Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-21, 23:06
  #205
Medlem
MarioForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodR
Då borde du pröva Castlevania 4 (och även de äldre spelen). Inga RPG element, men känslan och miljöerna är på topp!

Fast de är väldigt olika även estetiskt. Symphony of the night har en mer aristokratisk finish både vad gäller karaktärsdesign och alla olika områden och rum i slottet.
Castlevania IV utspelar sig på klassiskt vis ganska mycket utanför, the rocky road to Dracula, och så ser ju Simon ut som Conan barbaren, det var väl fortfarande coolt då

Castlevania IV är väl förresten enda spelet där man kan attackera rakt uppåt och nedåt och diagonalt med piskan, det är en rätt cool feature.
Citera
2010-11-21, 23:13
  #206
Medlem
Panzerbat.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarioForPresident
Fast de är väldigt olika även estetiskt. Symphony of the night har en mer aristokratisk finish både vad gäller karaktärsdesign och alla olika områden och rum i slottet.
Castlevania IV utspelar sig på klassiskt vis ganska mycket utanför, the rocky road to Dracula, och så ser ju Simon ut som Conan barbaren, det var väl fortfarande coolt då

Castlevania IV är väl förresten enda spelet där man kan attackera rakt uppåt och nedåt och diagonalt med piskan, det är en rätt cool feature.
Det är ett under att det bara går i CVIV.
Citera
2010-11-26, 02:18
  #207
Medlem
MarioForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzerbat.
Det är ett under att det bara går i CVIV.

Mm, fast å andra sidan känns inte bandesignen eller motståndet särskilt anpassade efter attacker i 8 riktningar, förutom krokarna man svingar sig i. Det känns lite som en efterhandskonstruktion eftersom man kan döda många fiender utan att ens utsätta sig för någon som helst fara. Man hade förmodligen kunnat klara Castlevania IV även om man bara kunnat attackera i 2 riktningar som i de andra spelen (även om det hade varit svårare), därför känns det mest som en gimmick.
Citera
2010-11-26, 02:26
  #208
Medlem
SodRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarioForPresident
Mm, fast å andra sidan känns inte bandesignen eller motståndet särskilt anpassade efter attacker i 8 riktningar, förutom krokarna man svingar sig i. Det känns lite som en efterhandskonstruktion eftersom man kan döda många fiender utan att ens utsätta sig för någon som helst fara. Man hade förmodligen kunnat klara Castlevania IV även om man bara kunnat attackera i 2 riktningar som i de andra spelen (även om det hade varit svårare), därför känns det mest som en gimmick.

Hehe, tänkte på det också, går ju att "snipea" många fiender genom väggar osv.
Citera
2010-12-09, 07:53
  #209
Medlem
Har haft ett Castlevania maraton på senaste tiden och har snart kört igenom alla spelen. vilka tycker ni är bäst?

Men för att göra en liten lista på dom jag tycker har varit bäst i serien:

1: Castlevania: Symphony of the Night (PSX)

2: Castlevania: Portrait of Ruin (NDS)

3: Castlevania: Aria of Sorrow (GBA)

4: Castlevania: Circle of the Moon (GBA)

5: Castlevania: Dawn of Sorrow (NDS)

6: Castlevania Dracula X (SNES)

7: Castlevania 3: Dracula's Curse (NES)

8: Castlevania (NES)

9: Castlevania: Lord of Shadows (PS3)

10: ... Ingen aning då jag fortarande har några kvar att köra igenom men för att gissa så tror jag Castlevania: Chronicles (PSX) kommer att ramla in på listan.

Castlevania som jag har kvar att spela är:

Castlevania: Chronicles (PSX)

Castlevania: Lament of Innocence (PS2)

Castlevania: Curse of Darkness (PS2)

Castlevania: The Adventure ReBirth (Wii)

Och alla GB spelen men GB känns inte så intressant i dagsläget tyvärr.

Och för att nämna dom absolut sämsta i serien, Castlevania (N64) och Castlevania: Legacy of Darknes (N64)
Citera
2010-12-09, 19:25
  #210
Medlem
OneUps avatar
Har precis börjat spela Ecclesia på DS-emulator, och kommit till en vägg där man kan slå sönder block. Man ska använda sin glyph för att ha sönder blocken, problemet är att jag inte lyckades få tag i glyphen där bakom på första försöket, och nu går det inte längre att använda glyphen varken där eller någon annanstans!? Jag håller inne upp och sen slår jag, men absolut inget händer. Är det jag som är dum eller har det blivit en bugg?

EDIT: Nvm, det var jag som var dum.
__________________
Senast redigerad av OneUp 2010-12-09 kl. 19:37.
Citera
2010-12-09, 21:34
  #211
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kr0owe
Har haft ett Castlevania maraton på senaste tiden och har snart kört igenom alla spelen. vilka tycker ni är bäst?

Men för att göra en liten lista på dom jag tycker har varit bäst i serien:
Glöm inte Order of Ecclesia till DS, har spelat ett par timmar nu och gillar det som fan
Citera
2010-12-12, 16:17
  #212
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneUp
Glöm inte Order of Ecclesia till DS, har spelat ett par timmar nu och gillar det som fan

Jo jag har redan kört det men gillar inte riktigt att hoppa mellan olika banor. De flesta jag nämnde i min lista är ju spel där man håller sig i/utanför ett slott och sedan backtrackar och har sig, ungefär som i Metroid (en annan favoritserie). Men för att bara nämna just NDS så tyckte jag tyvärr det var ett av de sämre medan jag gillade Portrait of Ruin mest men Order of Ecclesia är helt klart värt att köra igenom om man inte redan gjort det.

Castlevania: Lord of Shadows lider ju även lite av detta med, men största nackdelen där tyckte jag var att det var på tok för lite slottsmiljöer men även att många bossar inte kändes så värst intressanta men kul hade jag ju i alla fall med spelet och det innehöll dessutom mycket pussel vilket alltid är trevligt. (:
__________________
Senast redigerad av kr0owe 2010-12-12 kl. 16:22.
Citera
2010-12-13, 13:34
  #213
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kr0owe
Jo jag har redan kört det men gillar inte riktigt att hoppa mellan olika banor. De flesta jag nämnde i min lista är ju spel där man håller sig i/utanför ett slott och sedan backtrackar och har sig, ungefär som i Metroid (en annan favoritserie). Men för att bara nämna just NDS så tyckte jag tyvärr det var ett av de sämre medan jag gillade Portrait of Ruin mest men Order of Ecclesia är helt klart värt att köra igenom om man inte redan gjort det.

Castlevania: Lord of Shadows lider ju även lite av detta med, men största nackdelen där tyckte jag var att det var på tok för lite slottsmiljöer men även att många bossar inte kändes så värst intressanta men kul hade jag ju i alla fall med spelet och det innehöll dessutom mycket pussel vilket alltid är trevligt. (:
Det håller jag faktiskt med om. I de andra NDS-spelen låg en stor del av utmaningen i att klura ut vart man ska, i Ecclesia ligger det svåra i att man hela tiden är underlevlad (iaf jag). Dock finns ju fortfarande atmosfären, musiken! och de fantasifulla miljöerna och fienderna kvar
Citera
2010-12-19, 16:34
  #214
Medlem
-Johan-s avatar
Satt igår och spelade Castlevania med en polare. Det var så svårt efter ett tag att vi höll på att börja grina. Jävla fåglar som kastar ned marulvar på en
Citera
2011-01-05, 13:21
  #215
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kr0owe
Har haft ett Castlevania maraton på senaste tiden och har snart kört igenom alla spelen. vilka tycker ni är bäst?

Men för att göra en liten lista på dom jag tycker har varit bäst i serien:
5: Castlevania: Dawn of Sorrow (NDS)
Då måste jag fråga, varför inte DoS kommer högre upp? Inget slår ju Symphony, men skulle i alla väder säga att Dawn of Sorrow är det som kommer på andraplats
Citera
2011-01-05, 13:22
  #216
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Johan-
Satt igår och spelade Castlevania med en polare. Det var så svårt efter ett tag att vi höll på att börja grina. Jävla fåglar som kastar ned marulvar på en

Vilket spelade ni?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback