Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-06-05, 12:40
  #1
Medlem
Panzerbat.s avatar
Ja det är då skamligt att världens bästa spelserie, Castlevania, inte har någon egen tråd, därför så startar jag den nu

Här kan vi diskutera allt som har med castlevania o göra, favorithjälte, svåraste bossen och favoritspel och så vidare.

Bästa CV-spelet imo är Rondo Of Blood, Richter Belmont, min favorit, i huvudrollen, tätt följt utav Symphony Of The Night

Jag hoppas innerligt att jag inte är den enda på stora FB som älskar CV...
Citera
2008-06-05, 14:32
  #2
Medlem
Megalomanias avatar
Det har verkligen gått utför med Castlevania. Efter ett par bra spel till PSX/Saturn har det enbart kommit ut skit. Min favorit är originalet.

Jag håller på att kolla på Captain N serien just nu och där är Simon en jävla fjolla som klär sig som en pilot eller något.

http://www.andysartwork.com/gallery/CaptainN.jpg
Killen som står och speglar sig ska föreställa Simon.
Citera
2008-06-05, 15:04
  #3
Medlem
Panzerbat.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalomania
Det har verkligen gått utför med Castlevania. Efter ett par bra spel till PSX/Saturn har det enbart kommit ut skit. Min favorit är originalet.

Jag håller på att kolla på Captain N serien just nu och där är Simon en jävla fjolla som klär sig som en pilot eller något.

http://www.andysartwork.com/gallery/CaptainN.jpg
Killen som står och speglar sig ska föreställa Simon.
Det var ju inte likt simon någonstans

Jo, de nyare spelen suger verkligen, tänker då på 3d spelen, Lamment of Innocence och Curse of Darkness. Blää
Citera
2008-06-05, 16:02
  #4
Medlem
linda skugges avatar
Jag har aldrig provat castlevania symphony of the night som verkar som det bästa spelet så jag måste säga att castlevania två är den bästa delen, troligen för att det var ett av de första spelen jag klarade ut och därmed känns det extra stort varje gång jag spelar det.

Simon belmont for president
Citera
2008-06-05, 16:51
  #5
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzerbat.
Ja det är då skamligt att världens bästa spelserie, Castlevania, inte har någon egen tråd, därför så startar jag den nu

Här kan vi diskutera allt som har med castlevania o göra, favorithjälte, svåraste bossen och favoritspel och så vidare.

Bästa CV-spelet imo är Rondo Of Blood, Richter Belmont, min favorit, i huvudrollen, tätt följt utav Symphony Of The Night

Jag hoppas innerligt att jag inte är den enda på stora FB som älskar CV...
Har faktiskt funderat på att starta en SotN-tråd men orkade inte ta tag i det, bra att du fixade en Castlevania-tråd, men eftersom det fortfarande är en levande spelserie, med ett nytt lir snart ute till DS:

http://en.wikipedia.org/wiki/Castlev...er_of_Ecclesia

Så anser jag att tråden bör flyttas till spelforumet. Jag har dock en mycket allvarlig fråga till TS:

HUR FAN KAN DU ANSE ATT DET FINNS CASTLEVANIA-SPEL SOM ÄR BÄTTRE ÄN SYMPHONY OF THE NIGHT?!?!??!!?

Frågar du mig så är Castlevania: Symphony of the Night, det absolut bästa och överlägset kungligaste spelet som någonsin har skapats i historien. Inget snack om saken.
Citat:
Ursprungligen postat av Panzerbat.
Det var ju inte likt simon någonstans

Jo, de nyare spelen suger verkligen, tänker då på 3d spelen, Lamment of Innocence och Curse of Darkness. Blää
LoI var inte alls så dåligt, det var helt okej, hade bra grafik och bra musik, och musiken var skitbra i CoD, har dock inte spelat igenom hela CoD men så misslyckade delar i serien var inte dessa två avsnitt. Visst, inte direkt någon Devil May Cry-spelkänsla över det hela, men det är inte IGA:s fel eftersom det är Konami som snålar på hans budget.
Citera
2008-06-05, 17:12
  #6
Medlem
Panzerbat.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Har faktiskt funderat på att starta en SotN-tråd men orkade inte ta tag i det, bra att du fixade en Castlevania-tråd, men eftersom det fortfarande är en levande spelserie, med ett nytt lir snart ute till DS:

http://en.wikipedia.org/wiki/Castlev...er_of_Ecclesia

Så anser jag att tråden bör flyttas till spelforumet. Jag har dock en mycket allvarlig fråga till TS:

HUR FAN KAN DU ANSE ATT DET FINNS CASTLEVANIA-SPEL SOM ÄR BÄTTRE ÄN SYMPHONY OF THE NIGHT?!?!??!!?

Frågar du mig så är Castlevania: Symphony of the Night, det absolut bästa och överlägset kungligaste spelet som någonsin har skapats i historien. Inget snack om saken.LoI var inte alls så dåligt, det var helt okej, hade bra grafik och bra musik, och musiken var skitbra i CoD, har dock inte spelat igenom hela CoD men så misslyckade delar i serien var inte dessa två avsnitt. Visst, inte direkt någon Devil May Cry-spelkänsla över det hela, men det är inte IGA:s fel eftersom det är Konami som snålar på hans budget.
SotN är ett asbra spel, förmodligen det bästa som släppts till PSX, men jag anser ändå att Rondo är bättre.
SotN är det enda CV-spel som klarade av att gå från linjär sidescroler till ickelinjär actionrpgäventyr.
Aria of Sorrow och de andra GBA äventyren klarade inte alls av att fånga magin.
Men jag tycker fan att castlevania ska vara som CV1, med levels och en liten boss mot slutet, som i Rondo.
Citera
2008-06-05, 17:22
  #7
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzerbat.
SotN är ett asbra spel, förmodligen det bästa som släppts till PSX, men jag anser ändå att Rondo är bättre.
SotN är det enda CV-spel som klarade av att gå från linjär sidescroler till ickelinjär actionrpgäventyr.
SotN har bättre musik, bättre kontroll (RoB har ganska stel spelkänsla), mycket mer replay value, och framför allt musiken, i SotN, är bättre än RoB (det är visserligen bra musik i RoB också, speciellt i remaken till PSP).

Framför allt så har ju SotN Alucard, och det är skäl nog till att föredra SotN framför RoB.
Citat:
Ursprungligen postat av Panzerbat.
Aria of Sorrow och de andra GBA äventyren klarade inte alls av att fånga magin.
GBA och DS Castlevania är ju SotN kloner. Aria och Dawn of Sorrow är väl okej, men Portrait of Ruin var lite medioker, och Harmony of Dissonance hade sina brister, speciellt med ljudet.
Citat:
Ursprungligen postat av Panzerbat.
Men jag tycker fan att castlevania ska vara som CV1, med levels och en liten boss mot slutet, som i Rondo.
Det var ju så Lament of Innocence var. Det var mer upplagt som klassiska Castlevania, med inte för mycket Metroidvania stuk, inget RPG-level up, etc.
Citera
2008-06-05, 20:55
  #8
Medlem
Bäckahästs avatar
Aldrig varit stort fan av Castlevania. Symphony of the Night är jäkligt ballt, men de gamla nintendoklassikerna kommer jag aldrig in i så värst.
Citera
2008-06-05, 21:08
  #9
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bäckahäst
Aldrig varit stort fan av Castlevania. Symphony of the Night är jäkligt ballt, men de gamla nintendoklassikerna kommer jag aldrig in i så värst.
Det beror på att de gamla Nintendo-klassikerna egentligen är skit, speciellt tvåan är helt värdelös. Jag rådiggade ettan till NES och spelade det så mycket jag kunde, men tvåan var ju riktigt tråkig, tycker att Angry Nintendo Nerd gjorde en riktigt skön och klockren recension av CV2:

CASTLEVANIA 2: SIMON's QUEST by the Angry Nintendo Nerd: http://www.youtube.com/watch?v=V4we8iFk-fY

Måste nog vara en av de bästa och mest underhållande TV-spelsrecensioner jag någonsin uppskattat. Minns att jag bytte till mig till Castlevania 2 via TV-spelsbörsen någonstans runt början av 90-talet. Fan vad tråkigt det spelet var, orkade aldrig spela igenom det.

http://castlevania.classicgaming.gamespy.com/

Bra sida ifall ni vill veta allt om Castlevania. Finns Castlevania soundtracks att tanka där och allt annat som berör Castlevania.
Citera
2008-06-05, 22:22
  #10
Medlem
Panzerbat.s avatar
Jo Simons Quest var en jävla flopp.


Men du, förmodar att du kan mycket om SotN, minns du var man får tag i sword familiar kortet? Någonstans i Orlox Quarters vet jag, men om det var inverted castle eller normala minns jag fan inte.

Började spela igen, för första gången på flera år nu, minns knappt någonting av spelet längre
Citera
2008-06-05, 22:57
  #11
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzerbat.
Jo Simons Quest var en jävla flopp.


Men du, förmodar att du kan mycket om SotN, minns du var man får tag i sword familiar kortet? Någonstans i Orlox Quarters vet jag, men om det var inverted castle eller normala minns jag fan inte.

Började spela igen, för första gången på flera år nu, minns knappt någonting av spelet längre
Hehe, jag har spelat SotN så många gånger nu att jag har memorerat spelet i detalj i huvudet. Jag råkade dock glömma bort en sådan simpel skitsak som att man behöver klock-subweapon för att öppna ena sidan av klockan. Hur som helst, finns en bra detaljerad karta här:

http://www.rpgclassics.com/shrines/p...evsn/map.shtml

Sword card finns i första slottet.
Citera
2008-06-06, 01:03
  #12
Moderator
Falukropps avatar
Ja, jag måste faktiskt också hålla med om att i alla fall Portrait of Ruin var minst lika bra som SotN. Det sistnämnda var förvisso det första i serien med "metroidkloner", och var för sin tid otroligt grymt. Det är ett sånt spel man verkligen minns. Men jag tycker ändå de verkligen har fått till finliret i DS-varianterna.

Man får väl se vad Order of Ecclesia har att bjuda på. Mycket roligt på gång till DS andra halvan av 2008


[edit] Kom att tänka på en rätt cool grej jag upptäckte senast jag lirade igenom SotN. Säkert nån som upptäckt det innan mig, men la märke till att det stod nåt i "svepet" som blir när man slår med ett av tvåhandssvärden man hittar i uppochnedvända slottet. Lirade i emulator, så screenshotade det. Vill minnas att det stod Verboten i frakturstil :>

Minns inte vad svärdet hette, men man kastar iväg det när man slår.
__________________
Senast redigerad av Falukropp 2008-06-06 kl. 01:12.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback