Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-06-13, 22:36
  #1
Avstängd
Provokatorns avatar
Tjena. Går rakt på sak. Kan ni förklara hur jag ska gå till för att göra ett lyckat marklyft? Har aldrig gjort ett seriöst marklyft förut och hade tänkt börja..

Hittade Axons Muskelskola för ryggen. Där stod det en del tips. Kan man lita på dem?
__________________
Senast redigerad av Provokatorn 2008-06-13 kl. 22:40.
Citera
2008-06-13, 22:43
  #2
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatorn
Tjena. Går rakt på sak. Kan ni förklara hur jag ska gå till för att göra ett lyckat marklyft? Har aldrig gjort ett seriöst marklyft förut och hade tänkt börja..

Hittade Axons Muskelskola för ryggen. Där stod det en del tips. Kan man lita på dem?


jepp, sök på filmer på youben "deadlift instructions" eller något sånt, sen försöker du reflektera detta mot axons muskelskola. Bästa är ju om du får hjälp på gymmet av någon erfaren.
Citera
2008-06-13, 22:43
  #3
Medlem
trafalgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatorn
Tjena. Går rakt på sak. Kan ni förklara hur jag ska gå till för att göra ett lyckat marklyft? Har aldrig gjort ett seriöst marklyft förut och hade tänkt börja..

Hittade Axons Muskelskola för ryggen. Där stod det en del tips. Kan man lita på dem?

1. Fråga en instruktör om hjälp, kolla filmer på youtube på hur ett "deadlift" ska utföras.

2. Kör lätt i början, öva in tekniken. Marklyft är en övning man skall vara försiktig med.

3. Ja, till själva utförandet då. Tänk på att arbeta tillräckligt med benen. Sug in magen, samt försök hålla ryggen så rak som möjligt genom hela rörelsen. Fördela vikten ut över hela fotsulan, lite extra på hälen är bättre än lite extra på tårna. Andas rätt, marklyft är en krävande övning. Gå ner i bottenläge, titta rakt fram hela tiden. Gå upp till startläge, räta bak axlarna.
Citera
2008-06-13, 22:50
  #4
Avstängd
Provokatorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trafalgar
1. Fråga en instruktör om hjälp, kolla filmer på youtube på hur ett "deadlift" ska utföras.

2. Kör lätt i början, öva in tekniken. Marklyft är en övning man skall vara försiktig med.

3. Ja, till själva utförandet då. Tänk på att arbeta tillräckligt med benen. Sug in magen, samt försök hålla ryggen så rak som möjligt genom hela rörelsen. Fördela vikten ut över hela fotsulan, lite extra på hälen är bättre än lite extra på tårna. Andas rätt, marklyft är en krävande övning. Gå ner i bottenläge, titta rakt fram hela tiden. Gå upp till startläge, räta bak axlarna.


Youtube är väl det enda. Instruktörer i den här kommunen? Nej skulle inte tro att det finns en enda utbildad..
Citera
2008-06-14, 04:35
  #5
Medlem
KönsKlass avatar
http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=134

Tycker övningen beskrivs rätt bra där. Och som andra redan sagt innan. Börja på mycket lätt vikt för att få in övningen rätt. Då menar jag att du kör övningen lätt ett par veckor, och inte bara de 2 allra första setten under första träningspasset. Langar du på för tungt och gör den där övningen fel så kan du sabba ryggen ganska rejält.
Citera
2008-06-14, 12:40
  #6
Medlem
BRZMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatorn
Youtube är väl det enda. Instruktörer i den här kommunen? Nej skulle inte tro att det finns en enda utbildad..

Vars bor du då? Åmot, eller?
Citera
2008-06-14, 16:11
  #7
Avstängd
guisssmos avatar
Ta hjälp utav någon på ditt gym som kan så du är säker på att du gör rätt. Man tror ofta att man gör 100% rätt tills någon kommer ocg påpekar någon liten detalj och i en övning som marklyft vill man inte göra fel vilket kan leda till allvarliga skador .. så ta hjälp av någon tränare/polare på gymmet som jag och låt han kolla när du kör och ge dig tips

och som tidigare nämnt, kör väldigt lätt i början så du får in tekniken perfekt Hade gött!
Citera
2008-06-14, 17:14
  #8
Medlem
blink21s avatar
hur långt ner ska man med röven i slutfasen av övningen?
Citera
2008-06-14, 20:53
  #9
Medlem
trafalgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blink21
hur långt ner ska man med röven i slutfasen av övningen?

Den ska nudda i golvet.

Jag brukar gå ner så att vinkeln mellan lår och vad är lite mindre än 90 grader.
Citera
2008-06-14, 22:16
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatorn
Tjena. Går rakt på sak. Kan ni förklara hur jag ska gå till för att göra ett lyckat marklyft? Har aldrig gjort ett seriöst marklyft förut och hade tänkt börja..

Hittade Axons Muskelskola för ryggen. Där stod det en del tips. Kan man lita på dem?

ja man akn lita på dem
Citera
2008-06-14, 22:17
  #11
Avstängd
Provokatorns avatar
Började idag, gick rätt fint. Måste lära mig mer före jag matar på Kanske filmar och lägger upp så ni i expert-panelen får hjälpa mig haha.
Citera
2008-06-14, 22:29
  #12
Medlem
tidenrinnerivags avatar
Jag tycker det är svinkul hur många som svarar som experter i denna tråden för 4-5 månader sedan kom hit med trådar "hur gör jag för att bli stor" och dylikt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback