Citat:
Ursprungligen postat av frenesi
Mitt rövhål kliar. Antar att jag har sprickor i rövhålet för det kommer blod på pappret när jag torkar mig efter toabesök. Antar att det är sprickorna som läker, därför kliar det. Kan man göra något åt detta? Dels att slippa sprickorna och dels att slippa kliandet? Någon som känner igen sig?
Puss hej
Analklåda (pruritus ani) är ett besvärande tillstånd, som det tyvärr inte finns någon radikal behandling mot. Ett par råd som man brukar ge:
1) som alltså du har märkt blöder det från din irriterade analöppning om du försöker torka bort all skit från den på konventionellt sätt. Försök med att blöta mjukaste sortens toapapper med babyolja i stället. Alternativt använd bara toapapper till den ytligaste rengöringen, och tvätta ren analöppningen med tvål. Isåfall, kör med en sur tvål typ Laktacyd i vart fall hälften av gångerna.
Däremot har det inte särdeles mycket att göra med om du är hård eller lös i magen, så finns ingen större anledning att försöka ändra på den saken för analklådans skull.
2) Det är alltså en inflammation av analöppningen. Hydrocortison som salva eller kräm minskar inflammationen, och däigenom klådan. Finns att köpa receptfritt på apoteket. Kleta in dig där bak med det inför sänggåendet och när du har skitit i en vecka, och se hupass mycket bättre du känner dig.
3) Om detta inte hjälper, så sök läkare. Klåda förmedlas från smärtreceptorerna, bara med lite mindre starka impulser, så ett lokalbedövningsmedel i salvform kan ge god symptomatisk lindrig, och ger dig dessutom väsentligt mindre anledning att riva dig där bak, vilket rent generellt ska undvikas om man vill bli bättre.
Däremot spelar det ingen större roll för analklådan om man är hård eller lös i magen, så det behöver du inte försöka ändra på för den sakens skull.