2008-06-02, 15:07
Medlem
Harams avatar
Börjar bli trött på att en massa av min sons kamreter loggar in på msn på min dator. Frågan är nu om det går att spärra alla utom min MSN på något vis. Menar man kan ju göra mycket med systemregistret så varför inte det?

Jag har suttit nu i ett par timmar och letat på internet men inte hittar jag ett dyft mer än hur man spärrar olika användare från att kontakta en (blocka dom) Det är ju inte det jag vill göra utan spärra inloggning.

Tacksam för svar om ni nu kan komma på nått.

Funkar inte riktigt med att bara ha lösenord på datorn eftersom min son använder min dator ibland till bildbehandling...
Citera
2008-06-02, 15:15
Medlem
sebnies avatar
Problemet här är att han kan fortfarande komma åt http://webmessenger.msn.com även om du spärrar säg msnmsgr.exe med ett lösenord eller liknande.

Det du kan göra är att strypa internet på något sätt.

Du kan köpa en vanlig nätverksswitch, en Nexa Trådlös fjärrströmbrytare och en förlängsningssladd + en nätverkskabel + en låsbar låda/skåp

Koppla din dator till switchen. Koppla den nätverkskabel som satt i din dator förut i switchen. Sedan kopplar du swtichens strömförsörjning i Nexa-strömbrytaren och sedan förlängningssladd till vägguttaget.

Sedan använder du din Nexa fjärrströmbrytare för att slå på och av internet till din dator.

Eftersom det hela är inlåst så är det omöjligt för någon annan att slå på internet än du som har fjärrkontrollen, eller du som har nyckeln.
Senast redigerad av sebnie 2008-06-02 kl. 15:29.
Citera
2008-06-02, 15:38
Medlem
ChristianXs avatar
ITS -> Windows

/mod
Citera
2008-06-02, 16:59
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Problemet här är att han kan fortfarande komma åt http://webmessenger.msn.com även om du spärrar säg msnmsgr.exe med ett lösenord eller liknande.

Visserligen finns det troligen många sånna sidor, men annars går det väl att blocka http://webmessenger.msn.com i hostfilen eller på liknande sätt.
Citera
2008-06-02, 18:01
Medlem
sebnies avatar
Och så hittar hans kompisar en ny sida och så vidare. Finns ju ett otal olika proxytjänster också.

Tror inte han orkar sätta upp någon filtrerande proxy/brandvägg just för MSN.

Är enklare att klippa internet när hans son befinner sig vid datorn eftersom man inte behöver internet när man redigerar bilder.
Och skulle han behöva internet för en bild, så är det bara att trycka på internet för en kort stund medans han hämtar bilden och sedan trycka bort internet med fjärrkontrollen igen.
Citera
2008-06-03, 07:54
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Vad är det för fel med att ta bort autoinloggningen på din burk och ha ett hemligt lösenord på din användare??

Då kan de inte komma in på din dator alls!

Vill du att de skall kunna använda datorn gör du ett konto: Polare med ett lösenord som du ger din son, som sedan kan ge detta lösen till sina polare..

Därefter slipper du märka polarnas MSN-användande när du loggat in själv..

Skapar du dessutom kontot: Polare som "begräsad" så kan de inte installera nya program och får svårare att smitta din dator!

Som oftast med Windows, så behöver man inte hitta något program, utan man använder de funktioner som finns i Windows.. (i detta fall möjligheten att ha olika användarkonton...)

Citera
2008-06-03, 13:05
Medlem
sebnies avatar
Jag tror att han inte vill att polarna använder msn på hans dator så att inte hans IP-adress förknippas med det som polarna skriver.
Citera
2008-06-03, 13:12
Medlem
DennisOlofs avatar
Haram, då har jag ett annat tips eller lösning på det problemet som är 100% säkert från att data kan förstöras av andra.

Skaffa en hårddisk vagga till datorn, upptar en 5.25 plats, finns för IDE och SATA, sedan bara skaffa två "vaggor" och en till hårddisk. Då kan din "son" ha sitt eget operativ och köra på datorn. Då kan han göra precis vad han vill och du behöver inte bry dig om det.

När du ska köra stoppar du bara in din hårddisk. Väl värt pengarna för att slippa alla problem för det går alltid komma runt diverse lås, program osv, men om hårddisken är inlåst eller finns någon annan stans kan "sone" omöjligen sabotera data på den.

Då blir det du själv som får in virus, fimpar dokument osv eftersom det blir du som kör på din egen hårddisk.

Enkel och billig lösning, vaggor är inte dyrt samt en extra hårddisk.
Citera
2008-06-04, 11:03
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Jag tror att han inte vill att polarna använder msn på hans dator så att inte hans IP-adress förknippas med det som polarna skriver.

Det spelar ingen roll att de använder samma IP-adress.
Eftersom de verkar ha fler än 1 dator hemma drar jag slutsatsen att de (bör) ha en bredbandsdelare (pop.kallad: "Router") och i såfall så ser det ut som om alla datorer har "samma" ipadress...

Det de kollar på är VILKET MSN-konto som använts i kombination med ip-adressen... vilket tydligt separerar hans MSN, från "polarnas"....

Dessutom kostar det absolut ingenting att skapa ett nytt konto och se till att polarna inte automatiskt loggar in på hans konto...

Vill han att polarna inte skall kunna använda hans dator alls så sätter han lösenord på "sitt konto" och håller det hemligt från sin son och från sonens polare.. Kan de inte logga in, så kan de inte använda MSN heller!!!
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2008-06-04 kl. 11:07.
Citera
2008-06-04, 14:21
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haram
Börjar bli trött på att en massa av min sons kamreter loggar in på msn på min dator. Frågan är nu om det går att spärra alla utom min MSN på något vis. Menar man kan ju göra mycket med systemregistret så varför inte det?

Jag har suttit nu i ett par timmar och letat på internet men inte hittar jag ett dyft mer än hur man spärrar olika användare från att kontakta en (blocka dom) Det är ju inte det jag vill göra utan spärra inloggning.

Tacksam för svar om ni nu kan komma på nått.

Funkar inte riktigt med att bara ha lösenord på datorn eftersom min son använder min dator ibland till bildbehandling...

Skapa ett separat användarkonto till din son med eller utan lösen. Sätt dig själv som Administratör med lösen. Tro mig man kan begränsa en hel del särskillt om man har Win XP pro.

Jag har spärrat vissa *.exe filer på en dator som gör att det hel enkelt inte går att starta vissa program som jag själv bestämt. Detta görs med ett separat "tweak" program jag kommer dock inte ihåg vad det heter.

"Edit komplettering"

Skulle ju gå att spärra "iexplore.exe" och eftersom din son bara blir användare kan han inte installera andra webläsare. sedan gäller det bara att forska lite i vilka program du inte vill att han kör. Går dessutom fint att ordna automatisk utloggning vid ett visst klockslag
Senast redigerad av epost72 2008-06-04 kl. 14:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in