  #2
Medlem
Vidovdans avatar
Om du har en fil fil.txt och vill ha ut alla rader efter en rad som innehåller n00b, skriv så här:
Kod:
cat fil.txt | sed '1,/n00b/d'
Därifrån borde du kunna lista ut resten själv. Om du vill ha ut allting före noob skriv samma som tidigare men '/n00b/,$d' istället.
Citera
2008-06-20, 20:45
  #3
Medlem
kallebass avatar
Tack fungerade utmärkt
Citera
2008-06-20, 21:04
  #4
Avstängd
urandoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidovdan
Om du har en fil fil.txt och vill ha ut alla rader efter en rad som innehåller n00b, skriv så här:
Kod:
cat fil.txt | sed '1,/n00b/d'
Därifrån borde du kunna lista ut resten själv. Om du vill ha ut allting före noob skriv samma som tidigare men '/n00b/,$d' istället.

Varför två kommandon när det bara behövs ett kommando

sed '1,/n00b/d' filfaaaaaaaaaaaan
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback