Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-06-19, 00:36
  #1
Medlem
Leif Ds avatar
Det här kanske är på fel avdelning (inrikes poltik, FRA ska spana på utländska intressen, men det är vi (=ni, jag har ju flyttat ) som betalar kalaset). Men vi kör några frågeställnignar här ändå:

- Är det känt om FRA någonsin har snokat upp något som varit konkret anändbart efter 2a världskriget?
- Vem har rätt att få del av FRAs uppsnokade information?
- Sker något informationsutbyte med andra länder numera och i så fall, under vilka former och med vem? Om vi snappar upp nåt om en självmordsattack i isreal, meddals då mossad? Om inte, varför inte då?
- Om FRA får upp information som visar att någon i regerignen är utländsk spion, berättar dom det för någon och hur ska det kunna kontrolleras och av vem?
- Är det rimligt att anta att FRA (eller annan myndighet t.ex. MUST med hjälp av FRA) även bedriver spaning som inte är officell och med helt andra regler som det nu varit så mycket tjafs om?
Citera
2008-06-19, 01:04
  #2
Medlem
kattungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
- Är det känt om FRA någonsin har snokat upp något som varit konkret anändbart efter 2a världskriget?
Ingen aning. Men gripandet av svenske terroristen Mirsad Bektasevic kan säkert FRA haft ett finger med i spelet.

Citat:
- Vem har rätt att få del av FRAs uppsnokade information?
Ingen aning, men det är väl MUST och Säpo?

Citat:
- Sker något informationsutbyte med andra länder numera och i så fall, under vilka former och med vem? Om vi snappar upp nåt om en självmordsattack i isreal, meddals då mossad? Om inte, varför inte då?
Såklart det sker. Men knappast något man läser om i svenska tidningar.

Citat:
- Om FRA får upp information som visar att någon i regerignen är utländsk spion, berättar dom det för någon och hur ska det kunna kontrolleras och av vem?
Antagligen. Däremot tror jag att ingen av Flashbacks medlemmar har någon större insyn i detta.

Citat:
- Är det rimligt att anta att FRA (eller annan myndighet t.ex. MUST med hjälp av FRA) även bedriver spaning som inte är officell och med helt andra regler som det nu varit så mycket tjafs om?
Enligt TV4 Nyheterna så skall det existera i någon form:
http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=639567

Ja, det är väl mycket troligt att det sker redan idag.
Citera
2008-06-19, 03:05
  #3
Medlem
JackBlacks avatar
Vad de har fått fram vet jag inte men i slutet av 90-talet kom det väl fram att FRA skickade information vidare till CIA eller något sånt.
Citera
2008-06-19, 14:03
  #4
Medlem
Någonting har de ju garanterat fått fram, men villken påverkan det har haft är svårt att säga.

En mer intressant fråga är vilka attentat som FRA hade kunnat förhindra om den nya lagen hade funnits tidigare.
Citera
2008-06-19, 14:10
  #5
Medlem
enrA Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typhoon
Någonting har de ju garanterat fått fram, men villken påverkan det har haft är svårt att säga.

En mer intressant fråga är vilka attentat som FRA hade kunnat förhindra om den nya lagen hade funnits tidigare.

Enligt "liberala" och folkvalda politiker i riksdagsdebatten drog man ju upp både Palme-mordet och Anna Lind så jag antar att de tror att FRA skulle förhindrat dem..
Citera
2008-06-19, 16:12
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av enrA Anka
Enligt "liberala" och folkvalda politiker i riksdagsdebatten drog man ju upp både Palme-mordet och Anna Lind så jag antar att de tror att FRA skulle förhindrat dem..

hahaha.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback