Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-06-04, 19:23
  #1
Medlem
Fizzlors avatar
Jag vet inte riktigt om detta ska ligga i Politik, men jag gör ett försök här.

Jag undrar helt enkelt vilka särrättigheter denna minoritetsgrupp har, som andra inte har. Exempelvis har jag för mig att de fick fiska på platser där andra inte fick.

Jag skulle väldigt gärna uppskatta om ni kunde komma med källor, helst från "officiella" sidor.

Till de som undrar så ska jag försöka bevisa för en person att Samerna inte helt spelar efter samma regler som oss andra.

Tack på förhand!
Citera
2008-06-04, 22:52
  #2
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Jag vet inte riktigt om detta ska ligga i Politik, men jag gör ett försök här.

Jag undrar helt enkelt vilka särrättigheter denna minoritetsgrupp har, som andra inte har. Exempelvis har jag för mig att de fick fiska på platser där andra inte fick.

Jag skulle väldigt gärna uppskatta om ni kunde komma med källor, helst från "officiella" sidor.

Till de som undrar så ska jag försöka bevisa för en person att Samerna inte helt spelar efter samma regler som oss andra.

Tack på förhand!
Detta har ganska lite med religion att göra.. Jag känner igen att de har rätt till stora landområden och fiskedrag. De har ett sameting, men jag har ingen aning om vad de har för bestämmanderätt. Samiskan är officiellt minoritetsspråk så alla allmänna handlingar kan beställas på samiska . Nu är det ju något jönsigt förslag på g om att alla svenskar skall lära sig mer om samisk kultur... Jodå, som att etniciteter inte var sociala konstruktioner...
Citera
2008-06-04, 23:08
  #3
Medlem
Olaus Magnuss avatar
wiki:
Citat:
Renskötselrätten innebär rätt till renbete, jakt och fiske. Rätten till renskötsel omfattar omkring 30 procent av Sveriges yta, från Idre i söder till Karesuando i norr.

Renskötselrätten kräver medlemskap i någon av Sveriges 51 samebyar. Inom varje sameby finns ett varierande antal renskötselföretag och varje företag består i sin tur av en eller flera renägare. År 2000 fanns det 4525 renägare (2811 män och 1586 kvinnor). Av dem ägde 3656 mindre än 50 renar, medan 108 renägare ägde mer än 400 renar. Ofta samarbetar flera familjemedlemmar eller släktingar inom ett gemensamt företag.

Den huvudsakliga intäkten från rennäringen är renkött och andra renprodukter, samt försäljning av fisk och vilt. Rennäringen omsätter omkring 100 miljoner kronor årligen, varav hälften består av statligt stöd i olika former.

Den svenska lagstiftningen begränsar renskötseln till dem som är medlemmar i en sameby och detta har lett till konflikter inom den samiska befolkningen.

Som sagt, det räcker inte med att vara same för att få del av dessa specialrättighetr, du måste även vara medlem i en sameby.

För övrigt skulle nog tråden passa bättre i Juridik.
Citera
2008-06-05, 11:05
  #4
Medlem
Carpe Diems avatar
Religion -> Juridik
/mod.
Citera
2008-06-05, 11:09
  #5
Medlem
Castafiores avatar
En början kan vara att ta sig en titt på rennäringslagen från 1971.

http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19710437.htm

Samer får till att börja med syssla med renskötsel

Sedan finns rennäringsförordningen från 1993

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19930384.HTM
Citera
2008-06-05, 11:10
  #6
Medlem
Samer har som andra minioritetsspråk rätt till t.ex. att det får rättegången på sitt eget språk.

Jag har för mig att de även kan kräva tolk på plats, ifall de exempelvis åkt dit för fortkörning så kan de kräva att de får ''anklagelsen/domen'' läst på sitt språk.

Vet inte riktigt om det var detta du var ute efter men alltid nått
Citera
2008-06-05, 11:11
  #7
Medlem
Castafiores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snappan123
Samer har som andra minioritetsspråk rätt till t.ex. att det får rättegången på sitt eget språk.

Jag har för mig att de även kan kräva tolk på plats, ifall de exempelvis åkt dit för fortkörning så kan de kräva att de får ''anklagelsen/domen'' läst på sitt språk.

Vet inte riktigt om det var detta du var ute efter men alltid nått

Ja, samiska är ett av Sveriges officiella minoritetspråk.
Citera
2008-06-05, 11:41
  #8
Medlem
Fizzlors avatar
Tack för allla bra svar!
Citera
2008-06-05, 15:21
  #9
Medlem
Nakenchocks avatar
Men som Olaus Magnus sa- du måste vara medlem i en sameby för att få "fömånerna". Det räcker inte att du är same. Och alla har inte rätt att få bli medlemmar.

Citat:
En medlem i en sameby måste vara same. En medlem måste också delta i renskötseln inom samebyn. Även den som tidigare har deltagit i renskötseln men slutat utan att börja med något annat arbete är medlem. Slutligen är den som är gift med eller är barn till en medlem också medlem i samebyn.

http://www.sapmi.se/om_4_0.html

Så i praktiken är det medlemmar i samebyar som har förmåner. Alltså inte ALLA samer för det finns olika slags samer. Alla samer har inte varit fokuserade på renskötel utan kan vara fiske- och jaktsamer. Dessa har inte samma rättigheter som renskötande samer.

Citat:
Till Jakt- och fiskesamernas hjärtefrågor hör alla samers rätt till land och vatten oberoende av andra faktorer såsom yrke, kön, arbete, bostadsort etc. Man menar att fler unga och välutbildade samer kommer att vilja flytta tillbaka till Sápmi om de ges samma rättigheter som de samer som arbetar med renskötsel.

Partiet arbetar även för att principen en person, en röst ska gälla i samebyarna (istället för att utgå från antalet renar personen äger, som idag).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jakt-_och_fiskesamerna


Alla som har renar är inte samer. Renar kan "vanligt" folk också hålla bara för det goda köttets skull. En kompis till mig som kommer från Övertorneå och hennes pappa har egna renar som hennes farbror sköter om. Men de är inte på något sätt samer, snarare finnar.
__________________
Senast redigerad av Nakenchock 2008-06-05 kl. 15:27.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback