Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-06-09, 00:48
  #1
Medlem
Galenzos avatar
Har för avsikt att etablera ett nytt affärskoncept, något jag kallar för levande marknadsföring. Jag vill inte ge ut detaljer för då snor ni det direkt eftersom det är löjligt enkelt att dra igång.

Men för att ni ska kunna svara på frågorna så går det ut på att mitt koncept är länken mellan olika varumärken och en viss typ av distributionskanal.

På det sistnämnda får målgruppen (den enskilda individen) företagets varumärke eller en kort kampanjtext fastsatt direkt på kroppen. Hur det ska gå till säger jag inte. Men exponeringen är mycket tydlig alla fall. Individen ser det och lägger det på minnet, i det undermedvetna.

Han är nu alltså varje företags våta dröm; varumärket finns fysiskt på målgruppens egen kropp under en viss tidsrymd.

Distributionskanalens (min samarbetspartner) kapacitet varierar i fråga om utrymme och antalet möjliga individer, från 500 pers upp till 5000 kanske.

Min fråga är nu; hur mycket går det att ta betalt för detta, per individ, av företaget?

Kan man ta 300, 100 kr, 50 kr eller lägre?

Vi utgår från 50 kr för arguments sake:

- Uppskattade 1800 individer är på plats hos samarbetspartern denna dag.

- Företaget ex. Nike har en kampanj om nya skor på marknaden.

- Den informationen får nu individen placerad på sin kropp.

Siffror: 1800 individer x SEK 50 = 90 000 tkr

Av 90 000 tkr får min samarbetspartner en viss procent.

Faktura till företaget, några dagar senare: 90 000 tkr + moms.

Denna siffra är alltså inte statisk på något sätt. Antalet individer kan skifta markant varje dag. Se längre ner

Men, är då företaget villig att betala den summan (50 SEK) per skalle för att få ut sitt varumärke eller kampanj? Eller går det att ta mer betalt?

Och bryter företagen ner det på individnivå när de budgeterar för en reklamkampanj? Dvs värdering av varje pot. individ som de riktat sig till.

Begriper ni hur jag tänker här?

Dessutom;
Ovan gäller alltså bara för en enda partner en enda dag.

Men tänk er nu att samma sak sker parallellt samma dag hos ytterligare 30-talet samarbetspartners, med andra företag och deras varumärken eller kampanjer.

Tänk er sedan att konceptet kan köras stort varje dag året om i en massa städer oberoende av varandra.

Nu har jag inte hittat på konceptet tyvärr, men det finns i Australien och i det nätverket når konceptet ett par hundratusen varje vecka. Och de omsätter stora pengar, grundarna till originalet.

Blev ni kloka på det trots mina kryptiska förklaringar? Går det ändå att resonera kring prissättningen för tjänsten?

Edit: Denno här på FB har ju dragit igång sitt koncept med starka såser. Så frågan riktar sig därför direkt till honom: Skulle du vara villig att betala för att få ut ditt varumärke direkt på kroppen hos konsumenterna? Ex.

"Chilihouse.se - heta såser till ditt kök" (urkass slogan, jag vet)

Nu vet jag att du är nystartad och har inte de summorna men den principiella frågeställningen är intressant att fundera över.
__________________
Senast redigerad av Galenzo 2008-06-09 kl. 01:07.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback