• 1
  • 2
2008-06-18, 01:26
Medlem
MTDs avatar
Hej kära Flashback!

Jag och min sambo köpte våran första bil i fredags.
Vi var ute och småkörde lite i kväll bara för att känna efter lite (ca 4e gången vi är ute och åker)

Seat Toledo 96a 1.8 (ja, bilen var besiktigad och skattad när vi köpte den).

Då vi ställer oss på en parkering ser vi att det droppar vätska fram från bilen.
Jag luktar, smakar och kommer fram till att det är kylarvätska.
Öppnar huven och felsöker. Kommer fram till att det är ett litet hål på kylaren.
Inser att vi måste antingen köpa en ny eller försöka laga den vi har nu, men fram tills dess tror ni att Mekonomens Bars Leak fungerar?

Har hört väldigt mkt gott om den och de flesta som kört den är mkt nöjda.
Förstår självklart att det är en nödlösning men vi måste ha bilen till helgen!

Och hur mkt tror ni det skulle gå på och laga - eller byta ut helt?
Jag tror inte det är något problem att laga utan det fixar dom nog. Såg inte direkt någon rost så jag tror inte det är där skon klämmer.

Hittade även en kylare på biltema till en Seat 1.8 dock årsmodell 99 - Skulle den funka i våran 96a?

För övrigt så går bilen gör bra!
Citera
2008-06-18, 01:38
Medlem
StorSnokens avatar
Hur stor är sprickan i kylet? läcker det mycket eller droppar det bara? Mitt kyl krashade jag när jag körde av vägen med min bil, var kanske en decimeterlång spricka och 1-2mm bred, jag tryckte i sikaflex , det började droppa, köpte kylartätning på statoil och sen dess har det hållit tätt, ca 2 veckor.

Fast AD-centers kylartätnings-burkar som har pulver i sig är nog effektivare, men dubbelt så dyrt, och så ska bilen stå igång i minst 4 timmar så det härdar och tätar ordentligt, och så finns det ju 2komponents-kylar-cement att köpa på tub, vilket tydligen fungerar bra till små sprickor.
Beror väl på om sprickan är "bra placerad" så att det fäster ordentligt. (har samma saker som mekonomen tror jag)
Citera
2008-06-18, 01:48
Medlem
MTDs avatar
Vad jag kunde se så var det ett riktigt litet hål och det droppade.
Men det droppade friskt om vi så säger.
Om du tänker dig en knappnål men ett sånt där runt huvud på (normalstor knappnål nu) ungefär så stort/litet var hålet ungefär.
Tror nästan det måste kommit från stenskott eller liknande.
Citera
2008-06-18, 01:49
Medlem
sajmonffss avatar
Köp 2 påsar ingefära på ICA och slå i, billigt och funkar utmärkt! Minst lika bra som Ad centers sörja iaf!
Citera
2008-06-18, 01:50
Medlem
MTDs avatar
Heh, det gör det säkert men jag vill testa med Bars Leak
Häller man föresten ner den där "bars leak" vätskan eller va det nu är, i samma behållare som man häller i kylarvätskan?
Citera
2008-06-18, 01:54
Medlem
StorSnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MTD
Häller man föresten ner den där "bars leak" vätskan eller va det nu är, i samma behållare som man häller i kylarvätskan?

Kommer inte riktigt ihåg, men tror att man antingen kan försöka hälla det direkt i kylaren eller hälla i vattenbehållaren, står annars på burken
Citera
2008-06-18, 01:54
Medlem
sajmonffss avatar
Citat:

Du kan väll läsa en bruksanvisning? Men ja du häller det i kylarvätskebehållaren.

Och förövrigt kan jag meddela att på en verkstad(nej inte Achmeds Bil Mek) jag jobbade på innan använde man just ingefära till kylarläckage för man ansåg att det faktiskt fungerade bäst.
Citera
2008-06-18, 01:56
Medlem
MTDs avatar
sajmonffs: Klart jag kan läsa en bruksanvisning - om jag hade någon.
Imorgon kommer jag ha en då jag ska köpa allt.
Ville bara ha lite info nu så här på natten.
Citera
2008-06-18, 02:01
Medlem
sajmonffss avatar
Citat:
sajmonffs: Klart jag kan läsa en bruksanvisning - om jag hade någon.
Imorgon kommer jag ha en då jag ska köpa allt.
Ville bara ha lite info nu så här på natten.

Okej, har du kollat in hemsidan deras? Om inte http://www.barsproducts.com/barsleaks_products.htm

Citera
2008-06-18, 02:08
Medlem
MTDs avatar
Nice!

Ska bli intressant att testa imorgon. Hoppas bara det funkar!
Hur stora hål tror ni att det kan täta? Vad jag fattar så är det upp till 0,9mm?
Citera
2008-06-18, 02:10
Medlem
sajmonffss avatar
Citat:
Nice!

Ska bli intressant att testa imorgon. Hoppas bara det funkar!
Hur stora hål tror ni att det kan täta? Vad jag fattar så är det upp till 0,9mm?

0.9 mm antagligen? Jag har tätat relativt stora hål men det beror ju på utformingen på hålet också, svårt att säga! Imorrn vet du om det lyckades eller ej iaf!
Citera
2008-06-18, 02:12
Medlem
MTDs avatar
Ahh fan får vänta tills imorgon.
Undra om det tar lång tid innan man får någon tid till en bilverkstad annars.
Egentligen, varför finns det inte bara nånting man kan klistra på själva hålet? Som ett litet plåster. Vore ju det ultimata
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in