Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-06-15, 16:01
  #1
Medlem
_Ahlen_s avatar
Hej. Jag är en 18-årig kille som har tänkt att för en gångs skull börja träna på gym. Jag har alltid varit väldigt "tunn" (just nu är jag 1.79 lång och väger 58 kg, dvs ca 18 i BMI), så jag skulle nog må bra av att bygga upp några kilo extra muskler, vilket även många brukar poängtera för mig. Förut, när jag var yngre, tyckte jag aldrig om att gymma, då det kändes pinsamt att se hur mina kompisar t.ex. kunde lyfta flera gånger så mycket jämfört med mig själv, men jag har beslutat mig för att skita i det från och med nu. Jag har aldrig tränat mycket styrketräning förut, gjorde det enstaka gånger ibland när jag var en 13-14 och tränade fotboll, men pga. skadad ljumske (som trots år av rehabträning fortfarande är skadad) var jag tvungen att lägga av. Jag är med andra ord väldigt orutinerad på allt vad styrketräning heter, och skulle gärna ta emot lite tips på vad som kan vara bra för mig. Jag har alltså inte tänkt att bli någon biff, utan bara bli lite mindre tunn än vad jag är nu.

Under de här åren utan någon träning (förutom idrotten i skolan + någon löprunda då och då, konditionen är det inget fel på) så har jag även samlat på mig en inte allt för bra hållning, som jag gärna skulle vilja åtgärda, då jag tycker det är väldigt osnyggt. Några tips på övningar och dylikt som kan hjälpa mig att få en bättre hållning skulle uppskattas mycket. Jag försöker gå så upprätt jag kan, men det känns inte som den naturliga ställningen, utan det sjunker sakta med säkert tillbaka till den mer hopkurade ställningen stup i kvarten. Är det kanske så att varierad gymträning kan hjälpa till, eller krävs det mer än så?

Tack på förhand
Ahlen
Citera
2008-06-15, 16:22
  #2
Avstängd
Andrei Rublyovs avatar
Skulle tro att basövningar som marklyft kan vara bra för din hållning. Träna trapezius och övriga ryggen så kommer din hållning förbättras avsevärt. T-bar, rodd etc.
Citera
2008-06-15, 20:20
  #3
Medlem
stretching av axlar & bröstmuskler brukar rekommenderas, men ta gärna hjälp av någon befintlig kunnig personal på det gym du eventuellt kommer träna- de kan ge dig konkreta råd och tips på hur eller vad du ska/bör göra
Citera
2008-06-15, 20:50
  #4
Medlem
Dukoupenis avatar
En redig kropp byggs med marklyft,benböj,bänkpress & chins.
Citera
2008-06-15, 21:34
  #5
Medlem
_Ahlen_s avatar
Nu är det som sagt inte bara hållningen jag vill åt, utan bygga upp hela kroppen en del. De få gånger jag har varit på gym har jag tyckt att maskiner i dess olika former har varit bra redskap då de är lätta att förstå hur de fungerar. Är det något att rekommendera för styrketräning, eller går maskiner bort alla dagar i veckan?

Men jag får tacka för tipsen jag har fått hittills, även om ni använder en del termer som jag inte har någon aning om vad de betyder, så lite tydlighet i fortsättningen hade uppskattats. Brukar det kosta förresten att ta hjälp av personalen på ett genomsnittligt svenskt gym, om det inte är så skulle jag kunna tänka mig det.
Citera
2008-06-15, 21:47
  #6
Medlem
suocas avatar
här är bra övningar förhållning:
http://www.exrx.net/WeightExercises/...SeatedRow.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/...eralRaise.html

på gym finns det instruktörer som kostnadsfritt hjälper dig. Men ta deras råd som just råd, det måste kännas rätt.

Börja köra med maskiner först, försök sen gå över till fria vikter. Med fria vikter aktiveras fler muskler då du måste balansera kroppen så det är bättre träning.

Viktiga saker att lära är kontakt och kontroll. När du kör en övning, koncentera dig på den muskel/grupp som ska tränas, du ska känna hur muskeln aktiveras. Med kontroll menas att man inte bara ska slänga övningen fram och tillbaka, utan långsamt och hålla emot när du släpper tillbaka.
Brukar säga en regel som att om någon säger "stopp" ska du kunna stanna din rörelse snabbt och inte efter 5-10 cm, alltså långsamt.

