Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-06-12, 14:53
Medlem
I vintras köpte jag en mango frukt för att kolla hur de smakar. Den smaka hemskt men jag spara ändå kärnan eftersom den var så stor. Sen efter någon vecka fick jag för mig att trycka ner kärnan i en julgrupp jag hade för att se om den kunde växa. Den har vuxit ganska mycket och är nu ca 3-4 dm. Jag undrar om den kan klara sig? Mango tycks vara någon typ av träd så den kan nog inte växa i krukan hur länge som helst. Förslag på hur jag ska ta hand om mitt träd?
Citera
2008-06-12, 15:30
Medlem
buffalos avatar
Plantera om den i en större kruka, så den får rejält med plats för rötterna är det enda tips jag kan ge. Mango är lite för exotiskt för mig.
Citera
2013-06-08, 21:49
Medlem
Jag har för ca 6 månader sedan planterat en mangokärna, den växte fint till en början,
någongång i januari/februari började den dock se hängig ut.
Bild:
http://i292.photobucket.com/albums/m...g?t=1370720804

Det konstiga är att den vägrar att dö men samtidigt så fortsätter den växa fast den ser ut om den gör.
Nu undrar jag vad jag ska göra för att få den att må bättre. Jag har testat ge den lite blomsternäring i vattnet. Jag har haft ute den i några dagar (när det var 28 grader på dagen och ca 20 på natten).
Jag har testat sköta den som en vanlig krukväxt, dvs vattnat lite då och då.
Har testat att vattna den dagligen, har testat att ha den med en plastpåsen över krukan för den extra luftfuktigheten. Men jag märker ingen skillnad oavsett vad jag gör.

Kan någon ge mig något tips?
Citera
2013-06-08, 23:27
Medlem
Ta bort de mögliga bladen och vattna inte så galet mycket?
Citera
2013-06-09, 00:03
Medlem
När jag började med mangon så läste jag på något växtforum att de ska vattnas gaaaalet mycket för att det är en tropisk växt, helst duscha med vatten 3ggr per dag (men vem har tid med det?).

Jag testar din variant, bort med mögliga blad och mindre vatten
Citera
2013-06-09, 00:53
Medlem
Det kan inte vara rätt att kalla den tropisk, den växer i tempererat klimat i Pakistan, Indien etc. Jag bildgooglade "mango tree", de ser ut att ha det rätt torrt emellanåt.
Citera
2013-06-09, 01:20
Medlem
rejmans avatar
Hittade rätt mycket info här, hoppas det hjälper lite iaf:

http://www.tropicalpermaculture.com/...g-mangoes.html

Tydligen ska de va mycket lätta att odla
Citera
2013-06-09, 02:13
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejman
Tydligen ska de va mycket lätta att odla
De lät intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av Litenskit
När jag började med mangon så läste jag på något växtforum att de ska vattnas gaaaalet mycket för att det är en tropisk växt, helst duscha med vatten 3ggr per dag (men vem har tid med det?).
Vad tycker den om att stå i självvattnande kruka som alltid har fuktig jord?
Citera
2022-03-07, 22:17
Medlem
ChiCoLas avatar
Tar gärna emot tips om hur man får den att överleva. Har lyckats odla upp 3 st,
men den som jag satte redan i mitten av januari började växa så in i helvete och är ca 30 cm hög med 4 blad som var oxh ett är typ 15-20cm x 5-6 cm på sitt bredaste ställe.

Bladen är mörkgröna och börjar bli lite tjockare nu.
De andra två är bara veckor gamla och var precis börjat få 3-4 blad som bara är någon cm långa.
Vill försöka få hjälp av solen så den stora är i en stor kruka med hål i botten så vattnet kan rinna ut.
Är rädd att vattna ihjäl den så ska sluta vattna så mycket.

Jag har märkt att man tjänar mycket tid på att ”boosta” dom i början.
Jag gör så att jag har en försluten glasburk , typ 5 liter, som jag fyller med jord till halva ungefär .
Lägger mangokärnan avskalad från den lilla bruna hinnan som den har , i en ziplock påse med några cl vatten i. Sen lägger jag den på elementet i några dagar så att skottet kommer ut fort.
När skottet är några cm långt lägger jag kärnan i burken med jord, det är alltid massa kondens i burken , så jag lägger mangon där i, täcker kärnan med jord och ställer den fuktiga glasburken med förslutet lock intill elementet så att ännu mer kondens bildas.

Efter någon vecka är den så lång att den nåt locket så då planterar jag den i en kruka och börjar med en ny kärna.

Så helt kort behöver jag mest tips för att få dem att överleva när de blir lite större.
Hur mycket ska man vattna ?
Har köpt sån näring till jorden, hjälper det ?
Måste man ha lekakulor i botten?
Ska den stå i direkt solljus eller bara i rum med fönster ?

Kan lägga upp en bild på den större sen

Edit : http://www.bilddump.se/bilder/202203...235.32.19.jpeg
Senast redigerad av ChiCoLa 2022-03-07 kl. 22:22.
Citera
2022-03-08, 04:03
Moderator
evilhoneys avatar
Bostad, hem och trädgård --> Trädgård, växter och odling
/Moderator
Citera
2022-11-16, 21:01
Medlem
Lillprinsessans avatar
Någon som lyckats odla frukten? Överallt jag läst står det att man inte ska förvänta sig att lyckas få nån mango så jag blev lite besviken.. Men kanske att någon har lyckats?
Citera
2022-11-16, 21:21
Medlem
ChiCoLas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillprinsessan
Någon som lyckats odla frukten? Överallt jag läst står det att man inte ska förvänta sig att lyckas få nån mango så jag blev lite besviken.. Men kanske att någon har lyckats?

Planterade kärnan i januari , den har blivit ca 70 cm men verkar nu blivit sjuk och tappat alla bladen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in