Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-06-14, 01:06
  #1
Medlem
Som titeln lyder. Jag har av vissa anledningar inte tillgång till ett gym och undrar om det finns några bra latsövningar att göra hemma med ett par hantlar? Är tyvärr för svag i just den muskelgruppen för att köra chins, vilket hade varit ett alternativ annars.
Citera
2008-06-14, 03:30
  #2
Medlem
giggitys avatar
Hantelrodd!
Citera
2008-06-14, 04:18
  #3
Medlem
KönsKlass avatar
Hantelrodd är väl den enda bra övningen du kan köra för ryggen med ett par hantlar, om du inte räknar in shrugs för träning av Trapezius.

Men alla är skitsvaga i chins första gången de ger sig på den övningen. Jag klarade 3 reps första gången och hade ändå tränat latsdrag 2 år innan jag gav mig på chins. Så börja med chins om du kan köra den övningen på nåt sätt. Du kommer vara svag som fan de första veckorna, men det är den vägen du måste gå i den övningen helt enkelt för att bli starkare.
Citera
2008-06-14, 10:36
  #4
Medlem
chins
Citera
2008-06-14, 12:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KönsKlas
Hantelrodd är väl den enda bra övningen du kan köra för ryggen med ett par hantlar, om du inte räknar in shrugs för träning av Trapezius.

Men alla är skitsvaga i chins första gången de ger sig på den övningen. Jag klarade 3 reps första gången och hade ändå tränat latsdrag 2 år innan jag gav mig på chins. Så börja med chins om du kan köra den övningen på nåt sätt. Du kommer vara svag som fan de första veckorna, men det är den vägen du måste gå i den övningen helt enkelt för att bli starkare.

Du menar alltså att det bara är att bita ihop så klarar jag chinsen förr eller senare?
Citera
2008-06-14, 12:18
  #6
Medlem
Du kan köra negativa chins; stå på en stol eller liknande så att du är i toppositionen, sen bromsar du på nedvägen.
Citera
2008-06-14, 12:28
  #7
Medlem
BRZMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulrivers
Du menar alltså att det bara är att bita ihop så klarar jag chinsen förr eller senare?

Jag tycker att det är så. Försökte mig på chins förra veckan och gav mig fan på att klara några stycken. Blev 5 reps i 4 set.
Citera
2008-06-14, 12:29
  #8
Medlem
BRZMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoalaOfDoom
Du kan köra negativa chins; stå på en stol eller liknande så att du är i toppositionen, sen bromsar du på nedvägen.

+1

Har hört att det funkar för en del men det är värt att testa för TS.
Citera
2008-06-14, 12:49
  #9
Medlem
Variationer av chins tar väl mycket mer på latsen än övningar med hantlar och skivstång
Citera
2008-06-14, 12:50
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoalaOfDoom
Du kan köra negativa chins; stå på en stol eller liknande så att du är i toppositionen, sen bromsar du på nedvägen.

Hur mycket hjälper detta då? Om man gör latsdrag så är det väl knappast när man släpper upp vikten som ger träning, utan den kontraherande delen? Jag är ingen expert, men det låter konstigt.
Citera
2008-06-14, 12:51
  #11
Medlem
BRZMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulrivers
Hur mycket hjälper detta då? Om man gör latsdrag så är det väl knappast när man släpper upp vikten som ger träning, utan den kontraherande delen? Jag är ingen expert, men det låter konstigt.

Testa det. Håll emot din egen vikt på nedvägen och upprepa. Har själv inte kört det dock men men...
Citera
2008-06-14, 12:53
  #12
Medlem
BRZMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djuret_
Variationer av chins tar väl mycket mer på latsen än övningar med hantlar och skivstång

Sån träningsvärk i vingarna som jag hade dagarna efter mina chins... Djävlar vad underbart det var. Den visste var den tog!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback