Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-18, 22:33
  #181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tristramn
Någon som har testat Blair's Salsa De La Muerte?

Min absoluta favoritsås, den har en otroligt fin smak och precis lagom med hetta för min smak. Men jag har å andra sidan alltid varit svag för Chipotle. Den verkar dock ha fallit fler i smaken för den var slut på extremefood i Göteborg senast jag var där (och en knapp månad innan hade dom ett ganska ansenligt lager).

Pure Death ska dock införskaffas när jag kommer till butiken igen, tack Jessiqa för tipset
Citera
2014-06-26, 01:24
  #182
Medlem
Isnatts avatar
Jag har på senare tid upptäckt sriracha som jag älskar. Brukar köra tur och retur i tortillabrödet när jag käkar tacos, sen på med ost, lök, sallat, strimlad biff och kanske fetaost eller jalapeños.

En annan stark sås som bland annat citygross säljer är yucatan habanero som är rejält stark. Brukar blanda den med färdiga salsor och ha på tacosen också. Stark som tusan men har den där goda chilismaken.
Citera
2014-08-05, 17:44
  #183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den-Som-Va-Den
Säkert nämnts tidigare i tråden, men sådan där kinesisk chili sås som säljs i varje Thai sylta som finns, (Genomskinlig flaska med grön kork och en tupp som logga)
Många tycker den är jävligt stark, hehe.
själv brukar jag använda den som reserv när linsvätskan är slut, hehe.
Men så är jag ju jävligt stark med, hehe.
Hehe hehe

Lustigt det där. Sriracha har ung samma användningsområde som ketchup. Smakar mer åt tomathållet än chilli. Stark är fel ord. Kryddig ketchup kanske är mer rätt?

Idag tog jag vägen till teknikmagasinet med min sambo. Köpte Blair's Ultra Death som någon påstod skulle vara skitstark.
Vi köpte varsin kebabtalrik. Jag tog den såsen istället för röda kebabsåsen och min sambo tog den som dipsås till pom stripsen.
Ok. Kryddig i halsen. Lätt sveda överläpparna. En lätt hetta som bygger under ca 5 minuters tid. Men sedan är den över.
Min sambo rapporterade en lätt trötthet och en mättnadskänsla som var ovanlig jämfört med hur mycket hon åt.

Kryddig och "stark" ja. Skitstark. NEJ.
Kan passa som sauce piquante till pizza eller dressing på burgaren.
Ren skall man nog inte ta den. Och inte heller som ketchupersättaren på korven, då det inte är en god sås i sig.

Tror jag åker ned på söder senare i veckan och försöker köpa en Mad Dog sås istället.
Citera
2014-08-05, 20:34
  #184
Medlem
Dadads avatar
Gör en reducering på nämnda sås du tycker om, resultatet blir en starkare sås med samma smakkaraktär än den du tidigare älskat att förtära, eller?
Reduceringar är gott på så många plan, extrakt och tinkturer är det starka, men det vet vi ju redan, alla i denna tråd.
Citera
2015-02-13, 09:29
  #185
Medlem
folioboys avatar
bumpar lite, någon som kan tipsa vart man kan få tag i ghostpepper såsen eller annat liknande (gärna starkare) brukar laga stark mat med polaren men blir rätt krångligt då han är nöt allergiker, nötter palm kokos ja det vanliga och dom flesta chili/hot stuff såserna innehåller oftast just detta.

finns det fler med mat allergier eller vänner som kan ge mig en hjälpande hand?
Citera
2015-02-13, 10:58
  #186
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folioboy
bumpar lite, någon som kan tipsa vart man kan få tag i ghostpepper såsen eller annat liknande (gärna starkare) brukar laga stark mat med polaren men blir rätt krångligt då han är nöt allergiker, nötter palm kokos ja det vanliga och dom flesta chili/hot stuff såserna innehåller oftast just detta.

finns det fler med mat allergier eller vänner som kan ge mig en hjälpande hand?

extremefood.se

Bor du i Göteborgg eller Stockholm så går du till butiken och pratar med dom, dom har koll på det mesta.

Vill du ha en stark sås så köper du "The Source" som ligger på 7,1 miljoner scoville. Ghostpepper är som vatten jämfört med den. Finns en hel del som är värre, men antagligen lite jobbigare att få tag på.

Här har du några att välja på: http://extremefood.se/default.asp?sh...&lid=5&ulid=86
Citera
2015-03-17, 16:00
  #187
Medlem
zyxys avatar
Ett alternativ om det bara är hettan (så får man väl sätta smak med lite vanlig chili) man är ute efter är väl att köpa capsicainolja (ren capsicain är väl kristaller om jag har rätt för mig), som bara har en mindre del vegetabilisk olja tillsatt. Vet inte om den går att få tag på i Sverige, men jag köpte en sådan vid ett besök i USA som en ploj. Svårdoserad och egentligen meningslös för andra syften än just ett sådant fall som allergi, så den har blivit stående.
Citera
2015-10-19, 19:19
  #188
Medlem
Crumbzzzs avatar
Kör just nu på "Da Bomb ground zero". Funderar dock redan på nästa inköp, blivit lite av en såssamlare(Vad det nu än är) några tips? Behöver inte nödvändigtvis vara starkare men gärna någonting annorlunda.
Citera
2016-06-13, 17:08
  #189
Medlem
Illuminerings avatar
Vart kan man köpa 100% pain i butik Stockholm?
Citera
2016-07-04, 23:19
  #190
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Till TS: FINNS starkare på i stort sett varje välsorterad stormarknad/mindre butik. Nu står pavan på landet, så kan inte ge dig namnet, men liten glasflaska med kork, snövitliknande kvinna på etiketten; får tabasco att verka som lättöl om vi liknar Snövit vid vodka.... Om annars - gör själv! Habanero med åtm fyrsiffriga scoville finns överallt! Chilistyrka sannerligen ingen bristvara, åtm inte i 08!
Citera
2018-10-18, 20:29
  #191
Medlem
Isnatts avatar
Har fått en flaska tabasco Buffalo men ännu inte testat den. Har inte sett den i Sverige förr.

Köpte för övrigt en stark sambal oelek i en kinaaffär för ett tag sedan. Märket var flawor brand och den var rejält stark.

Sambal oelek från märket Lucullus var en favorit när jag var i tonåren för övrigt, fanns inte så många starka såser i butikerna på 90-talets mitt men Lucullus sambal fanns, och original-tabascon.
Citera
2018-10-25, 20:26
  #192
Medlem
Har fastnat för "Skånsk Chilli"s såser. Riktigt hög kvalité och god smak. Snygga flaskor också. Kör deras habanero-sås till mycket, men verkar ha vant mig vid den nu... ska nog testa deras Chocolate Habanero och Scorpion Inferno härnäst

http://www.asmundtorp.com/63-chilis%C3%A5ser
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback