Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-06-03, 19:28
  #1
Avstängd
darkcorazons avatar
Behöver lite hjälp eftersom det va länge sen jag blev medlem i en ny bank, jag är från lund och vill byta bank då jag är trött på min nuvarande sparbanken finn.

Jag undrar vad finns det för alternativ, och om man öppnar ett konto vid tex handelsbanken och vill ha nytt bankkort, betalar man för bankkortet direkt och kostar det något att bli kund etc, jag vet att det är lite efterblivna frågor, men vore tacksam för svar.
Citera
2008-06-03, 19:36
  #2
Medlem
Elita_s avatar
hmm nae det är gratis att öppna ett konto.

Det kan kosta om du väljer flera tjänster eller vad för konto du ska öppna.
Ett tips är att gå till banken och prata me dom.

Jag kan tipsa om Nordea.
Dom är alltid trevliga och jag är verkligen nöjd med den banken och deras internet-tjänster.
__________________
Senast redigerad av Elita_ 2008-06-03 kl. 19:38.
Citera
2008-06-03, 20:41
  #3
Medlem
Att ha ett vanligt lönekonto och sparkonto är det ingen av storbankerna som tar betalt för.
Det dom eventuellt tar betalt för är VISA/Mastercard-kort, intenet/telefonbank etc. Min erfarenhet är dock att de kostnaderna är förhandlingsbara. Jag har en uppsättning konton, kort och internetbank hos Länsförsäkringar bank och samma uppsättning hos Swedbank och jag betalar inte en krona för deras tjänster.
Jag har vid öppnandet av kontona helt enkelt sagt att jag inte vill betala och då har de lagt in att det ska vara gratis.

Det lönar sig alltså att fråga.
Citera
2008-06-03, 20:55
  #4
Medlem
stillsams avatar
Idag tycker jag att man kan väga in räntesatser också. Det börjar bli konkurrens om kunderna och vissa av uppstickarna erbjuder bra ränta även på lönekontot. Tänk igenom vilka produkter och tjänster du är i behov av välj det alternativ som passar dig bäst !

Att byta bank är inte alls besvärligt idag. Den "nya" banken kan hjälpa dig med ett övertagande av dig som kund. Dom kan öppna konton och koppla in de kort och extratjänster som du behöver. Dom kan via fullmakt avsluta de konton och produkter du har i annan bank (och inte har ett behov av att ha kvar) och flytta över pengarna till den nya banken.

Många tycker att detta med flytta över autogiro kan verka besvärligt. Det är det inte, den nya banken kan hjälpa dig att fylla i en fullmakt om överflyttande av autogiro. De får då rätten att skicka in en ändring till bankgirocentralen där alla autogiro flyttas från exempelvis ditt förra lönekonto till ditt nyöppnade lönekonto i den nya banken. Enkelt och smidigt !

En av dom få saker du behöver göra själv är att anmäla ditt nya kontonummer till din arbetsgivare så lönen kommer in på rätt konto

Som redan påpekats är det inte svårt att hitta en bank där man får kostnadsfri Internetbank, konton med fria uttag och bra ränta samt visa-kort till en låg (ibland gratis?) avgift.
__________________
Senast redigerad av stillsam 2008-06-03 kl. 20:58.
Citera
2008-06-10, 19:31
  #5
Medlem
Mercais avatar
Jag tycker att man i de flesta fall kan strunta i räntan, skillnaden mellan bankerna innebär ändå bara småpengar. Koncentrera dig istället på service och fasta avgifter. SEB och SHB är mina favoriter i båda fallen, framförallt då det gäller service.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback