Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-22, 17:44
  #361
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanBrady
Om det var i mellansverige du åkte ska du veta att torsdag samt fredag bjöd på det sämsta väglag jag sett på många år, och då har jag över 15 år av daglig körning i ryggen. Blev själv överraskad när jag bromsade inför en rondell, låg i kanske 10-15kmh och bromsade, bilen fortsatte framåt i samma fart och ABSet jobbade stenhårt, fick som tur var stopp på ekipaget i tid men hjärtat stannade till där i en sekund.

Nej, södra skåne, 3 plusgrader och ingen halka.
Men det är inget ovanligt, här händer det grejer hela tiden 24/7..
Dock var det i mesta laget igår kväll, när man fick stanna 4 gånger på en runda på 13 mil, på en kväll efter kl 21..
Citera
2022-01-22, 17:49
  #362
Medlem
Mra205s avatar
Va fan att klaga på idioter i trafiken är lika jävla dum som att klaga på idioter i livet.
Beblanda er icke med lågbegåvande människor och låt deras idioti rinna av.
En smart människa kan prata med en dum men icke tvärtom.
Citera
2022-01-23, 13:46
  #363
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanBrady
Om det var i mellansverige du åkte ska du veta att torsdag samt fredag bjöd på det sämsta väglag jag sett på många år, och då har jag över 15 år av daglig körning i ryggen. Blev själv överraskad när jag bromsade inför en rondell, låg i kanske 10-15kmh och bromsade, bilen fortsatte framåt i samma fart och ABSet jobbade stenhårt, fick som tur var stopp på ekipaget i tid men hjärtat stannade till där i en sekund.



Jag håller verkligen med dig där, en helt galen riklig nederbörd med snöblandat regn, gjorde mig också rejält rädd. Konstigt nog såg jag inte till några olyckor där jag körde, trots att sikten var så dålig.
Citera
2022-02-15, 19:26
  #364
Medlem
Folk är idioter i allmänhet. De flesta skulle inte fått befinna sig utomhus överhuvudtaget än mindre i trafiken.
Citera
2022-02-24, 22:54
  #365
Medlem
Körde tungt en gång på e18, bilen framför ligger nog 75 på 100 sträckan. Kollar vänster spegel och ser en E-klass med släp 500m bort. "80km/h" tänker jag naivt och går ut i vänster fil för att köra om.

Nån sekund senare ligger han ett par meter bakom och blinkar, körde nog närmre 150.
Jag kör om, går in med respektfullt avstånd och viftar nått elakt till merchan varpå han tvärnitar och lägger sig bakom mig igen.

Jag tar en avfart och kör upp igen och visst fan följer spånet efter oss.

Vill ju inte komma fram till kund med nån stolle på bakgaveln så kör av och ställer mig på väggrenen. Tänker att han ska få skrika lite och ta ut sina problem på min yrkesroll, är inte så känslig trots allt.

Dumt nog så kan han inte köra och krossar spegeln på lastbilen med sitt släp när han ska in framför och boxa in mig. Sen blev det ett jävla liv! Både pysslingen i guldkedja som körde och hans fula brud i fläckigt linne springer fram till varsin dörr och börjar banka. Vrååålar högt om att jag ska öppna dörren och polis och passa mig jävligt noga. Jag och kollegan garvar mest.

Öppnar fönstret lite och bruden räcker mig sin telefon. På andra änden har jag VD:n för mitt åkeri som frågar vad det är för jävla dårar jag har hittat och frågar om jag löser det eller om polis ska tillkallas.

"Tänk inte mer på det" Säger jag till honom och kastar ut telefonen på gatan.

Paret tjacktorsk förklarar hur bråttom dom har och att jag kom i deras väg och hur olämpligt det var att jag viftade på dom, jag ska akta mig och nästa gång är det nån farlig som jag trampar på tårna.

Förklarar att släp betyder 80km/h, och har dom så förbaskat brådis så kanske dom borde åka vidare.

Sagt och gjort, yttligare ett par glåpord och dom sätter sig i bilen och försvinner.

Mercedesen var leasad såklart.
Citera
2022-06-29, 09:00
  #366
Medlem
Revelationss avatar
Taxiförare är en fara för trafiken

Idag körde en taxi minibuss framför mig i rondellen när jag redan var inne. Fick tvärbromsa för att inte krocka. Jag misstänkte att han inte ens tittade vänster när han körde in i rondellen.

Blev riktigt förbannad, men det är varken den första eller sista gången detta har hänt mig, och garanterat många andra.
Det är så illa i mitt fall att varje gång jag ser en taxi så blir jag extra försiktig och alert eftersom man vet aldrig vad för idioti kommer föraren att göra.
Taxi licens är något man kan skaffa först efter några år man haft körkort, så dessa förare BORDE veta hur man beter sig i trafiken, eller?

Jag är sjukt snäll i trafiken (tutar inte i onödan, släpper folk framför mig som har kört fel, osv), men jag har också en tendens till road rage med såna här idioter som visar noll hänsyn till övriga trafikanter och en dag kommer ni läsa i tidningen hur en taxi förare har blivit misshandlad.
Citera
2022-06-29, 09:23
  #367
Medlem
Har uppfattat det likadant, men fick en förklaring i lokalblaskan för några år sen.
De somaliska och arabiska förarna saknar i de flesta fall både körkort och taxi licens.
De har ett par Brochor som gör proven på löpande band till sina kompisar.
Dvs av alla Somaliska taxi schauförer är det max 10% som klarat proven, övriga har låtit kompisen fixa det åt dem.
Citera
2022-06-29, 10:34
  #368
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Idag körde en taxi minibuss framför mig i rondellen när jag redan var inne. Fick tvärbromsa för att inte krocka. Jag misstänkte att han inte ens tittade vänster när han körde in i rondellen.

Blev riktigt förbannad, men det är varken den första eller sista gången detta har hänt mig, och garanterat många andra.
Det är så illa i mitt fall att varje gång jag ser en taxi så blir jag extra försiktig och alert eftersom man vet aldrig vad för idioti kommer föraren att göra.
Taxi licens är något man kan skaffa först efter några år man haft körkort, så dessa förare BORDE veta hur man beter sig i trafiken, eller?

Jag är sjukt snäll i trafiken (tutar inte i onödan, släpper folk framför mig som har kört fel, osv), men jag har också en tendens till road rage med såna här idioter som visar noll hänsyn till övriga trafikanter och en dag kommer ni läsa i tidningen hur en taxi förare har blivit misshandlad.

Det har gått inflation i yrket.

på 90-talet kunde man lita på en taxi i trafiken samt vad man kan förvänta sig av den.

Sen vi tog in afrikaner och araber som fullkompligt tagit över yrket har vi taxichaufförer som våldat kvinnliga passagerare (Borås någon vecka sen), bilar som svajar ut och bosätter sig i vänsterfilen fast högerfilen är helt ledig, de håller inte hastigheterna, långt ifrån.. de röker säkert ett och annat på pauserna med tanke på hur fint de framför sina fordon.
Citera
2022-06-29, 10:37
  #369
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homoaktivist
Du stavar då lika bra som valfri nysvensk.

men det var ju en relevant och viktig analys av innehållet.

Sanningen är att flera delar på både körkort och taxileg.
Inte bara att någon annan gör provet.
Citera
2022-06-29, 14:45
  #370
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Idag körde en taxi minibuss framför mig i rondellen när jag redan var inne. Fick tvärbromsa för att inte krocka. Jag misstänkte att han inte ens tittade vänster när han körde in i rondellen.

Blev riktigt förbannad, men det är varken den första eller sista gången detta har hänt mig, och garanterat många andra.
Det är så illa i mitt fall att varje gång jag ser en taxi så blir jag extra försiktig och alert eftersom man vet aldrig vad för idioti kommer föraren att göra.
Taxi licens är något man kan skaffa först efter några år man haft körkort, så dessa förare BORDE veta hur man beter sig i trafiken, eller?

Jag är sjukt snäll i trafiken (tutar inte i onödan, släpper folk framför mig som har kört fel, osv), men jag har också en tendens till road rage med såna här idioter som visar noll hänsyn till övriga trafikanter och en dag kommer ni läsa i tidningen hur en taxi förare har blivit misshandlad.
Inget nytt så har det varit i alla år, full fart, mot rött, mot enkelriktat, på trottoarer och cykelvägar, på gräsmattor, tomgångs körning precis utanför folks fönster gärna mitt i natten, stannar mitt i körbanan och det är även svenska chaufförer det gäller
Citera
2022-06-29, 15:52
  #371
Medlem
Vi ser alltså här ännu en idiottråd där folk flockas och sprider sina fördomar och visar sin okunnighet, med sina inlägg som styrs av konfirmationsbias….

Ja, visst fan händer det att taxibilar körs korkat, ibland, men det gäller inte alla taxibilar/förare, eller jämt. Men oavsett fordon, förares etniska härkomst, biltillverkare etc etc, så körs det ibland illa, av klantighet, eller för att vederbörande är kass förare. Men samtidigt så körs de flesta bilar rätt ok och inget att bry sig om. Och vem fan av oss har aldrig klantat oss i trafiken, missat nåt etc etc…..
Citera
2022-06-29, 19:56
  #372
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vi ser alltså här ännu en idiottråd där folk flockas och sprider sina fördomar och visar sin okunnighet, med sina inlägg som styrs av konfirmationsbias….

Ja, visst fan händer det att taxibilar körs korkat, ibland, men det gäller inte alla taxibilar/förare, eller jämt. Men oavsett fordon, förares etniska härkomst, biltillverkare etc etc, så körs det ibland illa, av klantighet, eller för att vederbörande är kass förare. Men samtidigt så körs de flesta bilar rätt ok och inget att bry sig om. Och vem fan av oss har aldrig klantat oss i trafiken, missat nåt etc etc…..

Nja, jag kan hålla med dig om att många taxibilar framförs lagenligt och utan problem.
Men tyvärr är det många som framförs slarvigt och mot gällande regler.
Själv la jag märke till det i min tidigare hemstad, men fick förklaringen via lokalblaskan.
2 bröder hade satt I system att hjälpa sina ursprungliga landsmän att ta körkort, taxilicens och senare starta bolag.
De dömdes för detta i 45 fall, men det gick visst inte att återkalla körkortet eller taxiliserna.
Och det är enbart på en ort vid ett tillfälle.
Myndigheterna försvarade sig med att de inte såg skillnad på färgade personer.
Är det fördommar att det förekommer, eller att det är ett problem att vi har personer som kör taxi som aldrig tagit körkort eller prövats för sin lämplighet att köra taxi eller driva taxibolag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback