Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-25, 12:24
  #205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
Den frågan tycker jag är svår att svara på generellt, det beror ju helt på vilka sammanhang man dras till. Men Köln är en väldigt levande stad där det händer massor. München upplever jag som lite stelt, kanske beroende på att det är svårt att bo där om man inte har gott om pengar. Köln är betydligt mer avslappnat.

Låter bra. Hört gott om Köln annars, så funderar på att dra dit. Enkelt med att ordna bostad?
Citera
2015-06-25, 12:29
  #206
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gruvpojken
Låter bra. Hört gott om Köln annars, så funderar på att dra dit. Enkelt med att ordna bostad?
Nej, men det är inte omöjligt. I Tyskland är det inte ovanligt att bo i så kallade WG:s (Wohngemeinschaften), dvs att man delar lägenhet med andra som man inte känner. Det är det lättaste sättet att hitta en bostad på. Googla på WG och Köln så lär du hitta saker.
Citera
2015-06-25, 12:36
  #207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
Nej, men det är inte omöjligt. I Tyskland är det inte ovanligt att bo i så kallade WG:s (Wohngemeinschaften), dvs att man delar lägenhet med andra som man inte känner. Det är det lättaste sättet att hitta en bostad på. Googla på WG och Köln så lär du hitta saker.

Har inget mot kollektiv, och verkar finnas gott om det nu när jag sökt runt. Ska nog ordna sig så länge bostadsmarknaden är bättre än Sveriges, men får ta och slipa upp min tyska
Tack för hjälpen!
Citera
2015-06-27, 19:38
  #208
Medlem
Edit: Ta bort
Citera
2015-06-27, 20:01
  #209
Medlem
Efter lite om och men har jag beslutat mig för Berlin ändå, på grund av kontakter där och liknande. Vad är bästa tillvägagångssättet vid flytt? Ska jag leta lite kollektiv och så i förväg, eller sticka dit, bo på hostel i några dagar medan jag letar någonstans att bo? Hur mycket pengar tror ni behövs, 10-20k?
Citera
2017-05-16, 14:21
  #210
Medlem
Jag antar att det blir en liten bump i denna tråden nu, men jag provar ändå.

Efter en del övervägande så har jag börjat komma in på tankarna kring att flytta och fortsätta karriären i Tyskland. Huvudanledningen är egentligen Stockholms bostadsmarknad som är helt horribel där jag nu hört och läst att Tysklands storstäder är lite lättare att komma in på.

Den bransch som jag är verksam inom är IT (systemutvecklare). Jag är strax under 30 och kommer när det blir aktuellt att flytta ner ha en del år inom branschen.

Språkkunskaper inom tyska = 0, däremot har jag en sambo som talar väldigt bra tyska. Inte för att det skulle ge mig något, men det kanske underlättar att lära sig språket om det är viktigt att kunna.

Anyway - tl;dr - Hur ser det ut för någon som är systemutvecklare i Tyskland (Berlin?), examen från en av de "fina" universiteten från Sverige, med några års erfarenhet. Tyskakunskaperna är på en "parodisk hitlernivå", typ.
Citera
2017-07-10, 07:26
  #211
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tummen
Jag antar att det blir en liten bump i denna tråden nu, men jag provar ändå.

Efter en del övervägande så har jag börjat komma in på tankarna kring att flytta och fortsätta karriären i Tyskland. Huvudanledningen är egentligen Stockholms bostadsmarknad som är helt horribel där jag nu hört och läst att Tysklands storstäder är lite lättare att komma in på.

Den bransch som jag är verksam inom är IT (systemutvecklare). Jag är strax under 30 och kommer när det blir aktuellt att flytta ner ha en del år inom branschen.

Språkkunskaper inom tyska = 0, däremot har jag en sambo som talar väldigt bra tyska. Inte för att det skulle ge mig något, men det kanske underlättar att lära sig språket om det är viktigt att kunna.

Anyway - tl;dr - Hur ser det ut för någon som är systemutvecklare i Tyskland (Berlin?), examen från en av de "fina" universiteten från Sverige, med några års erfarenhet. Tyskakunskaperna är på en "parodisk hitlernivå", typ.
IT-branschen är generellt het och systemutvecklare har lätt för att få jobb, men att hitta ett sådant utan tyska språkkunskaper blir nog svårare. Kan du inte tänka dig att gå en språkkurs ett par månader först? Tror att det skulle underlätta mycket.

För jobb är sidan www.stepstone.de bra. Lycka till!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f688733

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback