Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Konsumtionen av sdana s.k. "stabila skattebaser" m frbli stabil, men i gengld s minskar ju konsumtionen av allt annat, och drmed sysselsttningen i de branscherna. Familjen kper frre och smre klder fr att ha rd med bilen nr bensinskatten hjs, och d minskar sysselsttningen i kldbutikerna.
All beskattning straffar ut sysselsttning.
Naturligtvis, men beskattning av arbete straffar sysselsttningen verlgset mest.
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
D lgger politikernkrken skatt p solcellerna eller infr obligatoriska frdskrivare p elbilarna.
Moderaterna r f lngt ifrn ngot skattesnkarparti.
De KAN helt enkelt inte snka skatterna utan endast skenbart snka vissa skatter men hjer andra istllet. Se bara tokskatten p snus som borgarsvinen hjt till absurda niver fr att kunna snka skatten fr Teodor Gyllenfierth i Danderyd.
Totalt sett KAN de inte snka skatterna d vi har att frsrja snart tv miljoner asylsnyltare med attitydsproblem i Sverige till en kostnad av ver 250 miljarder kr/r.
Totalt sett har skatterna snkt ptagligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag arbetar inte heller fr staten. Men jag r en del av samhllet, och betalar grna fr de frmner man har tillgng till, via inkomstskatten. Dremot vill jag inte betala ytterligare en gng genom skatt p konsumtion. Och framfrallt inte en tredje gng genom skatt p skatt p konsumtion. Nn mtta fr det vara.
Det r mycket rimligare att ha skatten p konsumption d det inte pverkar
arbetsviljan.
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Fr att srintresset som ger Centern, bnderna, vill tjna pengar p att "odla brnslen". Liksom med deras olnsamma matproduktion, s r energiodling bara mjlig om den stds av frbud mot handel med effektivare energiformer och hga statliga bidrag.
Bnderna har hittat ett lnsamt koncept, att producera mat (och energi) skitdyrt och anvnda politiken till att tvinga andra betala fr det med rge!
Det r drfr anti-krnkraft och "milj" blivit bondepartiets nst viktigaste frgor (efter fortsatt planekonomi fr bonderiet frsts).
Eh, s de planerade fr att etanolen skulle bli en stor grej fr 35 r sedan,
nr de brjade tjafsa om krnkraften? Nej. Folk r bara slentrianfegisar.