Citat:
Ursprungligen postat av g.en
Själva kärnan i sökandet efter sanningen ligger väl i att vi inte vet svaret på våra frågor?
I samma stund som vi tror oss veta svaret på en fråga så slutar sökandet, eller hur?
I samma stund som vi tror oss veta svaret på en fråga så hamnar den utanför filosofins område eftersom vi inte har någon anledning att filosofera över det som anses bevisat!
Där vill jag sammanfatta min fråga till er: Finns det någon fråga som vi vet svaret på?
Jag vill nog ställa mig tveksam till detta påstående. Problemet är väl i detta fall vilka
vi är. Jag har svårt att tro att alla någonsin kommer att vara överens om att en
filosofisk fråga är fullständigt besvarad (även om vi nog kan säga att vissa rent naturvetenskapliga fakta är bevisade). Visst når filosofer framsteg i sitt sökande efter svaret på en fråga, men det slutar givetvis inte där eftersom filosofin till sin natur är skeptisk. Åsikter kommer alltid att bemötas.
När den som trott sig veta ett svar får reda på att andra inte håller med, måste denne givetvis än en gång studera beläggen för sitt försanthållande. Det finns ytterst få frågor inom filosofin som inte debatteras, och eftersom debatterna stundtals kan vara tämligen hätska anser väl båda parter att de vet, och deras mission är att övertyga den andra. Man letar ständigt vidare efter nya bevis, och nya infallsvinklar dyker upp hela tiden.
Sanna filosofer kommer alltid att söka vidare och vidga sina vyer, framförallt då de ju alltid kommer att granskas och utmanas av andra. Betänk hur länge filosofi har praktiserats och hur många tvärsäkra åsikter som förts fram. Den lever än och den kommer att leva så länge toleransen för andras åsikter finns. Den dag toleransen och ödmjukheten försvinner och hybrisen tar över, ja då kanske vissa
filosofer kommer att förlora sin filosofiska själ. Filosofin som sådan är inte oresonlig och fundamentalistisk utan öppen och - som namnet antyder - vishetsälskande.
Nej, de ilosofiska frågorna har vi ännu inte svaren på. Kanske finns svaren någonstans, men det kommer nog att dröja innan vi finner dem.