Citat:
Ursprungligen postat av Disembowler
Tvärtom, Malmö är inte alls för litet, en av Europas 200 största städer, eller nordens 6:e största stad hur man nu vill se det. Däremot inte speciellt stort till ytan. Att dra en tunnelbanelinje (vars största fördel är att den tar bort massor av trafik från gatorna - till skillnad från spårvagn) kommer med andra ord inte vara ett speciellt kostsamt eller långdraget projekt.
En tunnelbana i Malmö vore awesome, men så jävla meningslöst. Malmö är en kompakt stad jämfört med tex Stockholm, i Stockholm är allt uppdelat rent geografiskt, Solna där, T-Centralen där, Årsta där osv.. Där är alla stadsdelar utspridda huller om buller och det är ändå en bra bit från varandra, om man nu kommer ut från centrum.
I Malmö är det gångavstånd till allt. Vi behöver inte ett tunnelbanesystem. Vi har Citytunneln som är riktigt jävla onödig, men den utför väl sitt syfte. Även fast jag kan tycka att vi klarar oss utan den.
Jag röstar för en utökad busstrafik med fler linjer och fler bussar. Ett spårvagnsnät hade inte suttit helt fel egentligen, dock tror jag det kommer bli kaos i trafiken med tanke på hur våra vägar ser ut. Det får man fixa om man vill att det ska flyta på.
Annars är ju en lösning ett sådant T-bana som dem har i New York tex. Där tunnelbanan går ovanför jord istället för under. Alltså att man bygger plattformer ovanför marken som tågen kan åka på. Mycket smart och skulle säkerligen smälta in i vår redan så smutsiga statsbild i vissa delar av stan..