Ta det lugnt i början och lär dig rörelserna
Citera
2008-06-15, 21:53
  #7
Medlem
Neus avatar
Vi kan väl börja med att säga följande: Ät, ät och åter ÄT.
Du vill gå upp i vikt och det är omöjligt att göra det utan att gå på kalorieplus. Matlusten brukar förvisso regleras när man börjar träna men nu handlar det inte om att kalorieintag och förbrukning ska gå jämt ut, du ska ligga på plus.
Ät en stadigfrukost, en stadig middag och börja äta kvällsmat om du inte gör det.
Eftersom du är nybörjare och väger väldigt lite så förslår jag att du gör följande(detta kommer jag få skit för, men det funkade för mig som var i samma situation).
De första 6-7 veckorna så tycker jag att du kan köra 12 repitionerX3 set på samtliga övningar. Det är ingen idé att lassa på som en galning om man är helt nybörjare och faktiskt är ohälsosamt underviktig. Du kan säkert köra alla dessa övningar vid samma tillfälle om du har tid för långa gympass dvs.
Använd uteslutande maskiner om de finns att tillgå. Kör i följande ordning: framsida lår, baksida lår, bröst, axlar, triceps, skulderblad, biceps, längdrygg och mage.
__________________
Senast redigerad av Neu 2008-06-15 kl. 21:58.
Citera
2008-06-15, 22:02
  #8
Medlem
trafalgars avatar
Försök att inte sticka ut så mycket som nybörjare. Hos vissa nybörjare är dyra flashiga handskar, linne, Ipod kring armen, en flashig vattenflaska, tandskydd, hjälm samt massa prottepulver standard!

Skämt åsido. Skaffa ett bra träningsschema med basövningar som grund. Ät rätt och lär dig övningarna från grunden, tekniken är alltid viktigast. Good luck m8!
Citera
2008-06-15, 22:13
  #9
Medlem
_Ahlen_s avatar
Nu börjar det likna något, det är sådana här tips jag vill ha!

Äta mycket är jag enligt mig själv redan rätt bra på, jag får höra titt som tätt att folk undrar hur jag kan äta så mycket, "jag är ju så smal". Men jag antar att jag bör öka mitt matintag ännu mer när jag kommer igång med min träning.

Hur många gånger per vecka är lagom att träna, jag antar att det inte är bra att köra varje dag, vilket jag inte heller skulle vilja då jag förmodligen skulle tröttna fort.

Märk väl: Jag är alltså inte ute efter att bygga upp några enorma muskler, utan bara ute efter att bli större än "ohälsosamt tunn", åtminstone komma över gränsen för att vara underviktig (som väl ligger på 20 i BMI?).
Citera
2008-06-15, 22:13
  #10
Medlem
suocas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neu
Vi kan väl börja med att säga följande: Ät, ät och åter ÄT.
Du vill gå upp i vikt och det är omöjligt att göra det utan att gå på kalorieplus. Matlusten brukar förvisso regleras när man börjar träna men nu handlar det inte om att kalorieintag och förbrukning ska gå jämt ut, du ska ligga på plus.
Ät en stadigfrukost, en stadig middag och börja äta kvällsmat om du inte gör det.
Eftersom du är nybörjare och väger väldigt lite så förslår jag att du gör följande(detta kommer jag få skit för, men det funkade för mig som var i samma situation)..


han vill bygga kroppen lite, inte bli nån kroppsbyggare. Det räcker med att äta när man är hungrig.
Citera
2008-06-15, 22:20
  #11
Medlem
Euthanatics avatar
Mitt tips blir att börja med kroppsviktsövningar innan du går på gymmet. Ät mängder av mat, då menar jag mängder. Sen kör du armhävningar, situps, pullups på något schysst träd, knäböjj med hopp, hoppa med knäna till bröstet, superman, dips osv osv. Gör det med intensitet. Avslutar du ett pass med annat än att ligga livlös på marken tänkandes "jag ska fan skita i det här och bra vara så här tunn resten av livet" har du gjort fel.

När du behärskar din egen kroppsvikt bra är det läge att gå på styrkelyft!
Citera
2008-06-15, 22:20
  #12
Medlem
trafalgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Ahlen_
Nu börjar det likna något, det är sådana här tips jag vill ha!

Äta mycket är jag enligt mig själv redan rätt bra på, jag får höra titt som tätt att folk undrar hur jag kan äta så mycket, "jag är ju så smal". Men jag antar att jag bör öka mitt matintag ännu mer när jag kommer igång med min träning.

Hur många gånger per vecka är lagom att träna, jag antar att det inte är bra att köra varje dag, vilket jag inte heller skulle vilja då jag förmodligen skulle tröttna fort.

Märk väl: Jag är alltså inte ute efter att bygga upp några enorma muskler, utan bara ute efter att bli större än "ohälsosamt tunn", åtminstone komma över gränsen för att vara underviktig (som väl ligger på 20 i BMI?).

Jag kör 3 gånger i veckan, det räcker gott och väl till min tidsplanering vid sidan av studierna.

Måndag: Rygg, biceps och underarmar (brudar gillar underarmar )

Onsdag: Bröst, axlar och triceps

Fredag: Ben och mage

Jag äter en hel del ägg och dricker en hel del mjölk. Det är funkis. Banan likaså. Utöver det käkar du kyckling, fisk eller kött med potatis,ris eller pasta. Havregrynsgröt till frukost + ägg. Ett aftonmål runt 9 på kvällen också sitter fint.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback