Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-06-12, 18:22
  #1
Medlem
lilZer0s avatar
Först och främst så är det bra om man som icke insatt läser vad som finns att läsa på denna sida: http://www.stoppafralagen.nu/

Kortfattat innebär FRA-lagen att all elektronisk trafik (Email, SMS, osv.) som passerar Sveriges gränser kommer att genomgå ett filter där alla behandlas som misstänkta till brott (det vill säga avlyssnade). Om ord såsom bomb, raket, terror och så vidare, hittas i ett av dina sms kommer du genast att hamna i en databas för närmare granskning.

Det räcker med att du skickar ett sms till en vän:
"visst var det läckert med nyårsraketerna? "

Med andra ord så kommer allas vår personliga integritet att röjas!

Det jag just nu i bränt tillstånd sitter och funderar på är hur mycket mer diskret man måste vara nu hädanefter, att beställa godis från internet blir jobbigare då man måste fippla med proxies och kryptera all trafik och de som brukar skicka sms till sina kranar när de vill ha röka (jag inräknad, då jag skickar gratis sms till min kran) måste vara mycket mer diskreta.

Fyfan säger jag bara, och i skolan blir man itryckt att man har det bra här i Sverige för att här minsann har vi demokrati! Så fan heller!

Jag blir tårögd när jag bara tänker på vart Sverige är på väg...
Citera
2008-06-12, 18:32
  #2
Medlem
Nyppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilZer0
Jag blir tårögd när jag bara tänker på vart Sverige är på väg...
Ja, vem gör inte det.. Bodströmsamhälle, snutar som är ute och plockar "blommor" mitt i natten och 85-åriga tanter som tvingas sitta o dö i ett väntrum..

Fortsätter det så här är det snart dags att fly landet..

EDIT: Stavning
Citera
2008-06-12, 18:34
  #3
Medlem
Slemrottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilZer0
Kortfattat innebär FRA-lagen att all elektronisk trafik (Email, SMS, osv.) som passerar Sveriges gränser kommer att genomgå ett filter


Det du skriver, innefattar då bara trafik som går UT eller IN från/till sverige alltså? Det gäller inte all trafik INOM sverige eller?
Citera
2008-06-12, 18:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilZer0
Först och främst så är det bra om man som icke insatt läser vad som finns att läsa på denna sida: http://www.stoppafralagen.nu/

Kortfattat innebär FRA-lagen att all elektronisk trafik (Email, SMS, osv.) som passerar Sveriges gränser kommer att genomgå ett filter där alla behandlas som misstänkta till brott (det vill säga avlyssnade). Om ord såsom bomb, raket, terror och så vidare, hittas i ett av dina sms kommer du genast att hamna i en databas för närmare granskning.

Det räcker med att du skickar ett sms till en vän:
"visst var det läckert med nyårsraketerna? "

Med andra ord så kommer allas vår personliga integritet att röjas!

Det jag just nu i bränt tillstånd sitter och funderar på är hur mycket mer diskret man måste vara nu hädanefter, att beställa godis från internet blir jobbigare då man måste fippla med proxies och kryptera all trafik och de som brukar skicka sms till sina kranar när de vill ha röka (jag inräknad, då jag skickar gratis sms till min kran) måste vara mycket mer diskreta.

Fyfan säger jag bara, och i skolan blir man itryckt att man har det bra här i Sverige för att här minsann har vi demokrati! Så fan heller!

Jag blir tårögd när jag bara tänker på vart Sverige är på väg...
Det finns redan en stor tråd i ämnet, som är rätt placerad.

Om du inte förklarar på hur denna lag kommer vara till besvär för cannabisrökare, så kan du räkna med att snart se att tråden kastas eller sammanfogas med den redan befintliga tråden om den kommande FRA-lagen.
Citera
2008-06-12, 18:36
  #5
Medlem
Marketh4xx0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slemrotta
Det du skriver, innefattar då bara trafik som går UT eller IN från/till sverige alltså? Det gäller inte all trafik INOM sverige eller?

Den mesta trafiken passerar ändå sveriges gränser, t.ex. om du kommunicerar via gmail, MSN, eller någon annan server som ligger utomlands.
Citera
2008-06-12, 18:38
  #6
Medlem
lilZer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slemrotta
Det du skriver, innefattar då bara trafik som går UT eller IN från/till sverige alltså? Det gäller inte all trafik INOM sverige eller?
Ja, men tänk då på att de flesta hemsidor som du besöker och liknande är placerade utomlands.
Citera
2008-06-12, 18:39
  #7
Avstängd
ja och de köper ju säkert in en superduperdator bara för att regga det som passerar gränserna........ right. Om 5 år används det för att sätta dig i fängelse för att du röstade på fel parti.
Citera
2008-06-12, 18:40
  #8
Medlem
lilZer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Det finns redan en stor tråd i ämnet, som är rätt placerad.

Om du inte förklarar på hur denna lag kommer vara till besvär för cannabisrökare, så kan du räkna med att snart se att tråden kastas eller sammanfogas med den redan befintliga tråden om den kommande FRA-lagen.
Förstår du inte sambandet?

De som röker cannabis och kommunicerar över till exempel MSN, Yahoo och så vidare ligger i riskzonen.
Citera
2008-06-12, 18:40
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Det finns redan en stor tråd i ämnet, som är rätt placerad.

Om du inte förklarar på hur denna lag kommer vara till besvär för cannabisrökare, så kan du räkna med att snart se att tråden kastas eller sammanfogas med den redan befintliga tråden om den kommande FRA-lagen.
men det KAN vara nyttigt att spekulera i huruvida rökare behöver sluta använda avslöjande formuleringar. Sluta skriva gräs och weed och brunt och dylikt och börja använda ständiga kodord.

typ före: har du en halv femma gräs?
typ efter: har du en halv t-shirt?
Citera
2008-06-12, 18:44
  #10
Medlem
lilZer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstatera
men det KAN vara nyttigt att spekulera i huruvida rökare behöver sluta använda avslöjande formuleringar. Sluta skriva gräs och weed och brunt och dylikt och börja använda ständiga kodord.

typ före: har du en halv femma gräs?
typ efter: har du en halv t-shirt?
Ja, precis det jag ville komma fram till men min svenska suger.

Jag har redan upplyst min kran och hon blev väldigt glad att jag upplyste henne om det, så hon har nu informerat hennes kunder om att dem aldrig får:
  • Nämna namn.
  • Inte skriva ord som kan kopplas till gräs/hasch.
  • Inte skriva något ord som kan kopplas till vilket område man befinner sig i.

Så numera skickar vi nummerkombinationer för att få det vi vill ha.
Citera
2008-06-12, 18:44
  #11
Medlem
Robbadobbs avatar
men ni skriver väll ändå inget om droger på sms? då får ni ju skylla er själva.. eller iallafall använda kodord! bagare, dojja m.m

Detta borde ändå inte påverka de mer inbitna killarna som bara ringer och bokar möte. Jag ser inget hot härifrån överhuvudtaget
Citera
2008-06-12, 18:47
  #12
Medlem
Slemrottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marketh4xx0r
Den mesta trafiken passerar ändå sveriges gränser, t.ex. om du kommunicerar via gmail, MSN, eller någon annan server som ligger utomlands.


Citat:
Ursprungligen postat av lilZer0
Ja, men tänk då på att de flesta hemsidor som du besöker och liknande är placerade utomlands.


DOH! Tänkte inte på det
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback