Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-06-19, 13:35
  #1
Medlem
Jag har varit ägare till en kyl/frys med vatten-/ismaskin under ca 6 månader, nu indikerar displayen att det är dags att byta filter. Filtret är av plast och av sk. patrontyp och ser ut att kosta ca. 12 kr att tillverka. Döm om min förvåning när det visar sig att det kostar över 800 kr att köpa ett utbytesfilter...

Av principskäl vägrar jag betala den typen av ockerpriser. Egentligen behövs inget filter, men konstruktionen är sådan att enheten inte får något vatten om filtret inte sitter på plats.

Finns det några alternativ till orginalfiltren?
Citera
2008-06-19, 15:51
  #2
Moderator
MondoBizarros avatar
Kolla här, de har en hel del reservdelar till vitvaror:
http://www.nettoparts.se/
Citera
2008-06-19, 17:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Kolla här, de har en hel del reservdelar till vitvaror:
http://www.nettoparts.se/

Tack för tipset, men där kostade aktuellt filtret 908 kr... Sanslöst..
Citera
2008-06-19, 18:00
  #4
Medlem
buffalos avatar
Är det som med skrivare och bläckpatroner?

Subventionerat kylskåp och svindyra filter...
Citera
2008-06-19, 18:03
  #5
Medlem
kakburks avatar
På latin heter det: in absurdum.
Jag bytte på Whirlpool och har för mig att de kostade ca 400 kr.
Om du vet att du inte behöver byta filter så kanske det går att bara köra på med det gamla filtret och strunta i indikationen.
Citera
2008-06-19, 18:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
På latin heter det: in absurdum.
Jag bytte på Whirlpool och har för mig att de kostade ca 400 kr.
Om du vet att du inte behöver byta filter så kanske det går att bara köra på med det gamla filtret och strunta i indikationen.

Jo, jag struntar i att byta det tills vidare, jag tror även att det går att "klippa bort" innandömet på det befintliga filtret och använda "patronen" (skall undersöka detta närmare).

Det måste finnas en enorm potentiell marknad för piratprodukter gällande denna typ av insatsmaterial med absurd prissättning.
Citera
2009-01-26, 21:11
  #7
Medlem
.D.N.A.s avatar
lite sent kanske men om de är en samsung kyl så kan du hålla inne dom två knapparna längst ner i varje rad.
en liten bild

. = knapp
- = displayen

.---.
.---.
.---. <--- de är alltså dessa 2 du ska trycka på och hålla inne tills den låter o filter grejen blir grön
Citera
2009-01-28, 01:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .D.N.A.
lite sent kanske men om de är en samsung kyl så kan du hålla inne dom två knapparna längst ner i varje rad.
en liten bild

. = knapp
- = displayen

.---.
.---.
.---. <--- de är alltså dessa 2 du ska trycka på och hålla inne tills den låter o filter grejen blir grön

Se där, problemet löst på mindre än en sekund.. Tack..
Citera
2009-01-28, 01:38
  #9
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
Egentligen behövs inget filter, men konstruktionen är sådan att enheten inte får något vatten om filtret inte sitter på plats.

Om det inte behövs något filter, hur kan det då vara igensatt? (Och om det inte är igensatt, varför larmade det?) Håller med om att det låter konstigt att det skulle behövas ett filter om skåpet är kopplat till normalsvenskt kommunalvatten.
Citera
2009-01-28, 01:48
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Om det inte behövs något filter, hur kan det då vara igensatt? (Och om det inte är igensatt, varför larmade det?) Håller med om att det låter konstigt att det skulle behövas ett filter om skåpet är kopplat till normalsvenskt kommunalvatten.

Det är bluff och båg, lampan som indikerar att filtret måste bytas går helt enkelt på en timer. Klart att Samsung tycker det är en bra idé att samtliga kylskåpsägare skall betala 1 600 kr/år för insatsmaterial...
Citera
2009-01-28, 02:03
  #11
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
Det är bluff och båg, lampan som indikerar att filtret måste bytas går helt enkelt på en timer. Klart att Samsung tycker det är en bra idé att samtliga kylskåpsägare skall betala 1 600 kr/år för insatsmaterial...

Jo men kan du inte plocka ur filtret och sätta tillbaka samma igen, eller vad är det som gör att timern nollas? (Nu har du iofs redan fått en lösning, men jag är nyfiken av mig.)
Citera
2009-01-28, 07:26
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Jo men kan du inte plocka ur filtret och sätta tillbaka samma igen, eller vad är det som gör att timern nollas? (Nu har du iofs redan fått en lösning, men jag är nyfiken av mig.)

Knapptryckningarna i tidigare post.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback