2008-06-09, 18:13
Citat:
Ursprungligen postat av 408
Akta dig för den mannen han är beroendeframkallande kan jag säga, han har skrivit över 600 böcker, och det finns ett 100-tals video och ljudinspelningar. 

Jag förstår vad du menar och är glad att jag fick en chans att lyssna på honom. Tackar igen för länken. Jag kommer att söka mer av den mannen, det är ett som är säkert.
Citat:
Uppmärksamhet och medvetande sägs vara två olika saker men de är starkt beroende av varandra. Barn upplever saker med en helt annan intensitet för de ser saker för vad de verkligen är, de har inte blivit hjärntvättade ännu.
Är det inte detsamma som Platons idéer beskrivet i grottliknelsen? Vi upplever verkligeten utifrån vårt medvetande om denna verklighet. Men vi vet egentligen inte om vi upplever det "sanna"?
Citat:
Det är svårt att förklara detta men vi filtrerar allting innan det når oss, vad som är kvar av verkligheten är inte vad den egentligen är. När du äter mat t.ex. är du inte 100% fokuserad på upplevelsen, utan sitter antaglien och tänker på annat. Eller börjar jämför maten med annan mat och kommer därför ifrån upplevelsen.
Men handlar inte det mera om vad vi fokuserar på? Visst blir vi mindre medvetna om vad maten smakar, exemeplvis, om vi tänker på annat. Men menar du att det sänker själva medvetandet?
Citat:
En person som mediterat mycket, ska leva 100% i nuet och låter inte tankarna styra. Som sagt när tankarna försvinner ska man förstå saker med en helt annan klarhet. Man tänker inte utan man ser, även utan ögon, om du förstår vad jag menar. Om du kollar alla Buddhas texter, eller vem som helst som mediterat länge, så säger han/hon alltid "ser" över allting de kommit fram till.
Jag vet inte om jag förstår vad du menar, det låter som att jag vill veta mer...
I samma stund som vi använder vårt språk så måste vi ju använda våra tankar eller? Vi behöver ett språk för att kunna utnyttja vårt medvetande eller? Jag bara undrar!
Citat:
Jag är nog inte så bra på att förklara detta, som sagt svårt att svara på om det liggger någon sanning i detta då det krävs att man mediterat en hel del, eller blir vad som kallas upplyst.
Du har väckt ett intresse hos mig - det kan jag säga. Om jag förstår dig rätt så skall det du skriver inte gå att förklara

Citat:
Angående om filosofi är vetenskap, så missuppfattade jag dig. Menade att vetenskapen är beroende av filosofin men att det är helt klart olika saker.
Då är jag med...
Citat:
Här är ett litet smakprov på hans sköna humor också: http://www.youtube.com/watch?v=6D7rWLzloOI