Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-10-25, 20:07
  #61
Medlem
4yoonlys avatar
Jodå klart man var aktiv på den tiden! :-)

Var fattig så första uppkopplingen var med ett 300 baud tro det eller ej... sedan 9600, sedan 14400 och där var nog (vad jag minns) min absolut bästa uppkoppling på BBS tiden... med det var ju ett USR Robotics så man lirade ju med alla inställningar man hade... och ibland så sprutade det på :-)

Mest aktiv i på västkusten (03x(x)) men kul som satan... byggde en egen BBS för skoj skull... men då man bara hade 1 lina/modem var det roligare att koppla upp sig emot andra...

Någon gång testade man lite calling cards för gratis USA BBS'r eller nummer som helt enkelt svarade på modemsignaler...

Minns något nummer jag fick av någon känd cracking crew som jag testade på typ 80 talet och fick upp en prompt med en bash prompt typ "login" och man körde root och fick password...
Och man testade 123, root, admin osv... sedan undrade man vart man faktiskt kommit...

Hur som helst, vart kul... och speciellt när admin kom och "chattade" eller fixade till misstag osv... så fick man lite credits om man var trevlig istället för de normala typ 10 uploads/1 download eller någon Kb ratio...
Citera
2017-10-25, 20:39
  #62
Medlem
mm var också med, kommer dock inte ihåg så många namn, shit vad man glömmer sånt som en gång var halva världen för en.

Första modemet var 300 bps eller var det baud? Amiga.. Sen amazing 2400, 9600 14400, 28800.. (självklart via USR som kunde tweaka ut typ 10% mer)

Var också rätt tidigt ute på internet, gick via nån amerikansk ISP baserad i STHLM. Interfacet var text och där kunde man kolla allt möjligt bla hur mycket man nyttjat internet för, summan var 10-15 000 dollar (hackat konto förstås) då blev jag lite skitnödig en dag eller så sen körde man på igen hände aldrig nåt, Gick sen över till Telias abonnemang där man betalar i efterskott som halva skol-Sverige använde hände aldrig nåt då heller trots löp-rubriker i aftonbladet.
__________________
Senast redigerad av pex666 2017-10-25 kl. 20:46.
Citera
2017-11-06, 02:36
  #63
Medlem
pinheads avatar
Hade ett akustiskt modem av nåt obskyrt märke, funktion och tillförlitlighet var väl sådär. Det utlovade 300 baud men var väl sällan det gick över 120. efter ett par år fick jag skaffat ett hayes modem på 300/300 baud som var betydligt mer tillförlitligt. Hängde på några mer eller mindre obskyra BBSer. Nästan uteslutande material för phreaking.

efter några rätt intressanta år tappade jag lusten när folk började åka fast och slutade med att ligga i gråzonen och klev på fidonet istället och blev helt legal.

Tänk er hastigheten 300 baud, detsamma som 300 bps eller 0.0003 Mbps...allt var inte bättre förr...
Citera
2017-11-14, 18:32
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rave43
Hej!

Tänkte höra om någon har några skärmdumpar, .NFO-filer eller liknande från mitten av 90-talet när det gäller Top uploaders (all time) och/eller weekly uploaders från BBS:er som Gurus dream, Obscene Phobia, The Graveyard, Fatal future, East BBS, Fatal Future med mera. Främst Svenska BBS:er i stockholmsområdet. Började rota runt i detta för ett tag sen och många roliga minnen väcktes till liv. Misstänker att det finns fler här som kanske var aktiva under denna tid?

Fatal Future är min gamla BBS :-)

Finns en del screencaptures från många BBS:er från den tiden på https://defacto2.net
Citera
2018-08-25, 05:38
  #65
Medlem
MP-44s avatar
Här har ni en bump av rang.

Jag var med från tidiga 90-talet. inom scenen var det en jäkla aktivitet om att vara störst bäst och snabbast på den här tiden. Jag pratar amiga bbs'er med amiexpress, mer känt som /X

Här kan ni se lite av hur det såg ut, hittade inget bättre då väldigt lite är dokumenterat. https://www.youtube.com/watch?v=AiREDzVvAS0

Jag både tradade själv och drev en egen scene baserad bbs för dem större namnen. Jag minns hur man satt med en lista på at&t kort och sket i sina studier och satt uppe på nätterna uppkopplad till dem snabbaste baserna för att få tillgång först till materialet.

Jag vill inte avslöja mitt eget namn på den tiden för då kommer väldigt många veta vem jag är. Men jag kan nämna några som var snabba direkt ur minnet, USS Enterprise i USA. Boondocks i Holland. Och i Sverige var Flashback snabbast, många bbs'er låg cirka 20 minuter efter Flashback i Sverige. Mindre lyckade kunde ligga ett par timmar efter.

Det var ett evigt tävlande om att vinna sk. weektops på dem snabbaste bbs'erna. Alternativt att alltid se till att man låg top 10 vecka efter vecka.

Jag hade endel telefonräkningar som kanske låg på ett par tusen varje kvartal. För man slösade inte bort sina CC kort (Calling cards) på Svenska bbs'er. Man visste aldrig hur långt ett kort kunde vara gilltigt, det kunde vara 1 till 2 samtal eller 10 dagar på samma kort. Det fanns aldrig några garantier per kort. Jag såg alltid till att ha cirka 20 kort hela tiden. Men hade man riktig otur så kunde många av dem gå åt rätt snabbt, så man riktade verkligen in sina ringningar till ställen man visste kunde leverera. Ibland kunde det bli brist på kort någon vecka eller två. Det var surt, men man fick bita i det sura äpplet och veta att man inte kunde prestera under en viss tid. Detta för mig var dock rätt sällan. Ofta hade vi så gott om kort så vi sålde rätt mycket kort till andra.

Ett sätt att finansera våran verksamhet gick ut på att sälja hårdvara. Vi hade en PO BOX (Poste Restante) dit vi köpte hårdvara till på stulna kreditkort. Man åkte och tömde sin box ungefär en gång i veckan, eller när man visste att saker var på ingång.

Har ni frågor eller funderingar i övrigt så svarar jag gärna på det. Det vore även roligt om fler av oss som var med kunde visa sig här i tråden.
Citera
2018-12-05, 07:35
  #66
Medlem
Jag var med på den tiden, hade en BBS i Göteborg ca: 1991-1996 som hette Sanctuary.

Den har jag öppnat igen som telnet bbs, så om någon är sugen på nostalgi så kan ni titta in på:
Telnet: sanctuary.zapto.org:1541
http://www.brysk.se/sanctuary/index.htm

/sandman
Citera
2019-01-30, 11:07
  #67
Medlem
MP-44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindman65
Jag var med på den tiden, hade en BBS i Göteborg ca: 1991-1996 som hette Sanctuary.

Den har jag öppnat igen som telnet bbs, så om någon är sugen på nostalgi så kan ni titta in på:
Telnet: sanctuary.zapto.org:1541
http://www.brysk.se/sanctuary/index.htm

/sandman

Jag var nog där rätt ofta och hälsade på. Var det en betald FLT bräda? vet att Rebellion var det iaf.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback